Do przedstawicieli pokolenia Z przeczepiła się opinia, że to osoby roszczeniowe i niezbyt chętne do pracy. Tymczasem najnowszy raport firmy Randstad, potentata na rynku zatrudnienia, pokazuje młode osoby, wchodzące na rynek pracy, w zupełnie innym świetle.
Pokolenie Z na rynku pracy. Czy młodzi są skazani na porażkę?
Stając u progu kariery zawodowej, młodzi ludzie są pełni ambicji, planów i nadziei na zdobycie wymarzonego stanowiska i rozwój kariery. Nie inaczej jest w przypadku osób z pokolenia Z. Tymczasem sytuacja na globalnym rynku pracy przynosi młodym spory zawód, zmuszając ich do przyjęcia „strategii przetrwania”.
Takie wnioski płyną z najnowszego raportu pod tytułem „The Gen Z workplace blueprint: future focused, fast moving”, którego autorem są eksperci z firmy Randstad. Ankiety przeprowadzono w dniach 30 czerwca – 14 lipca 2025 roku w gronie 11 250 aktywnych zawodowo osób z 15 krajów Europy, regionu Azji i Pacyfiku i Ameryki Północnej. Na potrzeby raportu przeanalizowano też 126 milionów ofert pracy.
Czytaj więcej
Rynek pracy po pandemii ewoluuje coraz szybciej. To dotyczy też pojęcia czasu pracy, które staje...
Okazuje się, że jedna trzecia „Zetek” planuje zmienić pracę w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a prawie co czwarta (22 procent) już to zrobiła (to o połowę mniej niż w przypadku milenialsów). Średni okres pracy w jednej firmie w ciągu pierwszych pięciu lat kariery wynosi teraz nieco ponad rok, znacznie mniej niż w przypadku milenialsów (1,8 roku), pokolenia X (2,8 roku) i boomersów (2,9 roku).