Reklama
Rozwiń

Sądowa batalia w rodzinie Lamborghini. Kto jest spadkobiercą twórcy marki?

Dobiegła końca sądowa batalia między Tonino a Gianmarco Fabio Lamborghinimi, potomkami słynnego Ferrucia Lamborghiniego, twórcy marki włoskich supersamochodów.

Publikacja: 01.07.2025 06:00

Ferruccio Lamborghini założył swoją markę w 1963 roku. Dzisiaj to jeden z czołowych producentów supe

Ferruccio Lamborghini założył swoją markę w 1963 roku. Dzisiaj to jeden z czołowych producentów supersamochodów.

Foto: David Paul Morris/Bloomberg

Dobiegła końca sześcioletnia sądowa batalia między dwoma kuzynami – Tonino Lamborghinim a Gianmarco Fabio Lamborghinim. Ten pierwszy zarzucił temu drugiemu bezprawne przypisywanie sobie tytułu dziedzica rodzinnej fortuny i używanie słynnego logotypu z bykiem – emblematu marki Lamborghini. Sąd rozstrzygnął spór na korzyść Tonino.

Tonino kontra Fabio Lamborghini: batalia o logo z bykiem

Tonino Lamborghini jest synem Ferruccia Lamborghiniego, założyciela słynnej włoskiej marki luksusowych samochodów sportowych. Jest też spadkobiercą fortuny ojca. Gianmarco Fabio Lamborghini jest z kolei bratankiem Ferruccia i właścicielem własnej, działającej głównie w branży nieruchomości marki, którą nazwał swoim imieniem i nazwiskiem.

Od prawie sześciu lat toczyła się prawna batalia między obydwoma panami. Jej przedmiotem były działania Fabia, których nie akceptował jego kuzyn.

Tonino pozwał Fabia do sądu, zarzucając mu bezprawne rozpowszechnianie informacji, że również on, Fabio, jest jednym z dziedziców imperium Ferrucia Lamborghiniego. Zdaniem Tonina Fabio chciał dla własnych korzyści sztucznie podbić swoją pozycję w oczach opinii publicznej.

Czytaj więcej

„Perła Bałtyku”: Rezydencja godna miliardera nad brzegiem morza

Z cytowanych przez włoskie media dokumentów sądowych wynika, że Tonino zarzucał też Fabiowi nieuprawione stawianie się w roli ambasadora różnego rodzaju inicjatyw i udział w ekskluzywnych wydarzeniach. Aby z kolei podwyższyć status swojej własnej marki, Tonino używał ikonicznego loga marki Lamborghini, które przedstawia szarżującego byka na czerwonym tle i które od lat jest zastrzeżonym znakiem towarowym włoskiej marki.

Sąd w Bolonii uznał Fabia Lamborghiniego i menedżera jego firmy winnymi bezprawnego używania zastrzeżonego znaku towarowego marki Lamborghini, a także wprowadzania w błąd opinii publicznej. Sąd zabronił Fabiowi publicznego używania określania „dziedzic Ferrucia Lamborghiniego” w kontekście swojej osoby, a także używania loga z bykiem.

Fabio Lamborghini i jego współpracownik będą musieli zapłacić tysiąc euro za każde złamanie tego zakazu w przyszłości i dodatkowo 15 tysięcy euro kosztów sądowych. Obydwaj panowie mają prawo do odwołania się od wyroku sądu.

Boloński sąd nie przyznał jednocześnie Tonino Lamborghiniemu żadnego zadośćuczynienia. Nie doszukał się dowodów na to, że działania jego stryjecznego brata negatywnie odbiły się na wynikach finansowych marki Lamborghini.

Spór wśród potomków twórcy marki Lamborghini

Ferruccio Lamborghini założył swoją markę w 1963 roku, siedziba firmy do dziś znajduje się w miejscowości Sant'Agata Bolognese niedaleko Bolonii. Obecnie sto procent udziałów firmy posiada firma Audi, która z kolei należy do Volksvagena.

Niemiecki koncern wykupił wszystkie udziały Lamorghini w 1998 roku. Włoska marka zmagała się wtedy z problemami finansowymi. W tym samym roku Volgsvagen przejął również dwie inne marki luksusowych aut – Bentley i Bugatti.

Tonino Lamborghini także z sukcesami kapitalizuje swoje rodowe nazwisko i wykorzystuje logotyp marki Lamborghini, jednak w jego przypadku wszystko odbywa się całkowicie legalnie. W 1981 roku założył firmę, którą – a jakże – ochrzcił tak jak sam się nazywa.

Firma Tonino Lamborghini to w zasadzie lifestyle’owe imperium, które koncentruje się wokół luksusu we włoskim stylu. Przedsiębiorstwo działa w branży nieruchomości, hotelarskiej, alkoholowej i luksusowych gadżetów.

Dobiegła końca sześcioletnia sądowa batalia między dwoma kuzynami – Tonino Lamborghinim a Gianmarco Fabio Lamborghinim. Ten pierwszy zarzucił temu drugiemu bezprawne przypisywanie sobie tytułu dziedzica rodzinnej fortuny i używanie słynnego logotypu z bykiem – emblematu marki Lamborghini. Sąd rozstrzygnął spór na korzyść Tonino.

Tonino kontra Fabio Lamborghini: batalia o logo z bykiem

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Biznes
Trudny rok najbogatszego Europejczyka. Majątek mniejszy o 80 miliardów dolarów
Biznes
Wojna na słowa Macrona z najbogatszym Europejczykiem. Poszło o patriotyzm
Biznes
Walka o kontrolę nad słynnym francuskim domem mody. 13 miliardów euro na stole
Biznes
Najbogatsza Europejka odchodzi na emeryturę. Koniec 28-letniej kariery
Biznes
Vinted chwali się wynikami. Europejski potentat rośnie jak na drożdżach
Biznes
Zmiana wśród najcenniejszych firm branży luksusowej. Prestiżowa porażka giganta