Reklama

Przed pokoleniem Z zamykają się ścieżki kariery. Młodzi, ambitni i rozczarowani

Pokolenie Z jest ambitne i pracowite, ale na rynek pracy często odbija się od ściany, więc pojawia się frustracja. Wyzwania, które stoją obecnie przed młodymi ludźmi pragnącymi robić karierę, podsumowują eksperci z firmy Randstad w swoim najnowszym raporcie.

Publikacja: 12.09.2025 16:48

Zdaniem autorów raportu Randstad jedna trzecia pracowników z pokolenia Z planuje zmienić pracę w cią

Zdaniem autorów raportu Randstad jedna trzecia pracowników z pokolenia Z planuje zmienić pracę w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Foto: Yungchuan KO Unsplash

Do przedstawicieli pokolenia Z przeczepiła się opinia, że to osoby roszczeniowe i niezbyt chętne do pracy. Tymczasem najnowszy raport firmy Randstad, potentata na rynku zatrudnienia, pokazuje młode osoby, wchodzące na rynek pracy, w zupełnie innym świetle.

Pokolenie Z na rynku pracy. Czy młodzi są skazani na porażkę?

Stając u progu kariery zawodowej, młodzi ludzie są pełni ambicji, planów i nadziei na zdobycie wymarzonego stanowiska i rozwój kariery. Nie inaczej jest w przypadku osób z pokolenia Z. Tymczasem sytuacja na globalnym rynku pracy przynosi młodym spory zawód, zmuszając ich do przyjęcia „strategii przetrwania”.

Takie wnioski płyną z najnowszego raportu pod tytułem „The Gen Z workplace blueprint: future focused, fast moving”, którego autorem są eksperci z firmy Randstad. Ankiety przeprowadzono w dniach 30 czerwca – 14 lipca 2025 roku w gronie 11 250 aktywnych zawodowo osób z 15 krajów Europy, regionu Azji i Pacyfiku i Ameryki Północnej. Na potrzeby raportu przeanalizowano też 126 milionów ofert pracy.

Czytaj więcej

Dzień pracy, który się nie kończy. Raport ujawnia nowy trend wśród pracowników

Okazuje się, że jedna trzecia „Zetek” planuje zmienić pracę w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a prawie co czwarta (22 procent) już to zrobiła (to o połowę mniej niż w przypadku milenialsów). Średni okres pracy w jednej firmie w ciągu pierwszych pięciu lat kariery wynosi teraz nieco ponad rok, znacznie mniej niż w przypadku milenialsów (1,8 roku), pokolenia X (2,8 roku) i boomersów (2,9 roku).

Reklama
Reklama

Eksperci zauważają jednak, że osoby z pokolenia Z nie zmieniają pracy dlatego, że są nielojalni czy niezaangażowani. Z ankiety wynika, że przychodzą do firm z konkretnymi wartościami i chęcią rozwoju, często jednak zderzają się z brakiem poczucia sensu i perspektyw na swoim stanowisku.

Zetki mierzą się też ze znacznie mniejszą liczbą ofert pracy na stanowiskach juniorskich. Zdaniem autorów raportu, od stycznia 2024 roku liczba takich ofert spadła o 29 procent.

Raport Randstad. Młodzi ludzie z pokolenia Z robią karierę

Wśród przyczyn takiego stanu rzeczy autorzy raportu Randstad wskazują między innymi rozwój sztucznej inteligencji. Widać to na przykład w branży technologicznej, logistycznej i finansowej, gdzie liczba stanowisk juniorskich spadła odpowiednio o 35, 25 i 24 procent. Zdaniem ekspertów odzwierciedla to szersze zjawisko, w którym od młodych pracowników na start wymaga się konkretnych kompetencji technologicznych i nie zawsze oferuje im się odpowiednie szkolenia – tak jak to miało miejsce dotychczas.

Problem dostrzega coraz więcej młodych ludzi. Aż 46 procent z nich (o sześć proc. więcej niż przed rokiem) obawia się, że AI negatywnie wpłynie na ich karierę. Młodzi ludzie nie pozostają jednak bezczynni. „Zetki” aktywnie budują swoje kariery, nie rezygnując z ambicji. Poznają tajniki algorytmów AI, w których, zdaniem autorów raportu, dostrzegają zarówno wyzwanie, jak i szansę. To największa kohorta wiekowa, która używa AI do podwyższania swoich kompetencji i szukania pracy.

Badacze wskazują jednak na nierówny dostęp do kursów i szkoleń dotyczących algorytmów AI. Znacznie łatwiej mają mężczyźni w porównaniu do kobiet (46 versus 38 proc.), a także menedżerowie w porównaniu z pracownikami niższych szczebli.

Wśród branż, którym udaje się zachować młodych pracowników na dłuższy czas, autorzy raportu wymieniają branżę IT, medyczną i finansową. To właśnie tam młodzi ludzie mają poczucie sensu i mogą liczyć na realizację swoich długofalowych planów, co skłania ich do pozostania na stanowisku. Największą popularnością cieszy się branża technologiczna, w której pracować chce aż 70 procent „Zetek”.

Społeczeństwo
Raport: Bardziej ufamy ulubionym markom niż rządom. Bo nas „słuchają”
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Społeczeństwo
Co się stało z twórcą europejskiego giganta rynku mody? Tajemnica wyprawy w góry
Społeczeństwo
Kraj „opuszczonych domów”. Włochy dopadła epidemia pustostanów
Społeczeństwo
Znany profesor radzi pokoleniu Z, jak zrobić karierę. „Zacznij w dzieciństwie”
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Społeczeństwo
„Zbuntowana” klasa średnia. Ten raport to dzwonek alarmowy dla branży luksusowej
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama