Raport: generacja Z pragnie sukcesu i przyjemności. „Pokolenie hedonistów”

Przedstawicielom pokolenia Z przyświecają inne wartości niż przedstawicielom innych generacji. Dwudziestolatkowie cenią sukces finansowy i życie pełne przyjemności – to wnioski z globalnego badania przeprowadzonego przez firmę doradczą BCW.

Publikacja: 14.06.2023 15:21

44 procentów „Zetek” badanych przez autorów raportu BCW stwierdziło, że najważniejsze jest odniesien

44 procentów „Zetek” badanych przez autorów raportu BCW stwierdziło, że najważniejsze jest odniesienie sukcesu zawodowego. To samo powiedziało 38 procent milenialsów.

Foto: Toa Heftiba

Wartości, które wyznajemy wpływają na decyzje, które podejmujemy na co dzień. Z badania przeprowadzonego w gronie 36 tysięcy mieszkańców 30 krajów z całego (również wśród Polaków) wynika, że przedstawiciele generacji Z znacząco odstają pod tym względem od starszych pokoleń. Okazuje się, że „Zetki” to hedoniści pragnący sukcesu zawodowego, władzy i bogactwa.

Generacja Z: hedoniści żądni władzy, pieniędzy i sukcesu

Wartości, którymi ludzie kierują się w swoim życiu, konsolidują się i krzepną już we wczesnej dorosłości. Każde pokolenie dorastało w nieco innym środowisku kulturowym i społecznym, co ma niebagatelny wpływ na istniejące pomiędzy nimi różnice.

Okazuje się, że na tle starszych generacji pod względem wyznawanych wartości wyróżnia się pokolenie Z, czyli osoby, które przyszły na świat w latach 1997-2012. To obecnie największa generacja na świecie. Już niebawem „Zetki” będą stanowić 27 procent globalnej siły roboczej.

Czytaj więcej

Nie chcą powtarzać błędów rodziców. Tinder pokazał, jak randkuje generacja Z

Wartości, jakimi kierują się przedstawiciele pokolenia Z, zbadała firma doradcza BCW. Wyniki internetowej ankiety, którą przeprowadzono miedzy grudniem 2022 a kwietniem 2023 roku, opublikowano niedawno w raporcie pod tytułem „Age of Values 2023”, jednym z największych tego typu badań. Jego metodologię oparto na klasycznej teorii 11 podstawowych, uniwersalnych wartości, której autorem jest Shalom H. Schwartz.

Okazuje się, że aż dla 44 procentów „Zetek” najważniejsze jest odniesienie sukcesu zawodowego, a także to, aby również inni ludzie dostrzegali ich osiągnięcia. Dla porównania, jest to istotne dla 37 procent millenialsów i 23 procent przedstawicieli generacji X.

Podobna liczba, bo 43 procent „Zetek” stwierdziło, że najistotniejsze są dla nich aktywności przynoszące im przyjemność i że szukają każdej okazji do tego, aby się dobrze bawić. Hedonizm jako najważniejszą wartość uznało natomiast 38 procent millenialsów i 27 „Iksów”.

Przedstawiciele pokolenia Z dążą również do bogactwa dającego im kontrolę nie tylko nad własnym życiem, ale również nad innym ludźmi i zasobami. Jest ono istotne dla 32 procent „Zetek”. Dążenie to podziela 26 procent millenialsów i jedynie 16 procent przedstawicieli pokolenia X.

Podobne rozbieżności widać również w dążeniu do tego, aby wieźć życie pełne ekscytujących doświadczeń i nowych wyzwań. Wartość ta jest istotna dla 32 procent „Zetek”, a także – co ciekawe – dla takiej samej liczby milenialsów oraz dla 20 procent „Iksów”.

Generacja Z w Polsce: jakie cele w życiu mają młodzi Polacy?

Jak na tym tle wypadają młodzi Polacy? Okazuje się, że również dla nich bardzo ważne są takie wartości jak bogactwo, władza, osiągnięcia zawodowe oraz życie wypełnione przyjemnościami i nowymi, ekscytującymi doświadczeniami.

Wyniki badania komentuje na łamach raportu Taylor Saia, dyrektor ds. strategii w firmie BCW. „Młodsze pokolenia dorastały w wysoce zdigitalizowanych społecznościach, w których osiągnięcia ich przedstawicieli trafiają do mediów społecznościowych, co daje wgląd w życie innych osób. Nie ma więc zaskoczenia, że młodsze generacje tak bardzo skupiają się na wykorzystywaniu do maksimum swojego potencjału, a także pokazywaniu tego” – pisze ekspert.

Warto jednak dodać, że wyniki badania potwierdziły, iż niezależnie od pokolenia, większość ludzi na całym świecie najbardziej ceni sobie bardzo podobne wartości. Są to: równość, sprawiedliwość, troska o środowisko, uczynność, wolność osobista i poczucie bezpieczeństwa.

Wartości te ceni szczególnie wiele młodych ludzi z Europy Wschodniej, a więc również z Polski. Co ciekawe, w naszej części Europy istnieje największa rozbieżność między wartościami wyznawanymi przez pokolenie Z, a tymi, które promują rządy ich krajów.

Wartości, które wyznajemy wpływają na decyzje, które podejmujemy na co dzień. Z badania przeprowadzonego w gronie 36 tysięcy mieszkańców 30 krajów z całego (również wśród Polaków) wynika, że przedstawiciele generacji Z znacząco odstają pod tym względem od starszych pokoleń. Okazuje się, że „Zetki” to hedoniści pragnący sukcesu zawodowego, władzy i bogactwa.

Generacja Z: hedoniści żądni władzy, pieniędzy i sukcesu

Pozostało 89% artykułu
Społeczeństwo
Angielskie słowo roku. Zdaniem ekspertów pokazuje ono siłę „myślenia magicznego”
Społeczeństwo
Nagroda Jamesa Dysona. Innowacyjne projekty młodych inżynierów wyróżnione
Społeczeństwo
Generacja Z zmienia myślenie o luksusie. Na rynek wchodzi „pokolenie przekąsek”
Materiał promocyjny
Społeczność ludzi, których łączą pasje. Sekret sukcesu serwisu OLX
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Społeczeństwo
Spięcie między miliarderami: firma Elona Muska pozwana. Poszło o pieniądze