Nie zakupy, a przeżycia. Nowy raport pokazuje zmianę w naszym myśleniu o urlopie

Podczas wakacji coraz częściej pragniemy nowych doświadczeń, a nie wizyt w centrach handlowych czy nocy spędzonych w klubach. Podróże po nowe doświadczenia to coraz popularniejszy trend wśród podróżujących.

Publikacja: 24.08.2023 15:09

Badacze z hiszpańskiej firmy Mabrian przeanalizowali 400 milionów interakcji dotyczących podróżowani

Badacze z hiszpańskiej firmy Mabrian przeanalizowali 400 milionów interakcji dotyczących podróżowania, jakie pojawiły się w mediach społecznościowych na przestrzeni czterech lat: od 2019 do pierwszej połowy 2023 roku.

Foto: Patrick Hendry

Komfortowe wycieczki z przewodnikiem i pobyty w hotelu typu all inclusive wciąż mają ogromne grono zwolenników. Wybierają je przede wszystkim rodziny z małymi dziećmi i ludzie przepracowani, którzy nie marzą o niczym innym, jak tylko o bezczynnym relaksie na leżaku nad wodą.

Liczby mówią jednak same za siebie: przybywa osób, które preferują pełne nowych wrażeń podróże do nieoczywistych miejsc, w których jeszcze nigdy nie byli. Analitycy podkreślają: podróże po nowe przeżycia to będzie trend, który ma szansę wyznaczyć przyszłość tego, w jaki sposób będziemy podróżować podczas urlopów. 

Podróże po nowe przeżycia: nowy trend wśród osób jadących na wakacje

Po trzech latach, które były szalenie trudne zarówno dla wielu podróżujących, jak i branży turystycznej, w 2023 roku wyjazdy na urlop do większości krajów świata nareszcie wyglądają tak jak przed pandemią. Jak ludzie pragną podróżować w 2023 roku i w następnych latach?

Czytaj więcej

Legendarna restauracja kończy działalność. „Chcę spędzać więcej czasu z rodziną”

Odpowiedź na to pytanie postarali się znaleźć eksperci z hiszpańskiej firmy Mabrian, zajmującej się analityką światowej branży turystycznej. W swoich analizach zbadali motywacji osób planujących wakacje, posługując się danymi internetowymi i algorytmem sztucznej inteligencji. Badacze przeanalizowali 400 milionów interakcji dotyczących podróżowania, jakie pojawiły się w mediach społecznościowych na przestrzeni czterech lat: od 2019 do pierwszej połowy 2023 roku.

Analizy wskazują na wyraźną zmianę motywacji podróżniczych. Okazuje się bowiem, że plany związane z tak zwaną turystyka konwencjonalną ustępują podróżom eksperymentalnym. W tę pierwszą kategorię wpisują się bardziej „tradycyjne” rozrywki związane z kulturą, sztuką, plażowaniem, spędzaniem czasu z rodziną, zakupami i życiem nocnym.

Turystyka eksperymentalna obejmuje z kolei takie wyjazdy, w trakcie których dbamy swoje ciało i umysł (czyli na przykład glamping), a także uprawiamy różnego rodzaju aktywność fizyczną. Podróżowanie eksperymentalne to również odkrywanie nowych miejsc, przede wszystkim na łonie natury, a także egzotycznego jedzenia.

Wakacje marzeń? W zaskakujących miejscach, pełne nowych doświadczeń, w duchu wellness

„To, jak podróżujemy, nieustannie się zmienia. Teraz zamieniamy tradycyjne wakacje z plażowaniem, odkrywanie kultury i zakupami w miastach na rzecz pewnego oderwania się od rzeczywistości i doświadczeń, w których kluczowa jest łączność z naturą i samym sobą” – komentuje wyniki badań Carlos Cendra, prezes ds. Marketingu i Komunikacji w firmie Mabrian.

„Wpływ pandemii i lockdownów jest tu oczywisty – uświadomiliśmy sobie, jak ważne jest cieszenie się aktywnościami na świeżym powietrzu. Zdrowie i dobre samopoczucie w trakcie czasu wolnego stało się dla podróżników kluczową motywacją” – dodaje Cendra.

Jak wyglądają liczby? Zainteresowanie aktywnościami wpisującymi się w turystykę eksperymentalną na przestrzeni ostatnich czterech lat wzrosło o dziesięć procent. Teraz proporcja między osobami preferującymi tego rodzaju wycieczki a zwolennikami tradycyjnego sposobu spędzania wakacji utrzymuje się na poziomie 50/50.

Największy wzrost zainteresowania zaliczyły rozrywki wpisujące się w szeroko pojęte wellness, eksplorowanie natury, a także aktywny sposób spędzania czasu. Zwłaszcza dwie ostatnie kategorie zyskują coraz większą popularność od 2021 roku. Z analiz wynika też, że wyjazdami w duchu wellness zaczęliśmy się interesować jeszcze w 2019 roku, a pandemia tylko wzmocniła ten trend.

Autorzy raportu zwracają jednocześnie uwagę na znaczący, bo siedmioprocentowy spadek zainteresowania rozrywkami kulturalnymi, a także plażowaniem. W 2019 roku reprezentowały one aż 41 procent motywacji, teraz w taki sposób spędzać swoje urlopy chce jedynie 34 procent badanych internautów.

Komfortowe wycieczki z przewodnikiem i pobyty w hotelu typu all inclusive wciąż mają ogromne grono zwolenników. Wybierają je przede wszystkim rodziny z małymi dziećmi i ludzie przepracowani, którzy nie marzą o niczym innym, jak tylko o bezczynnym relaksie na leżaku nad wodą.

Liczby mówią jednak same za siebie: przybywa osób, które preferują pełne nowych wrażeń podróże do nieoczywistych miejsc, w których jeszcze nigdy nie byli. Analitycy podkreślają: podróże po nowe przeżycia to będzie trend, który ma szansę wyznaczyć przyszłość tego, w jaki sposób będziemy podróżować podczas urlopów. 

Pozostało 83% artykułu
Styl życia
„Turystyka dla przemęczonych” to nowy trend. Czym jest zjawisko „silent travel”?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Styl życia
Koniec „podróży z zemsty”? Znika trend, który zrobił karierę po pandemii
Styl życia
Polka nagrodzona w światowym konkursie zdjęć zrobionych iPhone'em
Styl życia
Napiwki w Europie. Jakie kwoty należy zostawiać w restauracjach?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Styl życia
Młodzi z generacji Z podróżują inaczej niż ich rodzice. Wolą jeść, nie zwiedzać