Reklama

Ta branża w rok straciła 50 milionów klientów. Jest za drogo i nudno

Branża luksusowa mierzy się z największym kryzysem od 15 lat – wynika z nowego raportu firmy Bain & Company stworzonego wspólnie z włoskimi ekspertami zajmującymi się branżą dóbr luksusowych.

Publikacja: 26.06.2025 15:21

Zdaniem autorów raportu, częściowo winne kryzysowi są marki luksusowe, które przez lata „demokratyzo

Zdaniem autorów raportu, częściowo winne kryzysowi są marki luksusowe, które przez lata „demokratyzowały” luksus.

Foto: Jeremy Suyker/Bloomberg

Czasy pandemicznego prosperity minęły dla branży luksusowej bezpowrotnie. Jak bowiem wynika z nowego wspólnego raportu firmy Bain & Company i włoskiego stowarzyszenia firm działających w branży luksusowej Altagamma, sektor ten mierzy się właśnie z najtrudniejszym okresem od kryzysu z lat 2008–2009.

Kryzys w branży luksusowej: gdzie się podziało 50 milionów klientów?

Eksperci ustalili, że wartość globalnego rynku wyrobów i usług luksusowych, którą w 2024 roku wyceniano na półtora biliona euro, w pierwszym kwartale 2025 roku zmalała o trzy procent rok do roku. Zdaniem analityków przyczynił się do tego przede wszystkim fakt, że od marek z górnej półki odwróciło się w ubiegłym roku około 50 milionów klientów na całym świecie.

Eksperci zauważają, że zmalało też zaangażowanie klientów w internecie. Od 2022 roku liczba użytkowników, którzy szukali luksusowych produktów w sieci, spadła aż o 40 proc., zaś przyrost nowych obserwujących na kanałach społecznościowych marek z górnej półki spowolnił o 90 proc.

Czytaj więcej

Znany francuski dom mody nie może zastrzec nazwy. Sąd: jest zbyt popularna

Autorzy raportu wskazują na kilka przyczyn tego zjawiska. Marki, oferując stosunkowo przystępne cenowo ubrania, buty czy kosmetyki, próbują w ten sposób poszerzyć swoje grono klientów o młode i mniej zamożne osoby aspirujące.

Reklama
Reklama

Z drugiej strony, jak zauważają eksperci Bain & Co. oraz Altagamma, marki „rozleniwiły się”, koncentrując się na promocji swoich flagowych produktów, które nie zmieniają się od lat, i równocześnie zaniedbując pracę nad innowacjami. Wielu klientów, niepewnych o przyszłość swoich finansów, zaczęło zastanawiać się, czy wydanie znacznej kwoty na zakup nawet ikonicznego wyrobu danej marki, to rzeczywiście dobra decyzja.

Producenci dóbr luksusowych w tarapatach

Sytuację marek z górnej półki utrudniają zmieniające się preferencje młodego pokolenia zamożnych klientów, dla których relacja ceny do jakości jest szczególnie istotna. Jak zauważają autorzy raportu, pokolenie Z dokonuje właśnie redefinicji pojęcia luksusu. Takiej samej rewizji powinny dokonać marki pragnące przyciągnąć i zatrzymać młodych klientów.

Czytaj więcej

H&M stawia na nową markę premium. Sklep w luksusowym domu towarowym

Eksperci zauważają, że luksus nie stracił i nie straci swojego pierwiastka „bycia na pokaz”. Dla młodych klientów to pojęcie ma jednak inne znaczenie. Nie chodzi już o manifestowanie swojej zamożności czy statusu, ale o – jak to określili badacze – nowy „puls” rynku dóbr i usług z górnej półki, który wyznacza pokolenie Z. Ten „puls” to potrzeba dzielenia się swoim życiem w mediach społecznościowych, a także prezentacji swojej osobowości, gustu i indywidualnego stylu.

Zdaniem ekspertów marki mogą skutecznie utrzymać się na powierzchni dzięki płynnemu połączeniu dwóch strategii. Z jednej strony powinny ponownie skupić się na fundamentach luksusu, jakimi są poczucie ekskluzywności, wysoka jakość i silna tożsamość marki, a z drugiej – tworzyć kreatywną, innowacyjną ofertę, która wzbudzi fascynację i umocni emocjonalny związek marki z klientem.

Taka strategia ma szansę odnieść sukces również wśród milennialsów i przedstawicieli starszych pokoleń. Jak bowiem zauważają autorzy raportu, coraz częściej doceniają oni wyjątkowe doświadczenia bardziej niż fakt posiadania jedynie kosztownego symbolu statusu.

Reklama
Reklama
Moda
Dziedzic modowego imperium kontra gigant branży luksusowej. Gra o miliardy euro
Moda
Zara pokazała nowy salon flagowy. To sklep, który wygląda jak 5-gwiazdkowy hotel
Moda
Sukcesja w słynnym domu mody. Potomek założyciela oddaje władzę po 20 latach
Moda
Pałac Buckingham szykuje wielką wystawę strojów Elżbiety II. Przyciągnie tłumy
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Moda
Kroplówka warta 100 milionów euro. Słynny dom mody wpadł w tarapaty
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama