Reklama

Ta branża była obiektem marzeń pracowników. Teraz firmom brakuje rąk do pracy

Do niedawna czołowi producenci ze świata dóbr luksusowych mogli przebierać w ofertach pracy – możliwość budowania kariery w świecie najbardziej ekskluzywnych marek wydawała się niezwykle atrakcyjna. To jednak już przeszłość, co potwierdza nowy raport. Problem dotyczy aż 60 procent marek z górnej półki.

Publikacja: 23.06.2025 06:00

60 procent firm ma trudności w zatrudnieniu utalentowanych osób na stanowiskach, które wymagają bezp

60 procent firm ma trudności w zatrudnieniu utalentowanych osób na stanowiskach, które wymagają bezpośredniego kontaktu z klientem – wynika z raportu.

Foto: Hugo Delauney Unsplash

Od szeregu lat europejskiej marki luksusowe borykają się z brakami kadrowymi, zarówno w gronie wykwalifikowanych rzemieślników, jak i pracowników mających bezpośredni kontakt z klientem. Problemy nie omijają również Francji – jednego z kluczowych rynków w branży luksusowej.

Marki luksusowe mają problemy ze znalezieniem pracowników

W ubiegłym roku pisaliśmy o niedoborze rzemieślników, z którymi boryka się włoska branża wyrobów luksusowych. W trakcie konferencji Giornata Altagamma 2024 przedstawiono dane, z których wynika, że aż 50 procent firm z branży luksusowej ma trudności ze znalezieniem personelu.

Jeszcze większe problemy – konkretnie w obszarze obsługi klienta – dotyczą francuskich firm działających w branży wyrobów luksusowych. Francja to obok Włoch jeden z czołowych rynków tego sektora. W kraju tym ma swoje siedziby wiele firm sprzedających wyroby i usługi z górnej półki.

Czytaj więcej

Nowe zjawisko wśród młodych pracowników. Płacą za możliwość „udawania pracy”

Okazuje się, że francuskie marki mają poważny problem w znalezieniu kompetentnych pracowników do działów obsługi klienta. To bardzo istotne stanowiska – sprzedawca w luksusowym butiku lub pracownik hotelowy muszą dysponować odpowiednimi umiejętnościami i zaangażowaniem, które zapewnią klientom wyjątkowe doświadczenie i pozwolą nawiązać z nimi długotrwałą relację. To właśnie na tym najbardziej zależy wszystkim graczom z sektora luksusowego.

Reklama
Reklama

Pierwsze kompleksowe badanie na temat realiów i wyzwań rynku pracy w tym obszarze przeprowadzili eksperci ze stowarzyszenia Comité Colbert i firmy doradczej MAD. Dane, które zebrano poprzez ankiety i wywiady z osobami pracującymi w branży luksusowej zawarto w nowym raporcie pod tytułem „Retail Talents and Frontline Talents in Luxury”.

Okazuje się, że 60 procent firm ma trudności w zatrudnieniu utalentowanych osób na stanowiskach, które wymagają bezpośredniego kontaktu z klientem, z kolei 40 procent firm boryka się z dużą rotacją na tych stanowiskach. 93 procent ma z kolei problemy z obsadzeniem odpowiednich osób na stanowiskach menedżerskich.

Raport: Praca w branży dóbr luksusowych

Autorzy raportu podają trzy przykłady dużych firm, które wprowadziły udane inicjatywy mające na celu przyciągnięcie i, co istotne, zatrzymanie w swoich strukturach młodych talentów. Francuski koncern LVMH uruchomił kampanię pod hasłem „Gdzie marzenia stają się karierą”, która pokazuje kandydatom wielość ścieżek rozwoju, które oferuje im francuski gigant.

Marka Hermès z kolei w kampanii „Wszyscy jesteśmy rzemieślnikami” promuje swoją filozofię najwyższego kunsztu i doskonałości. Komunikacja marki skupia się na obietnicy stworzenia dla swoich pracowników „skrojonych na miarę” ścieżek kariery, których trzonem jest ciągłe poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności.

Sieć hoteli Ritz-Carlton używa z kolei sloganu „Jesteśmy damami i dżentelmenami służącymi damom i dżentelmenom”. Marka chce przez to powiedzieć, że oferując wyjątkowe doświadczenia gościom, także pracownicy mogą liczyć wsparcie ze strony pracodawcy na równie wysokim poziomie.

Autorzy raportu podkreślają też istotną rolę sztucznej inteligencji pod kątem optymalizacji procesów rekrutacji młodych pracowników. Podkreślają jednocześnie, że za nowoczesnymi metodami rekrutacji musi iść w parze konkretna oferta dla pracownika, zakładająca elastyczność i wsparcie dobrostanu psychicznego i fizycznego pracownika, co jest obecnie priorytetem dla wielu młodych ludzi, którzy wchodzą na rynek pracy.

Społeczeństwo
Klienci marek luksusowych zaczynają się bać. Zła wiadomość dla firm z Europy
Społeczeństwo
Młode pokolenie rezygnuje z marzeń. Nastała era „treatonomii”
Społeczeństwo
Gigant odzieżowy zmienia politykę. Koniec rozwiązania wprowadzonego w pandemii
Społeczeństwo
Raport: Bardziej ufamy ulubionym markom niż rządom. Bo nas „słuchają”
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Społeczeństwo
Co się stało z twórcą europejskiego giganta rynku mody? Tajemnica wyprawy w góry
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama