Rywal przewodnika kulinarnego Michelin wraca do Polski. Walka o polski rynek

„Wracamy” – ogłosili twórcy polskiej edycji przewodnika Gault & Millau. To reaktywacja, po pięciu latach nieobecności w Polsce. Niebawem inspektorzy rozjadą się do ponad 200 restauracji w całym kraju.

Publikacja: 29.04.2025 05:39

Premiera polskiej edycji przewodnika Gault & Millau odbędzie się w styczniu 2026 roku

Premiera polskiej edycji przewodnika Gault & Millau odbędzie się w styczniu 2026 roku

Foto: Jay Wennington Unsplash

Na tę wiadomość czekało wielu smakoszy, a także przedstawicieli branży gastronomicznej w Polsce. Twórcy polskiej edycji Gault & Millau ogłosili powrót renomowanego przewodnika kulinarnego do naszego kraju.

Przewodnik kulinarny Gault & Millau wraca do Polski

Żółty przewodnik Gault & Millau uważany jest za drugi, obok słynnego Guide Rouge wydawanego przez firmę Michelin, najbardziej prestiżowy przewodnik kulinarny na świecie, oceniający i wyróżniający restauracje w ponad 20 krajach na całym globie. Przewodnik powraca do naszego kraju po pięciu latach nieobecności.

Powrót przewodnika Gault & Millau do Polski to świetna informacja również dla smakoszy. Im bowiem więcej opinii niezależnych ekspertów na temat danej restauracji, tym bardziej miarodajny obraz współczesnej polskiej sceny gastronomicznej.

Czytaj więcej

Perła renesansu otwarta po dekadach zapomnienia. Nowa atrakcja turystyczna Włoch

Pierwsze wydanie polskiej edycji Gault & Millau ukazało się w listopadzie 2014 roku. Jego redaktorką naczelną była wówczas Justyna Adamczyk. Redakcja przewodnika przyznała wtedy restauracjom pierwsze „czapki”. Najwięcej, bo cztery czapki, zdobyła niefunkcjonująca już restauracja „Atelier Amaro” prowadzona przez Wojciecha Modesta Amaro. W 2020 roku, po wybuchu pandemii, przewodnik Gault & Millau wycofał się z Polski. 

Inspektorzy już w maju tego roku mają zacząć odwiedzać ponad 200 restauracji w miastach w całej Polsce. Premiera polskiej edycji żółtego przewodnika odbędzie się w styczniu 2026 roku.

Czym się różni przewodnik Gault & Millau od przewodnika Michelin?

Przewodnik Gault & Millau powstał w 1969 roku. Jego twórcami byli dwaj francuscy krytycy i dziennikarze kulinarni, Henri Gault i Christian Millau.

Francja przeżywała wówczas rozkwit nouvelle cuisine, czyli nowej fali kuchni francuskiej, której entuzjastami byli Gault i Millau. Ruch ten, kładący nacisk na innowacyjność i finezję potraw, a także na kreatywność i eksperymentatorskie zacięcie kucharzy, wyznaczył kierunek rozwoju europejskiej i światowej gastronomii.

System ocen w przewodniku Gault & Millau opiera się na punktacji od 1 do 20, gdzie 1 punkt to nota najniższa, a 20 punktów – najwyższa. Na podstawie punktacji restauracja może otrzymać od jednej do pięciu toques, czyli charakterystycznych kucharskich czapek.

Nota 11 punktów daje szansę na jedną czapkę, z kolei najwyższe odznaczenie, czyli pięć czapek, wymaga aż 19 punktów na 20 możliwych. Niektórzy porównują to odznaczenie do gwiazdek, które przyznają restauracjom twórcy przewodnika Michelin. Gault & Millau uchodzi jednak za przewodnik bardziej otwarty na różnego rodzaju koncepty gastronomiczne – w porównaniu do swojego największego konkurenta.

Licencję na wydawanie przewodnika Gault & Millau w naszym kraju posiada działająca w branży gastronomicznej agencja Smarten PR. Dyrektorem generalnym Gault & Millau Polska został Jacek Krawczyk, szef i właściciel agencji.

Na tę wiadomość czekało wielu smakoszy, a także przedstawicieli branży gastronomicznej w Polsce. Twórcy polskiej edycji Gault & Millau ogłosili powrót renomowanego przewodnika kulinarnego do naszego kraju.

Przewodnik kulinarny Gault & Millau wraca do Polski

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Restauracje
Finał wiosennej odsłony RestaurantWeeka. Ta edycja festiwalu jest szczególna
Restauracje
Słynna restauracja straciła gwiazdkę Michelin po 44 latach. „Poradzimy sobie”
Restauracje
Zamiast mięsa czy warzyw wyłącznie desery. Szefowie kuchni promują nowy trend
Restauracje
Sukces znanej polskiej restauracji. Debiutuje na prestiżowej liście
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Restauracje
Wspólna akcja słynnych paryskich restauracji. Kolekcjonerzy się obłowią