Uroda pomaga w karierze? Wyniki badania: Polska w światowej czołówce

Czy dobra prezencja i uroda mogą pomóc w odniesieniu sukcesu? Temu tematowi przyjrzeli się autorzy obszernego badania, które dotyczyło zjawiska zwanego niekiedy „premią za urodę”.

Publikacja: 12.06.2025 05:00

W badaniu analizie poddano 68 języków z całego świata.

W badaniu analizie poddano 68 języków z całego świata.

Foto: Ant Rozetsky Unsplash

Najnowszy raport, którego wyniki przedstawiono w magazynie „Nature”, potwierdza, że uroda i dobry wygląd pomagają w osiągnięciu sukcesu w różnych dziedzinach życia.

Autorzy badania ustalili, że zjawisko, które bywa nazywane „beauty premium” (ang. „premia za wygląd”) jest powszechne w wielu krajach, ale szczególnie silnie występuje między innymi w Polsce. Eksperci zauważyli jednocześnie, że w niektórych krajach, między innym w Niemczech, siła oddziaływania tego efektu jest zaskakująco niska.

Międzynarodowe badanie: Czy uroda pomaga odnieść sukces? W Polsce – tak

Nie od dziś wiadomo, że osoby odznaczające się urodą, która odpowiada aktualnie panującym standardom piękna, mają łatwiejsze życie w porównaniu z tymi, dla których natura była mniej łaskawa. Już od wczesnego dzieciństwa dzieci, które uchodzą za ładne, są bardziej popularne w przedszkolu i szkole.

Czytaj więcej

Nowe zjawisko wśród młodych pracowników. Płacą za możliwość „udawania pracy”

Osoby atrakcyjne fizycznie często kontynuują tę dobrą passę również w dorosłym życiu: uroda pozwala im skuteczniej negocjować lepsze wynagrodzenie i sięgać po wyższe stanowiska, a także szybciej znaleźć partnera. Jest wiele naukowych dowodów, które wykazały, że ludzkość od tysiącleci łączy atrakcyjność fizyczną z dobrym zdrowiem, czyli cechami, które sprzyjają przetrwaniu i reprodukcji.

Dotychczasowe badania na ten temat dotyczyły jednak przeważnie rozwiniętych i zamożnych krajów Zachodu. Czy rzeczywiście zjawisko „premii za wygląd”, jest uniwersalne na świecie? Sprawdzili to naukowcy z Uniwersytetu w Mannheim i Politechniki Federalnej w Zurychu.

Autorów badania interesowało postrzeganie piękna wśród przedstawicieli poszczególnych kultur i jaki ma to wpływ na sukces w poszczególnych sferach życia. W celu zmierzenia tego, z jakimi cechami ludzie wiążą atrakcyjność fizyczną, naukowcy posłużyli się sztuczną inteligencją, która przeanalizowała dane w 68 językach z całego świata.

To pierwsze badanie, w którym wzięto na warsztat tak obszerną ilość danych pochodzących z krajów z całego globu.

Uroda pomaga w karierze? Tak, ale nie wszędzie

Na podstawie analiz naukowcy doszli do wniosku, że zjawisko „beauty premium” jest dość powszechne na świecie, nie wszędzie jednak jego siła oddziaływania jest taka sama. Eksperci znaleźli znaczące różnice między poszczególnymi krajami.

Polska znalazła się w światowej czołówce krajów, w których osoba, która posiada urodę zgodną z ogólnie przyjętymi standardami piękna, może liczyć na łatwiejszą drogę do sukcesu. Wyprzedzamy pod tym względem między innymi Estończyków, Słoweńców,  Czechów, Białorusinów czy Irlandczyków. Zdaniem autorów opracowania efekt „premii za urodę” ma największą siłę wśród mieszkańców Somalii, za którymi uplasowało się kilka innych nacji, między innymi Albańczycy, Finowie, Japończycy – i właśnie Polacy.

Zjawisko pojawia się szczególnie często w krajach Europy Zachodniej, między innymi we Francji i Włoszech, w Czechach, Słowenii, Danii, Słowacji i Estonii. W tamtejszych społeczeństwach atrakcyjność fizyczną wiąże się z takimi pozytywnymi cechami jak kompetentność, inteligencja i bycie godnym zaufania.

Całkowicie odwrotnie jest w wielu krajach Azji, a także w Rumunii, Mołdawii oraz – co ciekawe – w Niemczech i Hiszpanii. W tych krajach piękno fizyczne kojarzy się często z brakiem kompetencji, porażką i brakiem zaufania.

Autorzy badania nie są pewni, z czego wynikają te różnice. Podejrzewają, że ich źródeł należałoby doszukiwać się w procesach ewolucji ludzkości. Badacze uważają jednocześnie, że wyniki ich badania otwierają drogę do dalszych analiz nierówności społecznych.

Najnowszy raport, którego wyniki przedstawiono w magazynie „Nature”, potwierdza, że uroda i dobry wygląd pomagają w osiągnięciu sukcesu w różnych dziedzinach życia.

Autorzy badania ustalili, że zjawisko, które bywa nazywane „beauty premium” (ang. „premia za wygląd”) jest powszechne w wielu krajach, ale szczególnie silnie występuje między innymi w Polsce. Eksperci zauważyli jednocześnie, że w niektórych krajach, między innym w Niemczech, siła oddziaływania tego efektu jest zaskakująco niska.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Społeczeństwo
Nowy sposób na nadmiar bodźców robi karierę w świecie biznesu. Ciemność i cisza
Społeczeństwo
Młodzi ludzie stawiają na „detoks dla duszy”. To odpowiedź na nadmiar bodźców
Społeczeństwo
Nowe zjawisko wśród młodych pracowników. Płacą za możliwość „udawania pracy”
Społeczeństwo
Pokolenie Z pada ofiarą dezinformacji. Bezradni w sieci bardziej niż seniorzy
Społeczeństwo
Ranking czołowych miast świata. Warszawa dominuje w jednej kategorii