Generacja Z na wakacjach: „pragnienie ucieczki” zamiast leżaka nad basenem

Eksperci są zdania, że nowe pokolenie podróżników może w przyszłości odmienić oblicze branży turystycznej. Świadczą o tym wyniki najnowszego badania wśród przedstawicieli pokolenia Z.

Publikacja: 24.06.2024 13:37

Ponad połowa ankietowanych w badaniu stwierdziła, że pragnie „poszerzać swoje horyzonty kulturowe” p

Ponad połowa ankietowanych w badaniu stwierdziła, że pragnie „poszerzać swoje horyzonty kulturowe” podczas podróży.

Foto: Toa Heftiba Unsplash

Jak wyglądają wymarzone wakacje generacji Z? Przedstawiciele młodego pokolenia chcą odpoczywać zupełnie inaczej niż ich rodzice – wynika z badania, które przeprowadzono na szerokiej grupie 20-latków. Co jest dla nich najważniejsze? 

Okazuje się, że młodzi ludzie – w większym stopniu niż poprzednie generacje – duży nacisk kładą na ekologiczny aspekt swojego urlopu, a także na zbieranie doświadczeń, które poszerzą ich horyzonty. Do takich wniosków doszli eksperci z branży turystycznej na podstawie najnowszej ankiety.

Jak generacja Z chce spędzać wakacje?

Przedstawiciele młodego pokolenia oczekują od wakacyjnego wyjazdu czegoś zupełnie innego, niż poprzednie pokolenia. Zamiast wylegiwania się na plaży wraz z tysiącami innych urlopowiczów wolą oni aktywnie spędzić czas, stawiając na odkrywanie nowych kultur, rozwój osobisty oraz wypoczynek umożliwiający im ucieczkę od codzienności.

Czytaj więcej

Powstaje kolos: to będzie największy kompleks muzealny w Europie

Do takich między innymi wniosków doszli eksperci ze ScuolaZoo – włoskiego portalu podróżniczego skierowanego do młodych ludzi. Wyniki ich raportu pod tytułem „Osservatorio Viaggi” cytuje poświęcony kulturze, modzie i stylowi życia NSS Magazine.

W trakcie badania przepytano 3300 Włochów w wieku od 17 do 26 lat – mieszkańców kraju zróżnicowanego zarówno pod względem ekonomicznym, jak i kulturowym. Śmiało można więc odnieść rezultaty badania przeprowadzonego we Włoszech na młodych mieszkańców pozostałych krajów Europy.

Autorzy badania podkreślają jednocześnie, że tym, czym w pierwszej kolejności kierują się respondenci z pokolenia Z, są koszty wakacyjnego wyjazdu. Odpowiednia relacja ceny do jakości jest kluczowa dla 47 procent ankietowanych.

Niemniej, ich wydatki na wakacje wciąż są stosunkowo wysokie. Jedynie 26 procent wydało na ostatni wyjazd mniej niż 500 euro. Pozostałe 74 procent respondentów przeznaczyło na wakacje ponad 800 euro.

Czy generacja Z zmieni branżę turystyczną?

Czego przedstawiciele generacji Z oczekują od wymarzonych wakacji? Autorzy raportu wymienili kilka aspektów, które są istotne dla młodych ludzi w trakcie letnich wyjazdów.

Ponad połowa ankietowanych stwierdziła, że pragnie „poszerzać swoje horyzonty kulturowe” lub w ciekawy i rozwijający sposób spędzać czas na świeżym powietrzu. Autorzy raportu zauważają, że wśród przedstawicieli młodego pokolenia rośnie zainteresowanie szeroko rozumianą ofertą kulturalną miast.

Młodzi ludzie w większym stopniu niż którakolwiek poprzednia generacja jako priorytet stawia troskę o własne zdrowie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Oprócz wzbogacających doświadczeń niezmiernie ważny jest też dla nich aspekty ekologiczny.

Eksperci z ze ScuolaZoo podkreślają też, że przedstawiciele generacji Z chcą w trakcie wakacji wywierać jak najmniejszy wpływ na środowisko. Istotne są dla nich też takie kwestie jak jakość powietrza w miejscu, do którego się wybierają. Ważne jest też pragnienie ucieczki – jak piszą autorzy omówienia badania, młodzi ludzie coraz częściej nie są zainteresowani modnymi kurortami z dużą ofertą barów i dyskotek. Wolą spokojniejsze miejsca, w których mogą „odłączyć się” i na pewien czas zapomnieć o codzienności.

Badacze zapytali też respondentów, co w największym stopniu wpływa na to, jak spędzają wakacje. Okazuje się, że dla pokolenia Z, oprócz ceny, kluczowe są polecenia znajomych, recenzje w internecie, sprawna obsługa klienta oraz możliwość personalizacji doświadczeń związanych z wyjazdami.

Jak wyglądają wymarzone wakacje generacji Z? Przedstawiciele młodego pokolenia chcą odpoczywać zupełnie inaczej niż ich rodzice – wynika z badania, które przeprowadzono na szerokiej grupie 20-latków. Co jest dla nich najważniejsze? 

Okazuje się, że młodzi ludzie – w większym stopniu niż poprzednie generacje – duży nacisk kładą na ekologiczny aspekt swojego urlopu, a także na zbieranie doświadczeń, które poszerzą ich horyzonty. Do takich wniosków doszli eksperci z branży turystycznej na podstawie najnowszej ankiety.

Pozostało 86% artykułu
Styl życia
Ten trend zmieni podróżowanie. Podróże „z pustymi rękami” coraz popularniejsze
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Styl życia
Coolcations: ten trend będzie hitem wśród turystów. Im chłodniej, tym lepiej
Styl życia
„Turystyka dla przemęczonych” to nowy trend. Czym jest zjawisko „silent travel”?
Styl życia
Koniec „podróży z zemsty”? Znika trend, który zrobił karierę po pandemii
Styl życia
Nie zakupy, a przeżycia. Nowy raport pokazuje zmianę w naszym myśleniu o urlopie