Najczęściej podrabiane marki luksusowe. Lider rankingu ma poważny problem

Marki luksusowe od lat borykają się z problemem podróbek zalewających rynek. Które z marek najczęściej padają ofiarą fałszerzy? Przebadała to firma Entrupy specjalizującą się w weryfikacji autentyczności produktów.

Publikacja: 17.06.2025 11:26

Butik Louis Vuitton w Nowym Jorku.

Butik Louis Vuitton w Nowym Jorku.

Foto: Yuki Iwamura/Bloomberg

Z najnowszego raportu ekspertów z firmy Entrupy wynika, że marką z górnej półki, która najczęściej pada ofiarą fałszerzy, okazał się francuski dom mody Louis Vuitton. Tuż za nim uplasowały się cztery inne słynne luksusowe marki – z Włoch i Francji. Autorzy raportu opisują też ciemne strony rynku podróbek – wiąże się on z łamaniem praw człowieka, niszczeniem środowiska i zagrożeniem zdrowia tych, którzy kupują produktów nieoryginalnych.

Najczęściej podrabiane marki luksusowe na świecie: ranking

Wartość globalnego rynku podróbek, który kwitnie od kilku dekad, wynosi obecnie około 464 miliardów dolarów, co odpowiada PKB takich krajów jak Austria czy Belgia. Marki prowadzą coraz bardziej zaciekłą walkę z fałszerzami swoich wyrobów, jednak rozwój nowych technologii i rosnąca popularność bubli sprawiają, że walka ta jest coraz trudniejsza.

Skalę zjawiska i płynące z niego zagrożenia naświetlają eksperci z nowojorskiej firmy Entrupy, zajmującej się weryfikacją autentyczności produktów. Ich najnowszy raport pod tytułem „State of the Fake 2025” bazuje zarówno na własnych danych firmy, jak i na zewnętrznych branżowych źródłach.

Czytaj więcej

Znany francuski dom mody nie może zastrzec nazwy. Sąd: jest zbyt popularna

System, który stworzyła firma Entrupy, klasyfikuje podróbki jako wyroby „niezidentyfikowane”. Są to produkty, które nie zdały testu autentyczności – system wykrył zbyt dużo nieścisłości, aby określić te przedmioty jako autentyczne.

Z danych wynika, że najbardziej narażoną na fałszerstwa marką z górnej półki jest Louis Vuitton. Podróbki stanowiły blisko jedną trzecią wyrobów LV, które przeanalizowała firma Entrupy.

Tuż za Louis Vuitton uplasowała się Prada – 14,5 procenta torebek włoskiej marki okazały się podróbkami. W gronie pięciu najczęściej podrabianych marek znalazły się ponadto Gucci, Chanel i Saint Laurent. Największą wartość – ponad pół miliarda dolarów – miały podróbki marki Chanel.

Louis Vuitton najczęściej podrabianą marką luksusową

Autorzy raportu zauważają, że ogólna liczba podróbek nieco zmalała – z blisko dziewięciu procent w 2023 roku do niecałych 8,5 procenta w roku 2024. Wciąż jednak nie ma mowy o spowolnieniu rozwoju rynku bubli w przypadku „markowych” torebek i sneakersów.

Najwięcej podróbek, które w 2024 roku przeanalizowała firma Entrupy (47 procent), pochodzi z obydwu Ameryk. Ich łączna rynkowa wartość wyniosła 68 milionów dolarów.

Znacznie mniejszą skalę ma rynek podróbek w regionie Europy i Bliskiego Wschodu – pochodzi 11 procent podróbek o wartości 22 milionów dolarów. Najczęściej podrabiane marki w tej części świata to Saint Laurent, Chanel i Louis Vuitton.

Z danych Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej wynika, że gospodarki Wspólnoty tracą na rozwoju rynku podróbek około 60 miliardów euro rocznie. Szacuje się, że na fali tego zjawiska pracę straciło już około 434 tysięcy osób.

Eksperci z Entrupy zauważają też, że buble mogą być niebezpieczne dla zdrowia, ponieważ aż 97 procent z nich powstaje z materiałów, które zawierają potencjalnie niebezpieczne substancje. Poza tym, wiele z nich produkuje się z tanich, syntetycznych materiałów, które szybko się niszczą – i prędzej czy później lądują na wysypiskach śmieci.

Autorzy raportu podkreślają również, że produkcja podróbek wiąże się też często z pracą niewolniczą i handlem ludźmi, których zmusza się do pracy w fabrykach. Jak ustalili analitycy, aż 38 procent tych osób stanowią dzieci.

Z najnowszego raportu ekspertów z firmy Entrupy wynika, że marką z górnej półki, która najczęściej pada ofiarą fałszerzy, okazał się francuski dom mody Louis Vuitton. Tuż za nim uplasowały się cztery inne słynne luksusowe marki – z Włoch i Francji. Autorzy raportu opisują też ciemne strony rynku podróbek – wiąże się on z łamaniem praw człowieka, niszczeniem środowiska i zagrożeniem zdrowia tych, którzy kupują produktów nieoryginalnych.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Moda
H&M stawia na nową markę premium. Sklep w luksusowym domu towarowym
Moda
Słynna włoska marka uratowana przed likwidacją. Pomoc od miliardera z USA
Moda
Nowy raport o branży mody. Gigant odzieżowy okazał się bezkonkurencyjny
Moda
Nowe kłopoty europejskiego giganta luksusu. W tle walka o miliardy euro
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Moda
Roszada w słynnym domu mody. To pierwsza taka zmiana od czasów Christiana Diora