Reklama

Ulubiona marka pokolenia Z zamyka część sklepów. Cel: podbój segmentu premium

Vans, jedna z najpopularniejszych marek świata streetwearu, mierzy się ze spadkiem sprzedaży – na tyle dużym, że szefostwo firmy zdecydowało o zamknięciu 1/5 sklepów na całym świecie. Prezes zapowiada nowe rozdanie – i powrót Vansa w zmienionej formule.

Publikacja: 04.08.2025 17:07

Trampki Vans, pierwotnie produkowane z myślą o miłośnikach deskorolki, zyskały popularność na całym

Trampki Vans, pierwotnie produkowane z myślą o miłośnikach deskorolki, zyskały popularność na całym świecie.

Foto: Fachry Zella Devandra Unsplash

Amerykańska marka butów Vans powstała z myślą o miłośnikach deskorolki, jednak siła kultury skateboardzistów od wielu lat promieniuje nie tylko na świat mody, ale i na popkulturę, dlatego „vansy” zyskały popularność na świecie. Kultowa amerykańska marka, która powstała w latach 60. w Kalifornii, w ostatnich latach przeżywała renesans – buty czy akcesoria z charakterystycznym czteroliterowym logotypem pokochało pokolenie Z. Wygląda jednak na to, że nawet zainteresowanie młodych nie uchroniło Vansa przed kłopotami rynkowi. Szefostwo firmy zdecydowało się na radykalne kroki, by uzdrowić sytuację.

Vans zamyka sklepy na całym świecie

Vans, który od 2004 roku należy do koncernu VF Corp, boryka się z problemami finansowymi. W pierwszym kwartale bieżącego roku finansowego (2025-2026) marka zanotowała 14-procentowy spadek sprzedaży.

W rozmowie z mediami prezes koncernu VF Corp Bracken Darrell poinformował niedawno, że to Vans w największym stopniu przyczynił się do problemów koncernu – marka odpowiada za 40 procent spadków sprzedaży w całym VF Corp. Zmusiło to zarząd koncernu do opracowania nowej strategii, która ma prowadzić do uzdrowienia sytuacji.

Czytaj więcej

Najbardziej pożądana marka modowa w świecie. Triumf wiecznej „młodszej siostry”

Na przestrzeni ostatnich dwóch lat zamknięto 140 sklepów Vansa, które generowały najsłabsze wyniki sprzedaży. To jedna piąta wszystkich sklepów marki na całym świecie. Darrell zapewnia, że pozytywne skutki tej decyzji widać już teraz, choć nie podzielił się z mediami danymi, które pokazywałyby obecną kondycję firmy.

Reklama
Reklama

Czy Vans stanie się marką premium?

Inicjatorem restrukturyzacji i otwarcia nowego rozdziału był Bracken Darrell, który objął stanowisko prezesa VF Corp w 2023 roku. To on ogłosił szeroko zakrojony plan restrukturyzacji przedsiębiorstwa pod hasłem „Vans Reinvent”. Zmiany objęły przede wszystkim markę Vans.

Opracowano nową strategię marketingową Vansa. Misję usprawnienia łańcucha dostaw odświeżenia niektórych kultowych modeli Vansa powierzono Sun Choe, którą powołano na stanowisko globalnej dyrektorki ds. marki (Koreanka wcześniej była szefową produktu w marce Lululemon).

Postanowiono też nawiązać współpracę z nowymi dystrybutorami i wynieść markę Vans na półkę premium. Vans nawiązał współpracę z włoskim domem Valentino, której efekty mają trafić do sprzedaży już tej jesieni.

W ramach próby pozycjonowania Vansa na wyższej półce metamorfozę przeszedł też szereg najważniejszych sklepów marki— między innymi po to, aby ekspozycja produktów byłą bardziej przejrzysta dla poszczególnych grup klientów. Jak relacjonuje zarząd marki, wyniki sprzedażowe przebudowanych sklepów przy Piątej Alei w Nowym Jorku oraz w Londynie wyglądają obiecująco.

Równolegle ze wszystkimi tymi działaniami wskrzeszono też bardzo swego czasu popularny, sponsorowany przez Vansa rockowy festiwal Warped Tour, który odbywał się w latach 1995-2019, zarówno w USA, jak i na całym świecie. Bilety na trzy wydarzenia w ramach tegorocznej edycji wyprzedały się na pniu i przyciągną łącznie blisko 170 tysięcy festiwalowiczów.

Amerykańska marka butów Vans powstała z myślą o miłośnikach deskorolki, jednak siła kultury skateboardzistów od wielu lat promieniuje nie tylko na świat mody, ale i na popkulturę, dlatego „vansy” zyskały popularność na świecie. Kultowa amerykańska marka, która powstała w latach 60. w Kalifornii, w ostatnich latach przeżywała renesans – buty czy akcesoria z charakterystycznym czteroliterowym logotypem pokochało pokolenie Z. Wygląda jednak na to, że nawet zainteresowanie młodych nie uchroniło Vansa przed kłopotami rynkowi. Szefostwo firmy zdecydowało się na radykalne kroki, by uzdrowić sytuację.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Moda
Marka odzieżowa, w którą inwestuje Dolina Krzemowa. Luksusowa odpowiedź na Shein
Moda
Słynny dom mody w kłopotach. Do niedawna był najbardziej pożądaną marką świata
Moda
Najbardziej pożądana marka modowa w świecie. Triumf wiecznej „młodszej siostry”
Moda
Najlepsi pracodawcy w świecie mody: Potentat branży luksusowej na czele listy
Moda
Transakcja dekady w branży mody. Słynna marka luksusowa idzie pod młotek?
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama