Reklama

Słynny dom mody po stu latach kończy z modą. Zostają perfumy i kosmetyki

Jesienna kolekcja znanego francuskiego dom mody Rochas była ostatnią, która trafiła do sprzedaży. Marka, która świętuje właśnie stulecie powstania, chce odtąd skupić się na perfumach i kosmetykach.

Publikacja: 18.09.2025 13:20

Przez wiele lat twórcą damskiej kolekcji marki Rochas był znany włoski projektant Alessandro Dell'Ac

Przez wiele lat twórcą damskiej kolekcji marki Rochas był znany włoski projektant Alessandro Dell'Acqua.

Foto: MARCO BERTORELLO / AFP

Marki w rozmaity sposób reagują na trwającą właśnie zapaść w branży luksusowej. Jedna z nich – francuski dom mody Rochas – zdecydowała o likwidacji swojego działu odzieży. Zarząd marki chce skupić się na tym, co sprzedaje się lepiej, czyli na perfumach i kosmetykach.

Koniec epoki w domu mody Rochas

Znany paryski dom mody Rochas świętuje właśnie stulecie swojego powstania. W 1925 roku założył go jeden z pionierów współczesnej mody, francuski projektant Marcel Rochas.

Dokładnie po stu latach francuski koncern Interparfums, który jest właścicielem marki Rochas, zdecydował, że kolekcja na jesień 2025 roku, którą zaprezentowano w marcu, była ostatnią – przynajmniej pod obecnym zarządem. W komunikacie prezes koncernu Interparfums Philippe Bénacin podziękował ostatniemu dyrektorowi kreatywnemu Rochas, Alessandro Vigilante, któremu niecałe dwa lata temu powierzono misję tchnięcia w markę świeżej energii.

Czytaj więcej

„Chiński Louis Vuitton”. w tarapatach. Flagowy dom mody słabnie

„Jesteśmy dumni z dziedzictwa, jakie zostawiamy. Chciałbym podziękować wszystkim za wsparcie przez te wszystkie lata, a zwłaszcza Alessandro Vigilante, który jako dyrektor kreatywny przez ostatnie dwa lata pięknie wyrażał DNA tego stuletniego domu mody – emblematu wyrazistej kobiecości i elegancji” – pisze prezes Interparfums, który oprócz Rochas posiada licencję na produkcję i sprzedaż perfum takich znanych marek z górnej półki jak Lacoste, Montblanc, Moncler, Boucheron, Coach, Jimmy Choo, Karl Lagerfeld, Kate Spade, Van Cleef & Arpels i Lanvin.

Reklama
Reklama

Za tymi kurtuazyjnymi słowami kryje się fakt, że w rzeczywistości dział odzieży Rochas stanowi jedynie ułamek działalności całej marki. Lwią część zysków generuje dział perfum. W pierwszej połowie 2025 roku wartość sprzedaży zapachów Rochas wyniosła 19,8 milionów euro.

Burzliwa historia domu mody Rochas

Dom mody Rochas ma za sobą niełatwe kilka dekad. Po śmierci Marcela Rochasa w 1955 roku po raz pierwszy zamknięto dział mody i skupiono się na perfumach.

W latach 80. markę kupił niemiecki koncern kosmetyczny Wella i wskrzesił jej dział mody. Nowym dyrektorem kreatywnym Rochas został irlandzki projektant Peter O’Brien, któremu jednak nie udało się wygenerować zadowalających wyników sprzedażowych.

W 2003 roku O’Briena zastąpił Belg Olivier Theyskens, który zasiadał na stanowisku dyrektora kreatywnego do 2006 roku. Wtedy też ponownie zamknięto odzieżową odnogę Rochas, kiedy Wellę przejął koncern Procter & Gamble.

Kolejną próbę odbudowy francuskiego domu mody podjął w 2015 roku jego kolejny i ostatni właściciel – koncern Interparfums. Na czele działu kreatywnego obsadzono kolejno Alessandro Dell’Acquę (urzędował cztery lata) i Charlesa de Vilmorina, który po dwóch latach przekazał stery ostatniemu dyrektorowi kreatywnemu Rochas – Alessandro Vigilante.

Interparfums, podobnie jak szereg innych firm kosmetycznych, zaczyna odczuwać spowolnienie w segmencie perfum. W tym miesiącu koncern obniżył swoją roczną prognozę wartości sprzedaży do 910 milionów euro.

Reklama
Reklama

Jako całość Interparfums radzi sobie jednak całkiem dobrze, zważywszy na niełatwe czasy dla branży luksusowej. Wartość sprzedaży w pierwszej połowie 2025 roku wyniosła prawie 447 milionów euro, co stanowi wzrost na poziomie 5,8 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Być może więc zamykając markę Rochas, francuski koncern chce uniknąć sytuacji, w której zacznie ona ciągnąć całe przedsiębiorstwo w dół.

Marki w rozmaity sposób reagują na trwającą właśnie zapaść w branży luksusowej. Jedna z nich – francuski dom mody Rochas – zdecydowała o likwidacji swojego działu odzieży. Zarząd marki chce skupić się na tym, co sprzedaje się lepiej, czyli na perfumach i kosmetykach.

Koniec epoki w domu mody Rochas

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Kosmetyki
Biznesowa porażka Kate Moss. Jej marka kosmetyczna znika z rynku po trzech latach
Kosmetyki
Koniec „efektu szminki”? Zmienia się trend, który rządził branżą luksusową
Kosmetyki
Bondi Sands: Naturalny efekt opalenizny. Sekret słynnej australijskiej marki
Kosmetyki
Hit eksportowy francuskiej gospodarki. Więcej przyniosła tylko branża lotnicza
Kosmetyki
Perfumy „mistyczne” to nowy fenomen. Niszowe zapachy luksusowe rosną w siłę
Reklama
Reklama