Nowy raport o branży mody. Gigant odzieżowy okazał się bezkonkurencyjny

Eksperci z organizacji Stand.earth opublikowali raport analizujący proekologiczne działania marek odzieżowych. Szwedzki gigant H&M pozostawił daleko za sobą takich rywali jak Inditex i Shein – ale nie tylko.

Publikacja: 06.06.2025 05:00

Sklep H&M w Sztokholmie. Szwedzki potentat odzieżowy najlepszy wynik osiągnął w kategoriach „wspiera

Sklep H&M w Sztokholmie. Szwedzki potentat odzieżowy najlepszy wynik osiągnął w kategoriach „wspieranie zmian”, a także „transparentność działania”.

Foto: Materiały prasowe

Eksperci z organizacji non-profit Stand.earth opublikowali kolejny raport dotyczący oceny proekologicznych praktyk, jakie podejmują (bądź nie podejmują) marki odzieżowe. H&M pozostawił daleko za sobą takich rywali jak Inditex i Shein, a także wiele marek luksusowych.

H&M na czele w raporcie Stand.earth

Organizacja proekologiczna Stand.Earth co dwa lata publikuje raporty podsumowujące zaangażowanie i transparentnosć marek odzieżowych z różnych półek cenowych w kwestii praktyk przyjazne środowisku. Tegoroczny raport pod tytułem „2025 Fossil Free Fashion Scorecard” ocenia spójność deklaracji z działaniami marek w takich obszarach jak między innymi redukcja śladu węglowego, odejście od paliw kopalnych czy skala wykorzystania odnawialnych źródeł energii.

Najnowszy raport analizuje postępy 42 czołowych marek odzieżowych i obuwniczych na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Eksperci wzięli pod lupę między innymi publicznie dostępną dokumentację i raporty marek, zawartość ich stron internetowych oraz komunikaty prasowe.

Czytaj więcej

Znany francuski dom mody nie może zastrzec nazwy. Sąd: jest zbyt popularna

Na podstawie zebranych danych analitycy przyznali każdej z marek ogólne oceny od najwyższej „A” do najniższej „F”. Miejsce na szczycie rankingu po raz drugi utrzymał szwedzki H&M, otrzymując ocenę „B+”. Tuż za nim z oceną „B-„ uplasowała się amerykańska marka Eileen Fisher, zaś podium zamyka francuski koncern Kering, posiadający w swoim portfolio takie luksusowe marki jak Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga czy Alexander McQueen.

Autorzy raportu ustalili, że w 2023 roku działalność H&M wyemitowała połowę gazów cieplarnianych, które wyprodukowali jej branżowi rywale – hiszpańska Zara i chiński Shein. Jak podkreślono, choć Chińczycy poprawili swój wynik, nadal jednak, wraz z sześcioma innymi markami, znajdują się w ogonie rankingu z najniższą notą „F”.

Awansował też hiszpański koncern Iniditex, czyli właściciel Zary – z miejsca 20., które zajmował w 2023 roku, na dziewiąte, uzyskując rangę „C”. Niemniej, Inditex, Shein należą do grona firm, które zwiększyły w tym okresie swoje emisje gazów cieplarnianych.

Moda zrównoważona: które marki radzą sobie najlepiej?

Ogólne wnioski, jakie płyną z raportu, nie napawają optymizmem i pokazują pogłębiające się różnice w praktykach poszczególnych firm. Coraz większa produkcja odzieży wykorzystującej paliwa kopalne sprawia, że branża odzieżowa odpowiada za co najmniej cztery procent emisji gazów cieplarnianych, zaś tempo dekarbonizacji jest zdaniem autorów publikacji zbyt powolne.

Zaledwie 14, czyli 33 procent marek, które znalazły się w raporcie, zredukowało swoje emisje o 10 procent w ciągu ostatnich dwóch lat. W ciągu ostatniego roku postępy w tej kwestii zanotowało 18, czyli 45 procent marek. Jednocześnie tylko trzy marki działają w zgodzie z „celem 1,5 stopnia Celsjusza”, natomiast aż 17 zwiększyło swoje emisje.

Z raportu wynika, że już prawie jedna trzecia firm korzysta z odnawialnych źródeł energii – to znaczący wzrost. Dla kontrastu, prawie połowa z nich nie realizuje w odpowiednim stopniu planu dekarbonizacji do 2030 roku.

Pewnym pozytywem, jaki zauważyli analitycy, jest duży odsetek marek (95 procent), które w jakiś sposób realizują założenia mody cyrkularnej. Oferują na przykład naprawę swoich wyrobów i organizują sprzedaż z drugiej ręki.

Raport Stand.Earth

1. H&M: ocena B+

2. Eileen Fisher: ocena B-

3. Kering: ocena C+

4. Levi's: ocena C+

5. Patagonia: ocena C+

6. Mammut: ocena C

7. Puma: ocena C

8. Nike: ocena C

9. Inditex: ocena C

10. Lululemon: ocena C

Eksperci z organizacji non-profit Stand.earth opublikowali kolejny raport dotyczący oceny proekologicznych praktyk, jakie podejmują (bądź nie podejmują) marki odzieżowe. H&M pozostawił daleko za sobą takich rywali jak Inditex i Shein, a także wiele marek luksusowych.

H&M na czele w raporcie Stand.earth

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Moda
Nowe kłopoty europejskiego giganta luksusu. W tle walka o miliardy euro
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Moda
Roszada w słynnym domu mody. To pierwsza taka zmiana od czasów Christiana Diora
Moda
Historyczna zmiana w świecie mody. Ostatni pokaz słynnej projektantki
Moda
Inditex zapowiada ekspansję swojej „budżetowej” marki. Na początek Europa
Moda
Transformacja siostrzanej marki H&M. Zacznie działać w formacie „trzy w jednym”