Ta branża w rok straciła 50 milionów klientów. Jest za drogo i nudno

Branża luksusowa mierzy się z największym kryzysem od 15 lat – wynika z nowego raportu firmy Bain & Company stworzonego wspólnie z włoskimi ekspertami zajmującymi się branżą dóbr luksusowych.

Publikacja: 26.06.2025 15:21

Zdaniem autorów raportu, częściowo winne kryzysowi są marki luksusowe, które przez lata „demokratyzo

Zdaniem autorów raportu, częściowo winne kryzysowi są marki luksusowe, które przez lata „demokratyzowały” luksus.

Foto: Jeremy Suyker/Bloomberg

Czasy pandemicznego prosperity minęły dla branży luksusowej bezpowrotnie. Jak bowiem wynika z nowego wspólnego raportu firmy Bain & Company i włoskiego stowarzyszenia firm działających w branży luksusowej Altagamma, sektor ten mierzy się właśnie z najtrudniejszym okresem od kryzysu z lat 2008–2009.

Kryzys w branży luksusowej: gdzie się podziało 50 milionów klientów?

Eksperci ustalili, że wartość globalnego rynku wyrobów i usług luksusowych, którą w 2024 roku wyceniano na półtora biliona euro, w pierwszym kwartale 2025 roku zmalała o trzy procent rok do roku. Zdaniem analityków przyczynił się do tego przede wszystkim fakt, że od marek z górnej półki odwróciło się w ubiegłym roku około 50 milionów klientów na całym świecie.

Eksperci zauważają, że zmalało też zaangażowanie klientów w internecie. Od 2022 roku liczba użytkowników, którzy szukali luksusowych produktów w sieci, spadła aż o 40 proc., zaś przyrost nowych obserwujących na kanałach społecznościowych marek z górnej półki spowolnił o 90 proc.

Czytaj więcej

Znany francuski dom mody nie może zastrzec nazwy. Sąd: jest zbyt popularna

Autorzy raportu wskazują na kilka przyczyn tego zjawiska. Marki, oferując stosunkowo przystępne cenowo ubrania, buty czy kosmetyki, próbują w ten sposób poszerzyć swoje grono klientów o młode i mniej zamożne osoby aspirujące.

Z drugiej strony, jak zauważają eksperci Bain & Co. oraz Altagamma, marki „rozleniwiły się”, koncentrując się na promocji swoich flagowych produktów, które nie zmieniają się od lat, i równocześnie zaniedbując pracę nad innowacjami. Wielu klientów, niepewnych o przyszłość swoich finansów, zaczęło zastanawiać się, czy wydanie znacznej kwoty na zakup nawet ikonicznego wyrobu danej marki, to rzeczywiście dobra decyzja.

Producenci dóbr luksusowych w tarapatach

Sytuację marek z górnej półki utrudniają zmieniające się preferencje młodego pokolenia zamożnych klientów, dla których relacja ceny do jakości jest szczególnie istotna. Jak zauważają autorzy raportu, pokolenie Z dokonuje właśnie redefinicji pojęcia luksusu. Takiej samej rewizji powinny dokonać marki pragnące przyciągnąć i zatrzymać młodych klientów.

Czytaj więcej

H&M stawia na nową markę premium. Sklep w luksusowym domu towarowym

Eksperci zauważają, że luksus nie stracił i nie straci swojego pierwiastka „bycia na pokaz”. Dla młodych klientów to pojęcie ma jednak inne znaczenie. Nie chodzi już o manifestowanie swojej zamożności czy statusu, ale o – jak to określili badacze – nowy „puls” rynku dóbr i usług z górnej półki, który wyznacza pokolenie Z. Ten „puls” to potrzeba dzielenia się swoim życiem w mediach społecznościowych, a także prezentacji swojej osobowości, gustu i indywidualnego stylu.

Zdaniem ekspertów marki mogą skutecznie utrzymać się na powierzchni dzięki płynnemu połączeniu dwóch strategii. Z jednej strony powinny ponownie skupić się na fundamentach luksusu, jakimi są poczucie ekskluzywności, wysoka jakość i silna tożsamość marki, a z drugiej – tworzyć kreatywną, innowacyjną ofertę, która wzbudzi fascynację i umocni emocjonalny związek marki z klientem.

Taka strategia ma szansę odnieść sukces również wśród milennialsów i przedstawicieli starszych pokoleń. Jak bowiem zauważają autorzy raportu, coraz częściej doceniają oni wyjątkowe doświadczenia bardziej niż fakt posiadania jedynie kosztownego symbolu statusu.

Czasy pandemicznego prosperity minęły dla branży luksusowej bezpowrotnie. Jak bowiem wynika z nowego wspólnego raportu firmy Bain & Company i włoskiego stowarzyszenia firm działających w branży luksusowej Altagamma, sektor ten mierzy się właśnie z najtrudniejszym okresem od kryzysu z lat 2008–2009.

Kryzys w branży luksusowej: gdzie się podziało 50 milionów klientów?

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Moda
Labubu powiększa imperium. Chiński gigant chce podbić rynek nowym produktem
Moda
Najczęściej podrabiane marki luksusowe. Lider rankingu ma poważny problem
Moda
H&M stawia na nową markę premium. Sklep w luksusowym domu towarowym
Moda
Słynna włoska marka uratowana przed likwidacją. Pomoc od miliardera z USA
Moda
Nowy raport o branży mody. Gigant odzieżowy okazał się bezkonkurencyjny