Koniec „podróży z zemsty”? Znika trend, który zrobił karierę po pandemii

Dane pokazują, że „podróże z zemsty”, zjawisko, które można było obserwować na całym świecie w reakcji na pandemię, zaczyna zanikać. Żegnamy w ten sposób trend, który napędzał potrzebę podróżowania w ostatnim czasie. Dlaczego znudziły się nam „podróże z zemsty”?

Publikacja: 03.10.2023 11:50

Zdaniem analityków firmy Morning Consult respondenci z Europy zachodniej byli najmniej zainteresowan

Zdaniem analityków firmy Morning Consult respondenci z Europy zachodniej byli najmniej zainteresowani podróżowaniem w najbliższych miesiącach.

Foto: Kate Joie

Po pandemii mieszkańców Zachodu (ale nie tylko ich) połączyła potrzeba podróżowania. Chcieliśmy w ten sposób odreagować okres lockdownów, gdy podróże stały się przyjemnością niedostępną i nieosiągalnym marzeniem.

Luzowanie obostrzeń pandemicznych zaowocowało więc masowym zjawiskiem, które analitycy nazwali „revenge travel”, a więc „podróżowanie z zemsty” lub – tłumacząc bardziej swobodne, odreagowanie poprzez podróże.

Taki właśnie był rok 2022, gdy Europejczycy, a także częściowo Amerykanie, ruszyli by nadrabiać zaległości w podróżowaniu. W 2023 roku widać kres tej fali. Czy zjawisko „podróżowania z zemsty” zaczyna zanikać? 

„Podróże z zemsty”: kres zjawiska, które było reakcją na pandemię 

Dane z raportu firmy konsultingowej Morning Consult zajmującą się śledzeniem trendów konsumenckich, pokazują, że Europa „podróże z zemsty” ma już chyba za sobą. Liczby nie pozostawiają wątpliwości. Analitycy Morning Consult przygotowujący raport „The State of Travel & Hospitality Report: H2 2023” zadali respondentom w kilkunastu krajach z całego świata pytanie o to, czy zamierzają podróżować w najbliższych tygodniach i miesiącach.

Czytaj więcej

Niespełnione marzenie Hitlera. Metamorfoza opuszczonego „Kolosa nad Bałtykiem”

Odpowiedzi układają się w czytelny wzorzec. Respondenci z krajów europejskich w zdecydowanej są coraz mniej zainteresowani podróżowaniem. Największą zmianę procentową w porównaniu do roku 2022 roku można dostrzec we Francji i Niemczech, nieco mniejszą – w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii czy Włoszech.  

Mniej zainteresowani podróżami są też mieszkańcy Indii, Kanady czy Korei. Podobne zjawisko widać w Rosji, choć tam zapewne przyczyną jest wojna w Ukrainie i wynikające z niej sankcje i utrudnienia w przekraczaniu granicy. 

„Podróże z zemsty”: straciliśmy zainteresowanie podróżowaniem?

Czy ten spadek zainteresowania zapowiada istotną zmianę dotyczącą podróżowania? „Nasze dane każą sądzić, że tak właśnie jest” – odpowiada Lindsay Roeschke, analityczka Morning Consult w rozmowie z amerykańską stacją telewizyjną CNBC, która omawiała wspomniany powyżej raport. „To nie oznacza, że zainteresowanie podróżami znacząco spadnie, ale wygląda na to, że większość tych, którzy marzyli o „podróży z zemsty”, już zrealizowała swoje plany” – tłumaczy Roeschke w rozmowie z CNBC. 

 Zjawisko spadku zainteresowania podróżami nie jest jednak powszechne. Są kraje, w którym chęć podróżowania rośnie. Do nich zaliczają się Chiny, Brazylia, Meksyk czy Japonia. Częściowo są to państwa, które dłużej niż inne walczyły z pandemią – tak jak Chiny, w których polityka masowych lockdownów przyczyniła się do przedłużenia pandemii przez co ChRL otwierała się jako kraj o kilka miesięcy później niż na przykład większość państw zachodnich.  

Po pandemii mieszkańców Zachodu (ale nie tylko ich) połączyła potrzeba podróżowania. Chcieliśmy w ten sposób odreagować okres lockdownów, gdy podróże stały się przyjemnością niedostępną i nieosiągalnym marzeniem.

Luzowanie obostrzeń pandemicznych zaowocowało więc masowym zjawiskiem, które analitycy nazwali „revenge travel”, a więc „podróżowanie z zemsty” lub – tłumacząc bardziej swobodne, odreagowanie poprzez podróże.

Pozostało 86% artykułu
Styl życia
Ten trend zmieni podróżowanie. Podróże „z pustymi rękami” coraz popularniejsze
Styl życia
Generacja Z na wakacjach: „pragnienie ucieczki” zamiast leżaka nad basenem
Styl życia
Coolcations: ten trend będzie hitem wśród turystów. Im chłodniej, tym lepiej
Styl życia
„Turystyka dla przemęczonych” to nowy trend. Czym jest zjawisko „silent travel”?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Styl życia
Nie zakupy, a przeżycia. Nowy raport pokazuje zmianę w naszym myśleniu o urlopie