Skarpetki, z których śmieje się generacja Z. Nowa wojna między pokoleniami

Pokaż, jakie skarpetki nosisz, a powiem ci, czy jesteś stary – przekonują przedstawiciele generacji Z i drwią z milenialsów oraz ich wyborów skarpetkowych. Niepozorna część garderoby stała się punktem sporu dzielącym pokolenia.

Publikacja: 12.07.2024 11:01

Skarpetki za kostkę były jednym z symboli mody początku XXI wieku. Milenialsi zachowali do nich sent

Skarpetki za kostkę były jednym z symboli mody początku XXI wieku. Milenialsi zachowali do nich sentyment, pokolenie Z ich nie akceptuje.

Foto: Alex Gray Unsplash

Jak odróżnić przedstawiciela generacji Z od kogoś ze starszego pokolenia? Zdaniem „Zetek” wystarczy spojrzeć na skarpetki danej osoby. W ich przekonaniu na podstawie tego drobnego akcentu można określić, czy ktoś urodził się w obecnym, czy w poprzednim tysiącleciu – i czy jest na bieżąco z trendami w modzie. W ten sposób skarpetki, element garderoby, któremu nie poświęca się zazwyczaj uwagi, znalazł się w centrum międzygeneracyjnego sporu.

Skarpetki generacji Z: Po czym poznać, że jesteś stary

Od pewnego czasu wiele mówi się o przedstawicielach pokolenia Z, a także o cechach, które odróżniają ich od starszych generacji. Oprócz specyficznej postawy wobec pracy zawodowej i ogólnie – stylu życia (o czym wielokrotnie pisaliśmy na łamach „Sukcesu”) – „Zetki” wyróżniają się ubiorem.

Pokolenie Z to osoby, które urodziły się mniej więcej w latach 1997-2010 (w gronie socjologów mówi się też o szerszym przedziale lat 1995-2012). Kompletując swoją garderobę, przedstawiciele tej generacji zdecydowanie kierują się nostalgią za czasami, w których dopiero przychodziły na świat – lub nawet w których jeszcze ich na tym świecie nie było.

Czytaj więcej

Polska atrakcja turystyczna wśród najlepszych na świecie. Internauci wybrali

Obecnie najmodniejsze wśród „Zetek” są ubrania i akcesoria sprzed mniej więcej 20 lat, co dla ich rodziców, pamiętających modę okresu Y2K, bywa niekiedy źródłem estetycznej udręki. Trzeba jednak przyznać, że generacja Z jest jednak bardzo wybiórcza jeśli chodzi o dobór elementów garderoby. Dotyczy to zwłaszcza skarpetek. „Zetki” jak ognia unikają skarpetek „stópek”, które mocno kojarzone są z modą początku XXI wieku.

Skarpetki do połowy łydki – punkt sporu między pokoleniami.

Skarpetki do połowy łydki – punkt sporu między pokoleniami.

Foto: Lewis Cameron Unsplash

Co zamiast nich? Najmodniejsze wśród osób z pokolenia Z są skarpetek typu crew – sięgające do połowy łydki. Noszą je choćby piosenkarka Billie Eilish, modelki Kendall Jenner, Kaia Gerber czy siostry Hadid oraz wiele innych idolek i idoli młodego pokolenia.

Dlatego jeśli „Zetki” sięgają po skarpetki, wybierają model Crew. Co więcej, w mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja na temat długości skarpetek, co zdaniem niektórych urosło do rangi pokoleniowej wojny kulturowej między milenialsami a przedstawicielami generacji Z.

Skarpetki milienialsa, z których śmieje się generacja Z

Jak na ironię, autorką teorii, wedle której da się odróżnić milenialsa od „Zetki” na podstawie długości skarpetek, nie jest przedstawicielka tego młodszego pokolenia, ale milenialka – influencerka Phoebe Parsons. Filmik, w którym przedstawiła swoją teorię, pojawiło się jesienią ubiegłego roku – a dyskusja na poruszony przez nią temat trwa do dziś.

Skąd wzięła się popularność trendu na noszenie dłuższych skarpetek? Paradoksalnie, ze świadomego odrzucenia niektórych trendów z wczesnych lat 2000., które „Zetki” uważają za toksyczne.

To właśnie 20 lat temu królowały wychudzone „heroinowe piękności”, a młode dziewczyny przekonywano, że muszą się mocno odchudzić, aby zmieścić się w ultramodne wówczas obcisłe dżinsy czy wyglądać dobrze w spódniczkach mini.

Jednym słowem – należało robić wszystko, aby wyglądać „dobrze” lub przynajmniej ubierać się tak, aby zniwelować niedoskonałości sylwetki. Jeżeli zaś chodzi o skarpetki „stópki”, sięgające kostek, to na początku XXI wieku uważano, że fason ten optycznie wydłuża nogi – a był to cel wielu ówczesnych nastolatek i młodych kobiet.

Przekonanie, że w skarpetkach „stópkach” wygląda się lepiej, nadal tkwi w głowach wielu milenialsów. Nic dziwnego – wychowali się w czasach, kiedy ideałem urody były sylwetki w rozmiarze „0”.

Przedstawiciele pokolenia Z zdecydowanie odcinają się od takiego kanonu piękna, który w ich przekonaniu jest toksycznym anachronizmem. Odrzucenie skarpetek „stópek” jest więc dla nich nie tylko kwestią stylu, ale w przypadku wielu osób takżze świadomym wyborem, manifestem światopoglądu.

Moda
Najbardziej pożądane stanowisko w świecie mody obsadzone. Kandydata szukano pół roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Moda
Kontrowersyjny projektant zmienia miejsce pracy. Szykuje się „transfer dekady”?
Moda
Słynny dom mody ma problemy z fiskusem. Spór o dziesiątki milionów euro
Moda
Pokolenie Z wskazało trendy na 2025 rok. Castlecore, moto boho i „styl rybacki”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Moda
Słynny dom mody wychodzi z kryzysu. Klientami mają być mieszkańcy prowincji