Nie tylko silnik: wnętrza samochodów stają się ekologiczne

Producenci luksusowych aut wiedzą, że stworzenie całkowicie nowego samochodu na miarę 3. dekady XXI wieku trwa wiele lat, dlatego skupiają się na innowacjach w wnętrzach. Posiłkują się przy tym doświadczeniami świata mody.

Publikacja: 12.06.2020 11:23

Fot: Polestar/ Facebook

Fot: Polestar/ Facebook

Foto: Fot: Polestar/ Facebook

W trosce o dobro planety i zadowolenie klientów, którzy – przynajmniej na poziomie deklaracji – chcą jeździć coraz bardziej ekologicznie, marki samochodowe szukają nowych materiałów, które mogłyby zastąpić kanoniczną skórę, drewno czy wełnę zielonymi alternatywami. Jak pisze „New York Times”, w ich wdrażaniu przodują producenci luksusowi.

Podłoga z butelek, tapicerka z winogron

Mercedes-Benz wykorzystuje do wykończenia foteli materiał Dinamica, stworzony z recyklowanych butelek i ubrań. Niemiecki producent na podłogach i w tapicerce na desce rozdzielczej wykorzystuje też Karuun, tworzywo ze sprasowanego rattanu.

Bentley prowadzi testy z własnymi materiałami, takimi jak Vegea, wegańska skóra pozyskana ze skórek,  łodyg i nasion winogron. Firma przy produkcji desek rozdzielczych wykorzystała tarcicę pozyskaną z drzew powalonych tysiące lat temu, które zachowały się na torfowiskach.

Polestar, marka samochodów elektrycznych należąca do Volvo, podobnie jak Prada wykorzystuje w produkcji materiały z używanych sieci rybackich. Do produkcji foteli firma wykorzystuje szycie i obróbkę 3D, która pozwala zredukować do minimum straty materiału. Plastik we wnętrzu samochodów zastąpił materiał stworzony na bazie lnu, przygotowany przez szwajcarską firmę Bcomp.

Oprócz innowacyjnego podejścia do recyclingu projektanci rozważają też zwrócenie się ku prostszym materiałom, takim jak szkło, konopie czy choćby papier. Stworzenie całkowicie nowego samochodu od podstaw trwa jednak ponad 10 lat i może pochłonąć ponad miliard dolarów, dlatego producenci na razie skupiają się na wnętrzach, w czym pomaga przyglądanie się materiałowym eksperymentom marek modowych.

Ekologiczny i wydajny

Wykorzystanie innowacyjnych materiałów nie wynika tylko z chęci przyciągnięcia młodszych odbiorców, zainteresowanych bardziej ekologicznym stylem życia. Chodzi też o zmniejszenie wagi pojazdu – dzięki wykorzystaniu alternatyw waga wykorzystanych we wnętrzu elementów może spaść nawet o połowę, poprawiając jednocześnie wydajność auta.

Max Missoni, szef działu designu w Polestar, przekonuje w rozmowie z „NYT”, że celem marki nie było stworzenie materiałów zbliżonych do skóry.

„Jesteśmy zupełnie nową marką samochodów elektrycznych, a naszą misją jest przyglądanie się trendom i zmianom społecznym i tworzenie w oparciu o nie całej nowej estetyki”

W trosce o dobro planety i zadowolenie klientów, którzy – przynajmniej na poziomie deklaracji – chcą jeździć coraz bardziej ekologicznie, marki samochodowe szukają nowych materiałów, które mogłyby zastąpić kanoniczną skórę, drewno czy wełnę zielonymi alternatywami. Jak pisze „New York Times”, w ich wdrażaniu przodują producenci luksusowi.

Podłoga z butelek, tapicerka z winogron

Pozostało 84% artykułu
Piękne Rzeczy
Zawrotna kariera kalendarzy adwentowych. Marki luksusowe je pokochały
Piękne Rzeczy
Rezydencja rodziny Kennedych we Francji na sprzedaż. Tu JFK uczył się pływać
Piękne Rzeczy
Kidult na zakupach świątecznych. Dlaczego dorośli kupują sobie zabawki?
Piękne Rzeczy
„Prezenty dopaminowe”: nowy trend objął też tradycje świąteczne
Piękne Rzeczy
Raport: młodzi ludzie chętnie kupują dobra luksusowe, bo mieszkają z rodzicami