Takashi Murakami bliski bankructwa po pandemii

Jeden z najdroższych artystów współczesnych opowiedział o swoich problemach w nowym filmie dokumentalnym.

Publikacja: 03.07.2020 07:46

Fot: Takashi Murakami/ Facebook

Fot: Takashi Murakami/ Facebook

Foto: Fot: Takashi Murakami/ Facebook

Dla niektórych artystów czas izolacji podczas pandemii okazał się inspirujący, ale wielu z nich wciąż jeszcze musi mierzyć się z bolesną rzeczywistością zamkniętych galerii i odwoływanych wydarzeń. Dla Takashiego Murakamiego ostatnie miesiące były szczególnie dotkliwe. Twórca opowiedział na Instagramie o przyczynach, które doprowadziły jego firmę na skraj bankructwa.

Film porzucony po 9 latach

Kaikai Kiki, założona przez Murakamiego tokijska galeria sztuki i firma zajmująca się managementem artystów, w ostatnich miesiącach musiała odwołać wiele kluczowych projektów. W 15-minutowym filmie Murakami skupia się przede wszystkim na porzuceniu pracy nad drugą częścią filmu „Jellyfish Eyes”. Prace nad następcą chłodno przyjętego debiutu reżyserskiego twórcy trwały od 2011 roku.

W filmie widzimy ambicje Murakamiego i poziom zaawansowania prac nad filmem, znacznie bardziej złożonym od poprzednika m.in. pod względem technologicznym. Artysta opowiada też o swoich pierwszych fascynacjach mangą oraz science-fiction. Na Instagramie mają pojawić się również kolejne części poświęcone pracy nad niedokończonym projektem.

Ulubieniec projektantów i muzyków

Mimo problemów jego galerii pozycja Murakamiego w świecie artystycznych „blue chips” wydaje się niezagrożona, a kolejne projekty mogą pomóc artyście wyjść z finansowych kłopotów. Wśród nich znajduje się m.in. kolejna produkcja, w której szef Kaikai Kiki będzie odpowiadał za reżyserię – animowany serial „Kids See Ghost”, w którym wystąpią Kanye West i Kid Cudi, tworzący duet o tej samej nazwie.

Murakami jest jednym z najdroższych współczesnych artystów i już w 2008 roku jako jedyny artysta wizualny znalazł się na liście 100 najbardziej wpływowych ludzi świata wg tygodnika „Time”. Jego popularność jeszcze wzrosła w ostatnich latach za sprawą współpracy z projektantami kojarzonymi z luksusowym streetwearem i gwiazdami pop, jak wspomniany Kanye West czy Billie Eilish.

Dla niektórych artystów czas izolacji podczas pandemii okazał się inspirujący, ale wielu z nich wciąż jeszcze musi mierzyć się z bolesną rzeczywistością zamkniętych galerii i odwoływanych wydarzeń. Dla Takashiego Murakamiego ostatnie miesiące były szczególnie dotkliwe. Twórca opowiedział na Instagramie o przyczynach, które doprowadziły jego firmę na skraj bankructwa.

Film porzucony po 9 latach

Pozostało 80% artykułu
Piękne Rzeczy
Zawrotna kariera kalendarzy adwentowych. Marki luksusowe je pokochały
Piękne Rzeczy
Rezydencja rodziny Kennedych we Francji na sprzedaż. Tu JFK uczył się pływać
Piękne Rzeczy
Kidult na zakupach świątecznych. Dlaczego dorośli kupują sobie zabawki?
Piękne Rzeczy
„Prezenty dopaminowe”: nowy trend objął też tradycje świąteczne
Piękne Rzeczy
Raport: młodzi ludzie chętnie kupują dobra luksusowe, bo mieszkają z rodzicami