Reklama

„Król kaszmiru” odpowiada na oskarżenia o sprzedaż w Rosji. Rekordowe wyniki

Włoski projektant i przedsiębiorca Brunello Cucinelli walczy z kryzysem wizerunkowym, którego tłem są oskarżenia o kontynuowanie sprzedaży w Rosji. Jego firma opublikowała właśnie znakomite wyniki finansowe, które pokazują, że marka Brunello Cucinelli, jako jedna z niewielu na rynku dóbr luksusowych, oparła się kryzysowi.

Publikacja: 06.10.2025 14:17

Brunello Cucinelli ma opinię biznesmena-humanisty i filozofa.

Brunello Cucinelli ma opinię biznesmena-humanisty i filozofa.

Foto: Francesca Volpi/Bloomberg

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie oskarżenia dotyczą działalności Brunello Cucinelli w Rosji?
  • Jakie działania podjęła firma Brunello Cucinelli w odpowiedzi na zarzuty?
  • Jaka jest aktualna sytuacja finansowa i wyniki sprzedaży marki Brunello Cucinelli?
  • Jakie oświadczenia złożyła firma w odniesieniu do działaności na rynku rosyjskim?

Włoska marka luksusowa Brunello Cucinelli próbuje wyjść z twarzą z kryzysu wizerunkowego, z którym właśnie się mierzy. Marka straciła w oczach inwestorów po pojawieniu się oskarżeń o prowadzenie biznesu w Rosji wbrew unijnym sankcjom. Odpowiedzią, poza wyjaśnieniami dotyczącymi swojego statusu w Rosji, jest nowe sprawozdanie finansowe, które pokazuje świetne wyniki sprzedaży.

Analitycy: Brunello Cucinelli wciąż działa na rynku rosyjskim

Do Brunello Cucinellego, który założył swoją firmę odzieżową w Umbrii w 1978 roku, przylgnął wizerunek pioniera w branży odzieżowej. To właśnie on jako pierwszy zaczął farbować ubrania z kaszmiru, co pod koniec lat 70. było innowacją.

Projektant i biznesmen ma też opinię humanisty i filozofa. Cucinelli chętnie cytuje wybitnych myślicieli, jest także postrzegany jako przedsiębiorca, który stara się prowadzić swój biznes w sposób etyczny. Talent do interesów sprawia, że przychody marki Brunello Cucinelli konsekwentnie rosną od wielu kwartałów, co stoi w kontraście do sytuacji wielu marek luksusowych, zmagających się z globalnym spowolnieniem.

Niedawno firma Brunello Cucinelli SpA opublikowała sprawozdanie finansowe, z którego wynika, że w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 r. wartość sprzedaży wyrobów marki wzrosła o 11 proc. generując 366 milionów euro przychodu. Firma potwierdziła też prognozę, że w tym i kolejnym roku wzrost przychodów będzie stabilny i utrzyma się na poziomie dziesięciu proc.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Sukces marki odzieżowej dla „młodych i pięknych”. Najlepsze wyniki w historii

Włosi ogłosili też, że sprzedaż w ciągu 9 miesięcy tego roku przekroczyła miliard euro (1,019 mld euro) – to pierwszy raz w historii firmy, gdy przekroczyła ona ten próg przed końcem roku.

Brunello Cucinelli to pierwsza europejska marka luksusowa, która opublikowała sprawozdanie za trzeci kwartał 2025 r. Skąd ten pośpiech? Zdaniem niektórych – to próba przejęcia narracji w odpowiedzi na zarzuty, które w ostatnim czasie pojawiły się pod adresem firmy Cucinellego.

Firma analityczna Morpheus Research opublikowała pod koniec września raport na temat firmy włoskiego „króla kaszmiru”. Padł w nim zarzut, że Włoch wprowadza inwestorów w błąd, przekonując, że nie prowadzi interesów w Rosji, a także – że stosuje wyprzedaże swoich produktów, aby pozbyć się zalegającego w magazynach towaru, co może prowadzić do erozji statusu marki luksusowej.

