Reklama

Branża luksusowa schodzi na ziemię. Klienci chcą, by sprzedawać im emocje

Raporty pokazują, że polityka regularnego podnoszenia cen produktów luksusowych przestała działać. Z analiz wynika też, że marki zaczynają to rozumieć i zmieniają strategię.

Publikacja: 30.10.2025 05:00

Zasłonięta fasada powstającego butiku Diora w Beverly Hills.

Zasłonięta fasada powstającego butiku Diora w Beverly Hills.

Foto: Eric Thayer/Bloomberg

Branża luksusowa zmaga się ze spowolnieniem. Jak segment luksusowy dostosowuje się do zmieniających się realiów na rynku? Przebadali to eksperci z platform analitycznych Luxurynsight i LY Watch.

Branża luksusowa: Podwyżki cen hamują 

W 2024 r. globalny rynek dóbr luksusowych skurczył się o 1 proc. do wartości 364 miliardów euro. Niższy popyt ze strony klientów, a także turbulencje związane ze zmianami na świecie zmusiły marki do szukania rozwiązań, które pozwolą przetrwać kryzys.

Do niedawna jedną z takich strategii były regularne podwyżki cen, zwłaszcza torebek. Najbardziej znane marki podnosiły co roku ceny o kilka, a nawet kilkanaście proc..

Czytaj więcej

Słynna marka luksusowa wymyka się Włochom z rąk. Rząd w Rzymie jest bezradny

Jak zauważają analitycy, marki powoli wycofują się z takiej polityki, bo nie zawsze przynosiła spodziewane rezultaty. To i kilka innych zjawisk w branży mody luksusowej opisuje nowy raport pod tytułem „Global Luxury Brand Analysis H1 2025”.

Reklama
Reklama

Jego autorami są eksperci z platform analitycznych Luxurynsight i LY Watch (ta druga należy do firmy Heuritech). Analitycy przyjrzeli się działaniom ponad stu marek z górnej półki w pierwszym kwartale 2025 r. i porównali je z danymi z poprzednich lat.

Z raportu wynika, że w pierwszej połowie 2025 r. ceny torebek i innych wyrobów ze skóry, a więc kategorii kluczowych dla wielu marek luksusowych, rosły średnio o zaledwie 1,2 proc. rok do roku. To znacznie mniej niż w poprzednich latach.

Luksus 3.0. Decyduje jakość i doświadczenie oferowane klientom

Eksperci nakreślili kilka innych zjawisk, które idą w parze z wyhamowaniem wzrostu cen niektórych wyrobów. Jednym z nich jest rosnący nacisk na jakość kosztem ilości. Z raportu wynika, że liczba akcji promocyjnych dotyczących produktów lub usług zmalała o 2 proc. rok do roku.

Wiele marek z górnej półki stawia na najzamożniejszych klientów, którzy w najmniejszym stopniu odczuwają turbulencje na rynku. Ograniczają więc swoją ofertę do najbardziej ekskluzywnych produktów i usług o dużych marżach. Analitycy zauważają jednocześnie, że sektorem, który wyłamuje się ze strategii wyhamowywania podwyżek cen, jest branża biżuterii i zegarków.

Innym ważnym trendem jest oferowanie zamożnym klientom wyjątkowych doświadczeń, a nie jedynie luksusowych produktów. Eksperci z Luxurynsight i LY Watch cytują w tym kontekście tegoroczny raport firmy doradczej Bain & Company, z którego wynika, że sprzedaż tradycyjnych produktów z górnej półki spadła o 1-3 proc. w zależności od regionu, podczas gdy wydatki klientów na różnego rodzaju luksusowe doświadczenia wzrosły o 5 proc.

W odpowiedzi na zmieniające się potrzeby klientów marki tworzą dla nich nowe przestrzenie w prestiżowych lokalizacjach, które pozwalają im doświadczyć czegoś więcej niż tylko wysokiej jakości obsługi w trakcie zakupów. Jako przykłady eksperci podają przestrzeń The Louis marki Louis Vuitton w Szanghaju czy ogromny Dior Gold House w Bangkoku.

Reklama
Reklama

Autorzy raportu nie mają wątpliwości, że kluczową grupą klientów marek luksusowych będą ci najzamożniejsi. Prognozuje się, że do 2027 r. grupa ta będzie odpowiadać za 65-80 proc. wzrostu sprzedaży.

Jako kolejną znaczącą grupę klientów analitycy wymieniają pokolenia Z i Alfa. W ciągu pięciu najbliższych lat przedstawiciele tych młodych generacji będą stanowić już połowę z około 300 milionów nowych klientów marek z górnej półki.

Branża luksusowa zmaga się ze spowolnieniem. Jak segment luksusowy dostosowuje się do zmieniających się realiów na rynku? Przebadali to eksperci z platform analitycznych Luxurynsight i LY Watch.

Branża luksusowa: Podwyżki cen hamują 

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Reklama
Moda
Nowe zasady mody biurowej. Cichy luksus, mokasyny i mężczyźni w perłach
Moda
Jak przekonać pokolenie Z do małżeństw? Nowy plan giganta rynku sukni ślubnych
Moda
Rusza flagowy sklep Uniqlo w Warszawie. Debiut innowacyjnej usługi Re.Uniqlo
Moda
Nowy projekt buntowników świata mody. Te ubrania pielęgnują skórę jak kosmetyki
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Moda
Zara zastrzegła swój nowy znak towarowy. Składa się wyłącznie z cyfr
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama