Ekscentryczny prezes–filozof: kim jest Brunello Cucinelli?

O Brunello Cucinellim mówią, że to „projektant–filozof”. Jego pomysł na prowadzenie firmy zakłada tworzenie wspólnoty z pracownikami. Włoski projektant mody inwestuje w lokalną społeczność i przeznacza miliony na cele charytatywne. „Zysku nie wolno osiągać kosztem ludzkiej godności” – podkreśla Brunello Cucinelli. Kim jest ekscentryczny „humanista w biznesie”?

Publikacja: 11.06.2021 16:47

Ekscentryczny prezes–filozof: kim jest Brunello Cucinelli?

Foto: Fot: Brunello Cucinelli

W maju 2019 roku na instagramowym profilu Brunella Cucinellego, zazwyczaj wypełnionym fotografiami elegancko ubranych modeli, pojawiło się nietypowe zdjęcie. Widać na nim spotkanie ludzi ubranych w stylu typowym dla przedstawicieli amerykańskich funduszy Venture Capital.

Jeszcze bardziej zaskakujący był opis. „W ostatnich dniach gościliśmy u mnie w Solomeo moich przyjaciół z Doliny Krzemowej, miejsca bardzo odległego geograficznie, ale bliskiego mojej duszy. Przez kilka dni, w atmosferze przyjaźni i wspólnej refleksji, potwierdziliśmy nasz szacunek do tego, co zawsze było największym skarbem ludzi, najwyższą formą wyrażenia wolności i przewagi moralnej: do ludzkiej duszy. Humanizm odrodził się w sercach naszych towarzyszy, w ostatnich dniach byliśmy świadkami tego radosnego wydarzenia. W ostatnich dniach Solomeo stało się czymś w rodzaju „sympozjum na temat duszy i ekonomii”.

Czytaj też: Demna Gvasalia: to on zbudował modowe imperium Balenciagi

Tak pisał na Instagramie Brunello Cucinelli o spotkaniu, do którego doszło w miejscowości będącej siedzibą jego firmy. Kim byli jego „przyjaciele z Doliny Krzemowej”, których Cucinelli nazywa „współczesnymi wcieleniami Leonarda da Vinci”? To amerykańscy multimilionerzy i miliarderzy, między innymi Reid Hoffman, twórca Linkedina, Drew Houston, twórca Dropboxa czy Jeff Bezos, twórca Amazona. Wszyscy którzy przybyli do Włoch, by przez kilka dni rozprawiać o duszy, humanizmie i wartościach z Cucinellim, człowiekiem–unikatem w świecie biznesu. 

Brunello Cucinelli: człowiek Renesansu

67–letni Cucinelli słynie nie tylko z tego, że stworzył luksusową markę modową, która uczyniła go bardzo bogatym człowiekiem. Włoski projektant uchodzi też za jednego z najlepszych pracodawców z branży – nie tylko we Włoszech, ale i na świecie. Płaci pracownikom lepiej niż konkurencja. O jego humanistycznych poglądach na temat praw pracowniczych, sposobu budowania relacji między pracownikami i kierownictwem, a także wspierania potrzebujacych, we Włoszech krążą legendy.

Podczas gdy marki luksusowe wolą palić niesprzedane ubrania, by uniknąć ich wystawiania na przecenach, co może obniżyć prestiż marki, Brunello Cucinelli przekazuje zalegające w magazynach rzeczy organizacjom wspierającym osoby potrzebujące. W tym roku zamierza przekazać ubrania warte 30 mln euro, a to tylko część jego działalności dobroczynnej.

Czytaj też: W tej firmie o pensjach decydują pracownicy. Jak to działa?

Na czym polega słynne „humanistyczne podejście do biznesu”, o którym często mówi Brunello Cucinelli? W siedzibie jego firmy, położonej w sielankowym i odnowionym dzięki jego pieniądzom i staraniom, średniowiecznym miasteczku Solomeo w Umbrii, pracownicy codziennie przerywają pracę, by w kantynie wspólnie zjeść posiłek, przygotowywany zawsze z lokalnych produktów. Wszyscy kończą pracę o 17:30, bo jak mówi Cucinelli „zysk nie może być osiągany kosztem godności drugiego człowieka”, a stawianie granicy między pracą a życiem prywatnym jest dla jego firmy istotne też między innymi ze względu na większą kreatywność i zaangażowanie podwładnych.

„Poza godzinami pracy nigdy nie powinno się korzystać z internetu w calach zawodowych. Św. Benedykt często przypominał innym mnichom, że jest czas na pracę i czas dla duszy. Potrzebujemy czasu każdego dnia, by rozwijać swój umysł i ciało” – mawia Brunello Cucinelli. 

Cały teren miasteczka został przystosowany do potrzeb lokalnej społeczności, która w dużej mierze składa się z pracowników Cucinelliego – znajdują się tu wybudowana przez niego szkoła krawiectwa, biblioteka i teatr. 20% zysków firmy przeznaczane jest na cele charytatywne i działalność fundacji prowadzonej przez Brunella i jego żonę. W marcu 2021 roku w siedzibie firmy otwarto centrum szczepień przeciwko Covid-19, a Brunello Cucinelli Foundation opłaciło pracę osób, którzy szczepili 1200 osób tygodniowo.

Cucinelli: chciał być mnichem, został miliarderem

Włoski przedsiębiorca, nazywany „królem kaszmiru”, tłumaczy swoje zaangażowanie dzieciństwem spędzonym w skromnych warunkach w domu na przedmieściach Perugii, pozbawionym wody czy elektryczności. W dzieciństwie nie przejmował się edukacją. Później chciał być pisarzem, rozważał też wstąpienie do klasztoru. Jako dwudziestolatek wpadł na pomysł szycia swetrów z kaszmiru w żywych kolorach.

Tak zaczęła się historia marki Brunello Cucinelli. Dzisiaj firma Cucinellego rocznie notuje sprzedaż na poziomie kilkuset milionów euro, a celem jest podwojenie tej kwoty w najbilższych latach. Włoski projektant i przedsiębiorca stał się bardzo bogatym człowiekiem, niektórzy mówią, że jest miliarderem. Jednak zazwyczaj ludzie tak bogaci spotykają się z nienawiścią, tymczasem Brunella Cucinellego Włosi kochają.

Nie tylko zresztą Włosi, ludzie na całym świecie są zafascynowali jego humanistycznym podejściem do biznesu. W Dolinie Krzemowej Brunello Cucinelli też ma wielu fanów, nie tylko tych, którzy latem 2019 roku zjechali do Solomeo, by się z nim spotkać i przez kilka dni rozmawiać o duszy, moralności i filozofii.

W maju 2019 roku na instagramowym profilu Brunella Cucinellego, zazwyczaj wypełnionym fotografiami elegancko ubranych modeli, pojawiło się nietypowe zdjęcie. Widać na nim spotkanie ludzi ubranych w stylu typowym dla przedstawicieli amerykańskich funduszy Venture Capital.

Jeszcze bardziej zaskakujący był opis. „W ostatnich dniach gościliśmy u mnie w Solomeo moich przyjaciół z Doliny Krzemowej, miejsca bardzo odległego geograficznie, ale bliskiego mojej duszy. Przez kilka dni, w atmosferze przyjaźni i wspólnej refleksji, potwierdziliśmy nasz szacunek do tego, co zawsze było największym skarbem ludzi, najwyższą formą wyrażenia wolności i przewagi moralnej: do ludzkiej duszy. Humanizm odrodził się w sercach naszych towarzyszy, w ostatnich dniach byliśmy świadkami tego radosnego wydarzenia. W ostatnich dniach Solomeo stało się czymś w rodzaju „sympozjum na temat duszy i ekonomii”.

Pozostało 83% artykułu
Sukces Story
Bogna Sworowska wróciła na światowe wybiegi w wieku 57 lat. „Spełniam marzenia”
Sukces Story
Jego pomysł nazywano błędem. Oskar Zięta zbudował na tym biznes wart miliony
Sukces Story
Litwinka stworzyła biznes wart miliardy dolarów. Pomysł narodził się na imprezie
Sukces Story
Najbardziej pożądane miejsce pracy w świecie mody wciąż puste. Kto je zajmie?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Materiał Promocyjny
Zaskocz na plaży — najnowsze trendy w bikini, które warto znać