Problemy chińskiego potentata branży luksusowej. Przegrywa w walce z trendem

Lanvin Group, koncern z segmentu mody luksusowej kontrolowany przez chińską firmę, zanotował mocny spadek dochodów w pierwszym półroczu. Z czego wynikają problemy chińskiego giganta?

Publikacja: 30.08.2024 08:00

Lanvin Group powstało w 2021 roku wskutek zmiany nazwy chińskiego koncernu Fosun Fashion Group z sie

Lanvin Group powstało w 2021 roku wskutek zmiany nazwy chińskiego koncernu Fosun Fashion Group z siedzibą w Szanghaju.

Foto: Christophe Morin: Bloomberg Finance LP

Koncern Lanvin Group, czasem nazywany „chińskim LVMH”, ze względu na liczbę marek luksusowych kontrolowanych przez tę firmę, znalazł się w trudnej sytuacji. Firma z siedzibą w Szanghaju, która jeszcze w ubiegłym roku notowała rekordowe wyniki sprzedaży, ogłosiła że pierwsze półrocze 2024 roku nie należało do udanych. 

Lanvin Group: chiński potentat na rynku dóbr luksusowych

Grupa Lanvin powstała w 2021 roku wskutek zmiany nazwy chińskiego koncernu Fosun Fashion Group z siedzbą w Szanghaju. W jego portfolio znajduje się wiele marek z bogatymi tradycjami: najstarszy francuski dom mody Lanvin a także marki Wolford, Sergio Rossi, St. John czy Caruso.

Czytaj więcej

Podwójna porażka Adidasa: przegrana w sporze o prawa do trzech pasków

Jeszcze w lutym 2023 roku koncern ogłosił rekordowe wyniki sprzedaży za rok 2022. Najwyraźniej jednak dobra passa chińskiego giganta dobiegła końca.

W swoim sprawozdaniu za pierwszą połowę 2024 roku koncern zanotował przychód na poziomie 171 milionów euro. To aż o 20 procent mniej w porównaniu z kwotą, którą Lanvin Group zarobił w ubiegłym roku.

Największy spadek przychodów na poziomie 40 procent zanotowała marka Sergio Rossi, nieco lepsza jest sytuacja marki Wolford, gdzie spadek ten wynosi 28 procent. Dom mody Lanvin (pierwsza europejska marka luksusowa, która przeszła w ręce Chińczyków i zarazem perła w koronie Lanvin Group), zaliczył spadek przychodów o 15 procent.

Przychody marki St. John spadły o 14 procent. W najlepszej sytuacji — z zaledwie jednoprocentowym spadkiem — znalazła się marka Caruso.

W największym stopniu przychód ze sprzedaży wyrobów marek z portfolio Lanvin Group spadł w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) — o 27 procent. W Chinach zanotowano spadek o 24 procent, zaś w Ameryce Północnej — o 11 procent.

Problemy Lanvin Group: „chińskiego LVMH”

Główną przyczyną problemów Lanvin Group jest spowolnienie, z jakim mierzą się zarówno niezależne marki, jak i najwięksi gracze branży wyrobów luksusowych. Zaledwie garstce marek z wyższej półki udało się poradzić sobie z wyraźnym spadkiem popytu wśród zamożnych klientów. Klienci, szczególnie w Azji, coraz częściej ograniczają zakupy produktów luksusowych.

Zarząd chińskiego koncernu zidentyfikował kilka konkretnych czynników, będących bezpośrednimi przyczynami drastycznego spadku sprzedaży. „W pierwszej połowie 2024 roku ze spowolnieniem na globalnym rynku dóbr luksusowych poszedł w parze spadek sprzedaży w sklepach partnerskich” — zauważa prezes Lanvin Group Eric Chan w oficjalnym komunikacie dla mediów.

Ze sprawozdania Lanvin Group wynika, że przychód ze sprzedaży wyrobów marek z portfolio koncernu w multibrandowych sklepach partnerskich spadł aż o 30 procent. Spory spadek przychodu (24 procent) zanotowano też ze sprzedaży w butikach firmowych. Z kolei o 15 procent spadły dochody z opłat licencyjnych i innych źródeł.

W ostatnich miesiącach w markach należących do chińskiego koncernu poczyniono pewne zmiany personalne. Latem tego roku na stanowisko dyrektora kreatywnego powołano znanego brytyjskiego projektanta Petera Coppinga.

Na czele marki obuwniczej Sergio Rossi stanął również Brytyjczyk — Paul Andrew, który wcześniej projektował dla domu mody Ferragamo. Bieliźniarska marka Wolford zyskała z kolei nowego prezesa w osobie Regisa Rimberta, który wcześniej był dyrektorem handlowym tej marki.

Koncern Lanvin Group, czasem nazywany „chińskim LVMH”, ze względu na liczbę marek luksusowych kontrolowanych przez tę firmę, znalazł się w trudnej sytuacji. Firma z siedzibą w Szanghaju, która jeszcze w ubiegłym roku notowała rekordowe wyniki sprzedaży, ogłosiła że pierwsze półrocze 2024 roku nie należało do udanych. 

Lanvin Group: chiński potentat na rynku dóbr luksusowych

Pozostało 89% artykułu
Moda
Nowy trend z Tik Toka opanowuje lotniska na świecie. Władze zabrały głos
Moda
Zalando szykuje zmianę wizerunku. Słynny amerykański aktor w kampanii reklamowej
Moda
Wraca ulubiona marka odzieżowa milenialsów. Do życia przywrócił ją H&M
Moda
Trend „Balmoral” święci triumfy w świecie mody. Czy to tęsknota za Elżbietą II?
Moda
„Cichy luksus” ma następcę. To efekt serialu HBO, który stawia na styl „korpo”
Materiał Promocyjny
Jak wygląda auto elektryczne