Szukaj

Takashi Murakami bliski bankructwa po pandemii

Jeden z najdroższych artystów współczesnych opowiedział o swoich problemach w nowym filmie dokumentalnym.

Dla niektórych artystów czas izolacji podczas pandemii okazał się inspirujący, ale wielu z nich wciąż jeszcze musi mierzyć się z bolesną rzeczywistością zamkniętych galerii i odwoływanych wydarzeń. Dla Takashiego Murakamiego ostatnie miesiące były szczególnie dotkliwe. Twórca opowiedział na Instagramie o przyczynach, które doprowadziły jego firmę na skraj bankructwa.

Film porzucony po 9 latach

Kaikai Kiki, założona przez Murakamiego tokijska galeria sztuki i firma zajmująca się managementem artystów, w ostatnich miesiącach musiała odwołać wiele kluczowych projektów. W 15-minutowym filmie Murakami skupia się przede wszystkim na porzuceniu pracy nad drugą częścią filmu „Jellyfish Eyes”. Prace nad następcą chłodno przyjętego debiutu reżyserskiego twórcy trwały od 2011 roku.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Done!

Post udostępniony przez Takashi Murakami (@takashipom)

W filmie widzimy ambicje Murakamiego i poziom zaawansowania prac nad filmem, znacznie bardziej złożonym od poprzednika m.in. pod względem technologicznym. Artysta opowiada też o swoich pierwszych fascynacjach mangą oraz science-fiction. Na Instagramie mają pojawić się również kolejne części poświęcone pracy nad niedokończonym projektem.

Ulubieniec projektantów i muzyków

Mimo problemów jego galerii pozycja Murakamiego w świecie artystycznych „blue chips” wydaje się niezagrożona, a kolejne projekty mogą pomóc artyście wyjść z finansowych kłopotów. Wśród nich znajduje się m.in. kolejna produkcja, w której szef Kaikai Kiki będzie odpowiadał za reżyserię – animowany serial „Kids See Ghost”, w którym wystąpią Kanye West i Kid Cudi, tworzący duet o tej samej nazwie.

Wyświetl ten post na Instagramie.

This spring, I streamed a series of cooking show of a sort on Instagram Live. I’m sure those who watched them were utterly confused, but I was trying to buoy my own thoroughly sunken feelings through these streamings. With the sudden swoop of COVID-19 pandemic, my company faced bankruptcy and I had to give up on a number of projects, the most symbolic of which being the production of my sci-fi feature film, Jellyfish Eyes Part 2: Mahashankh. For nine long years, I had persevered! It was a film that was to realize my childish dreams! The enormous budget I poured into this project, as well as my tenacious persistence, put a constant and tremendous stress on my company’s operation for the past nine years. But at the same time, I was able to endure various hardships because I had this project. Faced with the current predicament, however, I was persuaded by both my business consultant and tax attorney that I must, simply must try and drastically reduce our business tax by filing the film’s production cost as tax-exempt expenditure. To that end, I am going to produce and release a series of videos to publicly announce the discontinuation of the film’s production. (To be clear, this is an entirely legitimate procedure—I’m not trying to evade tax!) These videos will be released against the backdrop of our struggle to avoid an economic catastrophe, but perhaps it may have a cathartic effect on the viewers/my followers to see the story of stupid Murakami’s failure. Long story short, I’m a silly human being for whom the moment of bliss is when I am thinking my truly childish sci-fi thoughts. I don’t know how many episodes the series will end up being, but a series it will be, so please come along with me on this journey for a little while.

Post udostępniony przez Takashi Murakami (@takashipom)

Murakami jest jednym z najdroższych współczesnych artystów i już w 2008 roku jako jedyny artysta wizualny znalazł się na liście 100 najbardziej wpływowych ludzi świata wg tygodnika „Time”. Jego popularność jeszcze wzrosła w ostatnich latach za sprawą współpracy z projektantami kojarzonymi z luksusowym streetwearem i gwiazdami pop, jak wspomniany Kanye West czy Billie Eilish.

Zamknij
Zamknij