Szwajcaria: potężny spadek eksportu zegarków w kwietniu

Publikacja: 27.05.2020 10:44

Szwajcarski zegarek mechaniczny

Szwajcarski zegarek mechaniczny

Foto: Zegarek mechaniczny. Fot: Jose Carrasco/Unsplash

Początek drugiego kwartału okazał się gorszy od pesymistycznych prognoz. Producenci wierzą jednak, że sytuację poprawi otwieranie gospodarki Chin po pandemii.

Eksport szwajcarskich zegarków spadł w kwietniu o 80% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku – wynika z raportu szwajcarskiej agencji rządowej FCA.

Duże straty branża poniosła w wyniku ograniczenia eksportu do USA (spadek o 30%) i krajów Europy (spadek o 13%). Eksport do Francji w kwietniu był najniższy od 22 lat, do Włoch – od 19 lat.

Hongkong kluczowym rynkiem dla zegarków

Kryzys, który dotknął szwajcarskich producentów zegarków, był zaskoczeniem dla branży po rekordowym 2019 roku.  W pierwszych miesiącach tego roku nic nie wskazywało na zmianę sytuacji.

Jak mówił cytowany przez „New York Timesa” Edouard Meylan, prezes H.Moser & Cie: „Jeszcze pod koniec lutego mogliśmy chwalić się 12 procentowym wzrostem sprzedaży. Dziś tracimy 8% w zestawieniu rok do roku”.

Głównym problemem dla szwajcarskich producentów zegarków nie są jednak kłopoty na rynkach europejskich. Prawdziwe wyzwanie to Hongkong.

Jeśli chodzi o wyniki sprzedaży, w 2019 roku ta metropolia na południu Chin wyprzedziła (z wynikiem 2,65 mln franków) nawet USA (2,4 mln franków) i ChRL (1,99 mln). W marcu tego roku, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, sprzedaż zegarków w Hongkongu spadła o 41%.

Czytaj też: Raport grupy Richemont pokazuje wpływ pandemii na branżę zegarkową 

Smartwatche górą

W czasach obecnego kryzysu zaskakująco dobrze sprzedają się smartwatche. W pierwszym kwartale 2020 roku na świecie sprzedano 14 milionów tego typu urządzeń, o wiele więcej niż całość eksportu zegarków ze Szwajcarii (3,8 miliona sztuk).

Liderem w tej kategorii w pierwszym kwartale 2020 roku był Apple, na którego przypada ponad 55% globalnej sprzedaży smartwatchy. Drugi  w zestawieniu jest Samsung (14%), trzeci – Garmin (7%).

Choć badanie przeprowadzone przez firmę Strategy Analytics odnosi się do pierwszych trzech miesięcy 2020 roku (nie daje więc pełnego wglądu w konsekwencje pandemii), jego autorzy prognozują, że segment smartwatchy powinien przejść przez obecny kryzys bez większego szwanku.

Początek drugiego kwartału okazał się gorszy od pesymistycznych prognoz. Producenci wierzą jednak, że sytuację poprawi otwieranie gospodarki Chin po pandemii.

Eksport szwajcarskich zegarków spadł w kwietniu o 80% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku – wynika z raportu szwajcarskiej agencji rządowej FCA.

Pozostało 86% artykułu
Materiał promocyjny
Victorinox Huntsman Year of the Snake 2025: świąteczny przedmiot pożądania
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Piękne Rzeczy
Ukryta przez 100 lat. „Najcenniejsza kolekcja monet na świecie” idzie pod młotek
Piękne Rzeczy
Zawrotna kariera kalendarzy adwentowych. Marki luksusowe je pokochały
Piękne Rzeczy
Rezydencja rodziny Kennedych we Francji na sprzedaż. Tu JFK uczył się pływać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Piękne Rzeczy
Kidult na zakupach świątecznych. Dlaczego dorośli kupują sobie zabawki?