Reklama

Koniec „podróży z zemsty”? Znika trend, który zrobił karierę po pandemii

Dane pokazują, że „podróże z zemsty”, zjawisko, które można było obserwować na całym świecie w reakcji na pandemię, zaczyna zanikać. Żegnamy w ten sposób trend, który napędzał potrzebę podróżowania w ostatnim czasie. Dlaczego znudziły się nam „podróże z zemsty”?

Publikacja: 03.10.2023 11:50

Zdaniem analityków firmy Morning Consult respondenci z Europy zachodniej byli najmniej zainteresowan

Zdaniem analityków firmy Morning Consult respondenci z Europy zachodniej byli najmniej zainteresowani podróżowaniem w najbliższych miesiącach.

Foto: Kate Joie

Po pandemii mieszkańców Zachodu (ale nie tylko ich) połączyła potrzeba podróżowania. Chcieliśmy w ten sposób odreagować okres lockdownów, gdy podróże stały się przyjemnością niedostępną i nieosiągalnym marzeniem.

Luzowanie obostrzeń pandemicznych zaowocowało więc masowym zjawiskiem, które analitycy nazwali „revenge travel”, a więc „podróżowanie z zemsty” lub – tłumacząc bardziej swobodne, odreagowanie poprzez podróże.

Taki właśnie był rok 2022, gdy Europejczycy, a także częściowo Amerykanie, ruszyli by nadrabiać zaległości w podróżowaniu. W 2023 roku widać kres tej fali. Czy zjawisko „podróżowania z zemsty” zaczyna zanikać? 

„Podróże z zemsty”: kres zjawiska, które było reakcją na pandemię 

Dane z raportu firmy konsultingowej Morning Consult zajmującą się śledzeniem trendów konsumenckich, pokazują, że Europa „podróże z zemsty” ma już chyba za sobą. Liczby nie pozostawiają wątpliwości. Analitycy Morning Consult przygotowujący raport „The State of Travel & Hospitality Report: H2 2023” zadali respondentom w kilkunastu krajach z całego świata pytanie o to, czy zamierzają podróżować w najbliższych tygodniach i miesiącach.

Czytaj więcej

Niespełnione marzenie Hitlera. Metamorfoza opuszczonego „Kolosa nad Bałtykiem”
Reklama
Reklama

Odpowiedzi układają się w czytelny wzorzec. Respondenci z krajów europejskich w zdecydowanej są coraz mniej zainteresowani podróżowaniem. Największą zmianę procentową w porównaniu do roku 2022 roku można dostrzec we Francji i Niemczech, nieco mniejszą – w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii czy Włoszech.  

Mniej zainteresowani podróżami są też mieszkańcy Indii, Kanady czy Korei. Podobne zjawisko widać w Rosji, choć tam zapewne przyczyną jest wojna w Ukrainie i wynikające z niej sankcje i utrudnienia w przekraczaniu granicy. 

„Podróże z zemsty”: straciliśmy zainteresowanie podróżowaniem?

Czy ten spadek zainteresowania zapowiada istotną zmianę dotyczącą podróżowania? „Nasze dane każą sądzić, że tak właśnie jest” – odpowiada Lindsay Roeschke, analityczka Morning Consult w rozmowie z amerykańską stacją telewizyjną CNBC, która omawiała wspomniany powyżej raport. „To nie oznacza, że zainteresowanie podróżami znacząco spadnie, ale wygląda na to, że większość tych, którzy marzyli o „podróży z zemsty”, już zrealizowała swoje plany” – tłumaczy Roeschke w rozmowie z CNBC. 

 Zjawisko spadku zainteresowania podróżami nie jest jednak powszechne. Są kraje, w którym chęć podróżowania rośnie. Do nich zaliczają się Chiny, Brazylia, Meksyk czy Japonia. Częściowo są to państwa, które dłużej niż inne walczyły z pandemią – tak jak Chiny, w których polityka masowych lockdownów przyczyniła się do przedłużenia pandemii przez co ChRL otwierała się jako kraj o kilka miesięcy później niż na przykład większość państw zachodnich.  

Po pandemii mieszkańców Zachodu (ale nie tylko ich) połączyła potrzeba podróżowania. Chcieliśmy w ten sposób odreagować okres lockdownów, gdy podróże stały się przyjemnością niedostępną i nieosiągalnym marzeniem.

Luzowanie obostrzeń pandemicznych zaowocowało więc masowym zjawiskiem, które analitycy nazwali „revenge travel”, a więc „podróżowanie z zemsty” lub – tłumacząc bardziej swobodne, odreagowanie poprzez podróże.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Styl życia
Ten trend zmieni podróżowanie. Podróże „z pustymi rękami” coraz popularniejsze
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Styl życia
Generacja Z na wakacjach: „pragnienie ucieczki” zamiast leżaka nad basenem
Styl życia
Coolcations: ten trend będzie hitem wśród turystów. Im chłodniej, tym lepiej
Styl życia
„Turystyka dla przemęczonych” to nowy trend. Czym jest zjawisko „silent travel”?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Styl życia
Nie zakupy, a przeżycia. Nowy raport pokazuje zmianę w naszym myśleniu o urlopie
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama