Badanie: generacja Z nie potrafi odpoczywać na urlopie. Kariera jest ważniejsza

Przedstawiciele pokolenia Z nie są w stanie oderwać się od pracy i odpoczywać na wakacjach – wynika z dużego badania przeprowadzonego przez serwis LinkedIn. Generacji Z najtrudniej przychodzi odłożenie na pewien czas obowiązków służbowych.

Publikacja: 23.08.2023 12:41

Z globalnego badania przeprowadzonego w czerwcu 2023 roku przez firmę doradczą BCW wynika, że „Zetki

Z globalnego badania przeprowadzonego w czerwcu 2023 roku przez firmę doradczą BCW wynika, że „Zetki” to hedoniści pragnący sukcesu zawodowego, władzy i zamożności. To jeden z powodów, dla których trudno im się rozstać z pracą podczas urlopu.

Foto: Annie Spratt

O różnicach między pokoleniami i o tym, jaki wpływ ma to na sytuację na rynku pracy, mówi się i pisze od dawna. Specjaliści zwracają uwagę, że wkraczające na rynek pracy pokolenie Z, a więc najmłodsi pracownicy, ma zupełnie inny stosunek do pracy i jej znaczenia w życiu.

Jak jest naprawdę? Nowe badanie przygotowane przez serwis społecznościowy Linkedin pokazuje w jaki sposób przedstawiciele różnych pokoleń traktują urlop i jak potrafią pogodzić go z pracą zawodową. Wnioski są zaskakujące.

Badanie Linkedin: Generacja Z nie umie odpoczywać

Informacje na ten temat przynosi cykliczne badanie Workforce Confidence Index przygotowane przez serwis Linkedin. Dotyczy ono rynku amerykańskiego, ale często powtarza się, że generacja Z to pierwsze pokolenie globalne, mające podobne poglądy i podobne priorytety, dlatego można traktować je jako ciekawe spojrzenie na problem łączenia pracy z życiem prywatnym i poszukiwania równowagi między tymi obszarami przez różne pokolenia pracowników.

Czytaj więcej

Pracowitość staje się niemodna? Generacja Z woli nowy trend: „pracę dla lenia”

Większość dotychczasowych badań na temat podejścia mieszkańców USA do kwestii pracy dotyczyła wszystkich grup wiekowych. Autorzy raportu przygotowanego na zlecenie LinkedIna, postanowili sprawdzić, jak do kwestii odpoczynku i łączenia pracy z życiem prywatnym podchodzą młodzi, a jak starsi pracownicy. Wyniki badania są zaskakujące – ujawniają bowiem duże rozbieżności w podejściu do urlopu, zależnie od grupy wiekowej.

Generacja Z rzadziej decyduje się na urlop 

Chcąc sprawdzić, jakie podejście do odpoczynku i urlopu mają pracownicy w Stanach Zjednoczonych zależnie od wieku, eksperci serwisu LinkedIn przepytali 9461 specjalistów reprezentujących różne zawody. Okazuje się, że na tle przedstawicieli generacji X (osób urodzonych w latach 70. i na początku lat 80.), „baby boomers” (osób urodzonych w pierwszych dekadach po II wojnie światowej) czy milenialsów (osób urodzonych w drugiej połowie lat 80. i na początku lat 90.) wyróżnia się pokolenie Z, czyli osoby, które przyszły na świat w latach 1997-2012. To dziś największa generacja na świecie. Niebawem „Zetki” mają stanowić aż 27 procent globalnej siły roboczej.

Czytaj więcej

Raport: generacja Z pragnie sukcesu i przyjemności. „Pokolenie hedonistów”

Z wielu badań wynika, że „Zetkom” przyświecają zupełnie inne wartości niż przedstawicielom innych generacji. To badanie częściowo potwierdza znane dotąd obserwacje, ale część wniosków może być zaskakująca.

Okazuje się bowiem, że „pokolenie hedonistów” – bo tak nierzadko określa się generację Z – odczuwa największą stres związany z odpoczynkiem od pracy podczas urlopu. Jedynie 58 proc. respondentów reprezentujących pokolenie Z stwierdziło, że w ciągu najbliższych kilku miesięcy planuje udać się na urlop, całkowicie odłączyć się od sieci i odpocząć od obowiązków zawodowych. To cztery punkty procentowe poniżej krajowej średniej, która wynosi 62 proc. Dla porównania – w przypadku milenialsów i baby boomersów jest to 64 procent.

Badanie przeprowadzone przez LinkedIn wskazuje także, że nawet jeśli przedstawiciele pokolenia Z decydują się wziąć urlop, podczas odpoczynku nie są w stanie pozbyć się poczucia winy, że nie powinni brać wolnego. Około 35 procent badanych z tej grupy twierdzi, że podczas urlopu czuje się winna, iż nie wykonuje swoich obowiązków zawodowych.

Przedstawiciele milenialsów (30 proc.) i generacji X (32 proc.) nieco rzadziej odczuwają taką presję, a osoby ze starszego pokolenia lubią odpoczywać i nie mają z tym większego problemu – jedynie 22 proc. z nich deklaruje, że czuje się źle podczas wakacji, kiedy nie pracują.

Sukces zawodowy najważniejszy dla generacji Z?

Jak zauważają autorzy badania, dane mogą wyglądać tak między innymi dlatego, że najmłodszym pracownikom zwykle najbardziej zależy na tym, by rozpocząć karierę zawodową i w przyszłości zarabiać satysfakcjonujące pieniądze.

Przedstawiciele generacji Z, którzy dopiero zaczynają rozwijać swoją karierę zawodową, nierzadko uważają, że nawet krótki urlop może im w tym przeszkodzić. Jako stosunkowo nowe osoby na rynku starają się także zdobyć zaufanie swoich przełożonych.

Wyniki badania przeprowadzonego przed LinkedIn spójne są między innymi z tymi z globalnego badania przeprowadzonego w czerwcu przez firmę doradczą BCW w gronie 36 tysięcy mieszkańców 30 krajów z całego świata. Wynika z nich bowiem, że „Zetki” to hedoniści pragnący sukcesu zawodowego, władzy i zamożności.

Okazuje się, że aż dla 44 procentów przedstawicieli generacji Z najważniejsze jest odniesienie sukcesu zawodowego, a także to, aby również inni ludzie dostrzegali ich osiągnięcia. Dla porównania, jest to istotne dla 37 procent milenialsów i jedynie 23 procent przedstawicieli generacji X.

O różnicach między pokoleniami i o tym, jaki wpływ ma to na sytuację na rynku pracy, mówi się i pisze od dawna. Specjaliści zwracają uwagę, że wkraczające na rynek pracy pokolenie Z, a więc najmłodsi pracownicy, ma zupełnie inny stosunek do pracy i jej znaczenia w życiu.

Jak jest naprawdę? Nowe badanie przygotowane przez serwis społecznościowy Linkedin pokazuje w jaki sposób przedstawiciele różnych pokoleń traktują urlop i jak potrafią pogodzić go z pracą zawodową. Wnioski są zaskakujące.

Pozostało 89% artykułu
Społeczeństwo
„Efekt przymierzalni”. Dlaczego w sklepach z ubraniami wpadamy w kompleksy?
Społeczeństwo
Znów głośno o zjawisku „Nepo Babies”. Kto ma prawo robić karierę w świecie mody?
Społeczeństwo
Ideały piękna w czasach sztucznej inteligencji. Nowa kampania marki Dove
Społeczeństwo
Generacja Z ma nową rozrywkę. Eksperci o popularności „klubów czytelniczych”
Społeczeństwo
„Najbardziej lubiany człowiek w internecie” ma kłopoty. Pozew na 54 strony