Analitycy Morpheus Research napisali: „<Financial Times> doniósł o zarzutach przedstawiciela funduszu hedgingowego Pertento Partners, którego zdaniem Cucinelli wciąż prowadzi działalność w Rosji, naruszając europejskie sankcje dotyczące dóbr luksusowych. W odpowiedzi Cucinelli stwierdził, że butiki w Rosji są zamknięte, a sprzedaż do Rosji zmniejszyła się z 9 proc. przychodów w 2021 r. do 2 proc. obecnie i że ograniczona sprzedaż do Rosji jest zgodna z sankcjami UE.

Nasze dochodzenie, prowadzone przez trzy miesiące (…), analiza danych handlowych oraz odwiedziny w rosyjskich butikach Brunello Cucinelli stoją w sprzeczności z tymi twierdzeniami. Ujawnia ono też, że Cucinelli wprowadził w błąd akcjonariuszy. Ustaliliśmy, że Cucinelli nadal prowadzi kilka butików w Moskwie i oferuje szeroki wachlarz produktów wartych tysiące euro”.

Reklama
Reklama

„Król kaszmiru” pod presją. „Nasz biznes w Rosji wypala się jak świeca”

Włosi oficjalnie zaprzeczyli zarzutom Morpheus Research, zapewniając, że dostawy do Rosji i działania tamtejszej spółki są zgodne z unijnymi regulacjami. Poinformowano, że butiki pozostają zamknięte, a sprzedaż produktów marki dotyczy jedynie towaru, który dotarł do Rosji przed wprowadzeniem sankcji.

Tak sytuację określił cytowany przez media współprezes marki, Luca Lisandroni: „Nasz rosyjski biznes jest jak wypalająca się świeca i liczba pracowników zmniejsza się”. Dodał też, że w latach 2021-2024 dostawy do Rosji spadły o 52 proc. i obecnie rynek rosyjski generuje 1,4 proc. przychodów firmy (wcześniej było to 2,7 proc.).

Marka odrzuciła też zarzuty o sprzedawanie klientom swoich wyrobów po niższych cenach. Zapewniła, że zapasy w magazynach utrzymują się na zrównoważonym poziomie – tak jak w poprzednich latach.

Firma zapowiedziała też uruchomienie wewnętrznego śledztwa i zatrudnienie prawników, którzy przyjrzą się sprawie. Po zakończeniu śledztwa Włosi nie wykluczają podjęcia kroków prawnych przeciwko firmie Morpheus Research.

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie oskarżenia dotyczą działalności Brunello Cucinelli w Rosji?
  • Jakie działania podjęła firma Brunello Cucinelli w odpowiedzi na zarzuty?
  • Jaka jest aktualna sytuacja finansowa i wyniki sprzedaży marki Brunello Cucinelli?
  • Jakie oświadczenia złożyła firma w odniesieniu do działaności na rynku rosyjskim?
Pozostało jeszcze 93% artykułu

Włoska marka luksusowa Brunello Cucinelli próbuje wyjść z twarzą z kryzysu wizerunkowego, z którym właśnie się mierzy. Marka straciła w oczach inwestorów po pojawieniu się oskarżeń o prowadzenie biznesu w Rosji wbrew unijnym sankcjom. Odpowiedzią, poza wyjaśnieniami dotyczącymi swojego statusu w Rosji, jest nowe sprawozdanie finansowe, które pokazuje świetne wyniki sprzedaży.

Analitycy: Brunello Cucinelli wciąż działa na rynku rosyjskim

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Reklama
Biznes
25 pięter luksusu. Powstaje najbardziej okazały butik Louis Vuitton na świecie
Biznes
Transakcja dekady na rynku dóbr luksusowych. Bruksela daje zielone światło
Biznes
Nowe pokolenie Trumpów wchodzi do świata biznesu. Sesja zdjęciowa w Białym Domu
Biznes
Na czym zarabia imperium Armaniego? Tylko połowa przychodów to sprzedaż ubrań
Biznes
Ujawniono testament Giorgio Armaniego. Słynny projektant wszystkich zaskoczył
Reklama
Reklama