Zamożni klienci marek luksusowych „głosują nogami”. Nowy kłopot gigantów branży

Rynek dóbr luksusowych przeżywa trudny okres – spowolnienie gospodarcze w Chinach boleśnie odczuły czołowe koncerny tej branży. Wygląda na to, że niebawem będą też musiały zmierzyć się z trendem, który może zmienić postrzeganie dóbr luksusowych przez zamożnych klientów.

Publikacja: 05.12.2024 14:13

Butik Burberry w Londynie.

Butik Burberry w Londynie.

Foto: Betty Laura Zapata/Bloomberg

Choć zamożni konsumenci bez trudu mogą sobie pozwolić na kupno nowych dóbr luksusowych czołowych marek, to coraz częściej — zamiast do firmowych butików — zaglądają do sklepów vintage. Eksperci wyjaśniają, z czego wynika ten zwrot zamożnych klientów i klientek ku produktom używanym i jakie wyroby luksusowe są najbardziej poszukiwane na rynku wtórnym?

Luksus z drugiej ręki: Coraz więcej zamożnych konsumentów kupuje w sklepach vintage

Zamożni klienci coraz chętniej kupują luksusowe wyroby z drugiej ręki — do takiego wniosku doszli analitycy z firmy Clearpay zarządzający aplikacją płatniczą o tej samej nazwie. Raport, który oparto o analizę transakcji online na rynku brytyjskim, cytuje branżowy serwis Fashion United.

Na podstawie swoich analiz autorzy raportu dostrzegają wyraźną zmianę zachowań wielu klientów marek luksusowych. Polega ona na coraz częstszym kupowaniu vintage’owych ubrań i akcesoriów. Eksperci zauważają, że wyroby te zyskują coraz większy udział w całym sektorze dóbr luksusowych.

Czytaj więcej

Nowy biznes Wojciecha Amaro. Słynny polski szef kuchni tworzy własną markę

Eksperci podkreślają, że wyroby vintage nie są już dla klientów po prostu rzeczami z drugiej ręki, ale równie wartościowymi alternatywami dla nowych produktów z górnej półki. W rezultacie wtórny rynek wyrobów luksusowych od paru lat notuje dynamiczny wzrost.

Analitycy sprawdzili, które vintage’owe wyroby luksusowych marek cieszą się wśród klientów największym zainteresowaniem. Szczególnie popularne są trencze sprzed wielu sezonów — kategoria ta zaliczyła na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy wzrost na poziomie prawie 430 procent.

Furorę robią także vintage’owe akcesoria, zwłaszcza biżuteria ze srebra. Na przestrzeni ostatniego roku jej popularność wzrosła o 243 procent.

Szczególnie poszukiwane stały się także wyroby ze skóry — w przypadku tej kategorii wzrost zainteresowania wyniósł ponad 190 procent. Autorzy raportu wskazują też na wzrost popularności elementów formalnego ubioru, którymi interesuje się prawie 70 procent więcej klientów niż przed rokiem.

Dlaczego luksus z drugiej ręki zyskuje na popularności?

Dlaczego klienci chętniej stawiają na luksusowy vintage, a nie nowe markowe wyroby? Autorzy raportu widzą w tym kilka przyczyn. Na przykład moda na vintage’owe trencze – zwłaszcza takich marek o długiej historii jak Burberry – wynika z chęci posiadania wyrobu, którego trwałość jest obliczona na wiele lat.

Podobnie jest przypadku konfekcji skórzanej i akcesoriów. Szczególnie duży wpływ na decyzje konsumentów według autorów raportu mają ponadto celebrytki. Rosie Huntington-Whiteley, Gigi Hadid i inne popularne ikony mody bardzo często sięgają po modele sprzed lat, co — jak zauważają eksperci — ostatnio udowodniły chociażby w trakcie ostatniego tygodnia mody w Paryżu.

Jeżeli chodzi o elementy formalnego ubioru, to autorzy raportu zwracają uwagę na to, że szczególnym zainteresowaniem cieszą się modele oversize’owe. Zdaniem analityków ich popularność wynika z tego, że w odczuciu klientów oferują one bardziej „autentyczny” efekt — w porównaniu z nowymi modelami, które czasem niezbyt udatne nawiązują do oversize’owych marynarek, bluzek czy spodni z lat 80. i 90.

Całe zjawisko specjaliści z Clearpay tłumaczą ponadto dwoma szerszymi trendami. Po pierwsze, konsumenci w coraz większym stopniu przywiązują wagę do bardziej ekologicznych decyzji zakupowych, w co wpisuje się w ich odczuciu kupowanie wyrobów vintage’owych. Po drugie, ubrania i akcesoria sprzed lat dają jeszcze większe poczucie, że posiada się coś rzadkiego i ekskluzywnego — niż w przypadku nowych wyrobów z górnej półki.

Społeczeństwo
Enklawa luksusu obok rezydencji Trumpa. Miliarder przejmuje nieruchomości
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Społeczeństwo
„Brytyjski zgryz” podbija szołbiznes. Hollywoodzki uśmiech w odwrocie
Społeczeństwo
Najszczęśliwsze kraje na świecie. Polska rekordowo wysoko, USA rekordowo nisko
Społeczeństwo
Ile trzeba mieć, by czuć się bogatym w Polsce? Pokolenie Z mówi jednym głosem
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Społeczeństwo
Jak pokolenie Z wydaje pieniądze? Nowy raport: Ma być drogo i luksusowo
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście