Nie zakupy, a przeżycia. Nowy raport pokazuje zmianę w naszym myśleniu o urlopie

Podczas wakacji coraz częściej pragniemy nowych doświadczeń, a nie wizyt w centrach handlowych czy nocy spędzonych w klubach. Podróże po nowe doświadczenia to coraz popularniejszy trend wśród podróżujących.

Publikacja: 24.08.2023 15:09

Badacze z hiszpańskiej firmy Mabrian przeanalizowali 400 milionów interakcji dotyczących podróżowani

Badacze z hiszpańskiej firmy Mabrian przeanalizowali 400 milionów interakcji dotyczących podróżowania, jakie pojawiły się w mediach społecznościowych na przestrzeni czterech lat: od 2019 do pierwszej połowy 2023 roku.

Foto: Patrick Hendry

Komfortowe wycieczki z przewodnikiem i pobyty w hotelu typu all inclusive wciąż mają ogromne grono zwolenników. Wybierają je przede wszystkim rodziny z małymi dziećmi i ludzie przepracowani, którzy nie marzą o niczym innym, jak tylko o bezczynnym relaksie na leżaku nad wodą.

Liczby mówią jednak same za siebie: przybywa osób, które preferują pełne nowych wrażeń podróże do nieoczywistych miejsc, w których jeszcze nigdy nie byli. Analitycy podkreślają: podróże po nowe przeżycia to będzie trend, który ma szansę wyznaczyć przyszłość tego, w jaki sposób będziemy podróżować podczas urlopów. 

Podróże po nowe przeżycia: nowy trend wśród osób jadących na wakacje

Po trzech latach, które były szalenie trudne zarówno dla wielu podróżujących, jak i branży turystycznej, w 2023 roku wyjazdy na urlop do większości krajów świata nareszcie wyglądają tak jak przed pandemią. Jak ludzie pragną podróżować w 2023 roku i w następnych latach?

Czytaj więcej

Legendarna restauracja kończy działalność. „Chcę spędzać więcej czasu z rodziną”

Odpowiedź na to pytanie postarali się znaleźć eksperci z hiszpańskiej firmy Mabrian, zajmującej się analityką światowej branży turystycznej. W swoich analizach zbadali motywacji osób planujących wakacje, posługując się danymi internetowymi i algorytmem sztucznej inteligencji. Badacze przeanalizowali 400 milionów interakcji dotyczących podróżowania, jakie pojawiły się w mediach społecznościowych na przestrzeni czterech lat: od 2019 do pierwszej połowy 2023 roku.

Analizy wskazują na wyraźną zmianę motywacji podróżniczych. Okazuje się bowiem, że plany związane z tak zwaną turystyka konwencjonalną ustępują podróżom eksperymentalnym. W tę pierwszą kategorię wpisują się bardziej „tradycyjne” rozrywki związane z kulturą, sztuką, plażowaniem, spędzaniem czasu z rodziną, zakupami i życiem nocnym.

Turystyka eksperymentalna obejmuje z kolei takie wyjazdy, w trakcie których dbamy swoje ciało i umysł (czyli na przykład glamping), a także uprawiamy różnego rodzaju aktywność fizyczną. Podróżowanie eksperymentalne to również odkrywanie nowych miejsc, przede wszystkim na łonie natury, a także egzotycznego jedzenia.

Wakacje marzeń? W zaskakujących miejscach, pełne nowych doświadczeń, w duchu wellness

„To, jak podróżujemy, nieustannie się zmienia. Teraz zamieniamy tradycyjne wakacje z plażowaniem, odkrywanie kultury i zakupami w miastach na rzecz pewnego oderwania się od rzeczywistości i doświadczeń, w których kluczowa jest łączność z naturą i samym sobą” – komentuje wyniki badań Carlos Cendra, prezes ds. Marketingu i Komunikacji w firmie Mabrian.

„Wpływ pandemii i lockdownów jest tu oczywisty – uświadomiliśmy sobie, jak ważne jest cieszenie się aktywnościami na świeżym powietrzu. Zdrowie i dobre samopoczucie w trakcie czasu wolnego stało się dla podróżników kluczową motywacją” – dodaje Cendra.

Jak wyglądają liczby? Zainteresowanie aktywnościami wpisującymi się w turystykę eksperymentalną na przestrzeni ostatnich czterech lat wzrosło o dziesięć procent. Teraz proporcja między osobami preferującymi tego rodzaju wycieczki a zwolennikami tradycyjnego sposobu spędzania wakacji utrzymuje się na poziomie 50/50.

Największy wzrost zainteresowania zaliczyły rozrywki wpisujące się w szeroko pojęte wellness, eksplorowanie natury, a także aktywny sposób spędzania czasu. Zwłaszcza dwie ostatnie kategorie zyskują coraz większą popularność od 2021 roku. Z analiz wynika też, że wyjazdami w duchu wellness zaczęliśmy się interesować jeszcze w 2019 roku, a pandemia tylko wzmocniła ten trend.

Autorzy raportu zwracają jednocześnie uwagę na znaczący, bo siedmioprocentowy spadek zainteresowania rozrywkami kulturalnymi, a także plażowaniem. W 2019 roku reprezentowały one aż 41 procent motywacji, teraz w taki sposób spędzać swoje urlopy chce jedynie 34 procent badanych internautów.

Styl życia
Ten trend zmieni podróżowanie. Podróże „z pustymi rękami” coraz popularniejsze
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Styl życia
Generacja Z na wakacjach: „pragnienie ucieczki” zamiast leżaka nad basenem
Styl życia
Coolcations: ten trend będzie hitem wśród turystów. Im chłodniej, tym lepiej
Styl życia
„Turystyka dla przemęczonych” to nowy trend. Czym jest zjawisko „silent travel”?
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Styl życia
Koniec „podróży z zemsty”? Znika trend, który zrobił karierę po pandemii
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście