Biblioteki na zamówienie: trend wnętrzarski w czasach Zooma

Książki dobrane do stylu właściciela i dopasowane do charakteru wnętrz – szyte na miarę biblioteki są dzisiaj tak samo ważne jak meble czy dzieła sztuki na ścianach.

Publikacja: 16.04.2021 10:55

Biblioteki na zamówienie: trend wnętrzarski w czasach Zooma

Foto: Fot: Radu Marcusu/Unsplash

W dobie pandemii, a co za tym idzie telekonferencji i pracy z domu, zaczęliśmy przykładać większą wagę do wystroju wnętrz. Choć Zoom pozwala na wybór wirtualnego tła, patrząc na medialne występy polityków czy gwiazd widać, że dla wielu z nich punktem honoru jest posiadanie widocznej w kadrze dobrze wyselekcjonowanej kolekcji książek w domowej bibliotece. Nie są przy tym „skazani” na konieczność wieloletniego i żmudnego kupowania i rozwijania domowego księgozbioru. Z pomocą przychodzą im firmy, które się w tym specjalizują, takie jak słynne amerykańskie wydawnictwo Assouline, specjalizujące się w luksusowych wydaniach książek i albumów.

Czytaj też: Dom noblistki na sprzedaż. W zestawie niezwykły księgozbiór 

„Doradztwo biblioteczne” to dosyć nowy obszar działalności wydawnictwa, założonego w 1994 roku w Paryżu przez Prospera i Martine Assouline’ów. Założyciele firmy nazywają ją „pierwszą marką luksusową skupioną na kulturze”. Wydawnictwo Assouline słynie z luksusowych „coffee-table books” – albumów poświęconych modzie, sztuce i podróżom. W tym miesiącu miała premierę kolekcja podróżniczo-czytelnicza, przygotowana przez tę markę we współpracy z Zarą. Rozwijaniem biznesu o nowe usługi od kilku lat zajmuje się Alex Assouline, 28-letni syn Martine i Prospera, który w 2015 roku objął też funkcję wiceprezesa firmy.

Assouline pomaga klientom modyfikować już istniejące księgozbiory, ale chętni mogą też skorzystać z usługi budowania domowej biblioteki od zera. Rola firmy zaczyna się od przeanalizowania pomieszczenia, w którym będzie znajdować się księgozbiór. Każdy opracowany przez konsultantów zestaw książek i albumów zawiera przynajmniej jedną rzadką pozycję lub cenne pierwsze wydanie. Skorzystanie z usługi Assouline to spory wydatek szacowany na co najmniej 18 tysięcy funtów (ok. 95 tysięcy złotych).

Jak mówi Prosper Assouline w rozmowie z „The Telegraph”, nie ma wątpliwości, że tego typu usługi są przede wszystkim „luksusowym elementem wystroju wnętrz”. W oprawach książek firma wykorzystuje hafty i różnorodne materiały, jak aksamit, jedwab czy len. Kluczową rolę aspektu wizualnego podkreśla też sposób ułożenia książek, które są pochylone, rozłożone lub wystawione na dodatkowych, umożliwiających przeglądanie stojakach. Całość uzupełniają różnego rodzaju pamiątki, świece i dzieła sztuki.

Duży nacisk położony na wygląd nie przekreśla tego, że i Assouline, i działające na tym polu inne firmy nie lekceważą merytorycznej zawartości kolekcji. Aby rozpocząć pracę, kuratorzy domowych bibliotek „szytych na zamówienie” muszą najpierw poznać potrzeby właściciela i zrozumieć charakter wnętrz – w przypadku wydawnictwa Assouline ten proces trwa około dwóch tygodni. Jak mówi ekspert, miarą sukcesu jest dla niego to, by każda książka z biblioteki pasowała do właściciela – tak, by goście (lub uczestnicy konferencji) natychmiast zrozumieli, jakie są jego zainteresowania i charakter.

Źródło: The Telegraph

W dobie pandemii, a co za tym idzie telekonferencji i pracy z domu, zaczęliśmy przykładać większą wagę do wystroju wnętrz. Choć Zoom pozwala na wybór wirtualnego tła, patrząc na medialne występy polityków czy gwiazd widać, że dla wielu z nich punktem honoru jest posiadanie widocznej w kadrze dobrze wyselekcjonowanej kolekcji książek w domowej bibliotece. Nie są przy tym „skazani” na konieczność wieloletniego i żmudnego kupowania i rozwijania domowego księgozbioru. Z pomocą przychodzą im firmy, które się w tym specjalizują, takie jak słynne amerykańskie wydawnictwo Assouline, specjalizujące się w luksusowych wydaniach książek i albumów.

Materiał promocyjny
Victorinox Huntsman Year of the Snake 2025: świąteczny przedmiot pożądania
Piękne Rzeczy
Ukryta przez 100 lat. „Najcenniejsza kolekcja monet na świecie” idzie pod młotek
Piękne Rzeczy
Zawrotna kariera kalendarzy adwentowych. Marki luksusowe je pokochały
Piękne Rzeczy
Rezydencja rodziny Kennedych we Francji na sprzedaż. Tu JFK uczył się pływać
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Piękne Rzeczy
Kidult na zakupach świątecznych. Dlaczego dorośli kupują sobie zabawki?
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska