Czasy pandemicznego prosperity minęły dla branży luksusowej bezpowrotnie. Jak bowiem wynika z nowego wspólnego raportu firmy Bain & Company i włoskiego stowarzyszenia firm działających w branży luksusowej Altagamma, sektor ten mierzy się właśnie z najtrudniejszym okresem od kryzysu z lat 2008–2009.
Kryzys w branży luksusowej: gdzie się podziało 50 milionów klientów?
Eksperci ustalili, że wartość globalnego rynku wyrobów i usług luksusowych, którą w 2024 roku wyceniano na półtora biliona euro, w pierwszym kwartale 2025 roku zmalała o trzy procent rok do roku. Zdaniem analityków przyczynił się do tego przede wszystkim fakt, że od marek z górnej półki odwróciło się w ubiegłym roku około 50 milionów klientów na całym świecie.
Eksperci zauważają, że zmalało też zaangażowanie klientów w internecie. Od 2022 roku liczba użytkowników, którzy szukali luksusowych produktów w sieci, spadła aż o 40 proc., zaś przyrost nowych obserwujących na kanałach społecznościowych marek z górnej półki spowolnił o 90 proc.
Czytaj więcej
Podróbki to ogromne zagrożenie dla marek ze świata mody, dlatego trudno się dziwić, że zastrzeżen...
Autorzy raportu wskazują na kilka przyczyn tego zjawiska. Marki, oferując stosunkowo przystępne cenowo ubrania, buty czy kosmetyki, próbują w ten sposób poszerzyć swoje grono klientów o młode i mniej zamożne osoby aspirujące.