Podwójna porażka Adidasa: przegrana w sporze o prawa do trzech pasków

Marka Adidas poniosła kolejną porażkę w obronie prawa do używania motywu trzech pasków. Tym razem przegrała w sporze z aż dwiema znanymi markami.

Publikacja: 29.08.2024 07:22

Spór między Adidasem a markami Isabel Marant i Sandro trwał 6 lat.

Spór między Adidasem a markami Isabel Marant i Sandro trwał 6 lat.

Foto: Igor Savelev Unsplash

Dobiegła końca trwająca sześć lat batalia, którą rozpoczęła niemiecka marka Adidas. Jak w przypadku wielu innych procesów sądowych, również i tym razem chodziło o trzy paski, które od kilkudziesięciu lat są firmowym emblematem Adidasa.

Tym razem niemiecki gigant przegrał z dwiema innymi znanymi markami — Isabel Marant i Sandro z Francji. Dlaczego Adidasowi nie udało się obronić swojego prawa do trzech pasków?

Adidas przegrał prawną batalię o prawa do trzech pasków

Zapewne większości konsumentom równoległe trzy paski na butach czy ubraniach natychmiast kojarzą się z tylko jedną marką — niemieckim Adidasem. Mogłoby się wydawać, że wygra on każdą sprawę sądową przeciwko markom, które postanowią wykorzystywać ten charakterystyczny emblemat.

Czytaj więcej

Szpilki? Buty sportowe? Jedno i drugie. Wraca kontrowersyjny trend sprzed lat

Tym razem jednak Adidas poniósł porażkę w sporze, który trwał sześć lat. Stronami w sporze były francuski dom mody Isabel Marant i luksusowa marka Sandro, należąca do francuskiego holdingu SMCP. Adidas oskarżył je o bezprawne wykorzystanie motywu trzech pasków na ich wyrobach w latach 2017-2018.

Spór miał finał we francuskim Sądzie Kasacyjnym, odpowiedniku polskiego Sądu Najwyższego. Instytucja rozstrzyga spory cywilne i sprawy karne.

Sąd nie przychylił się do argumentacji przedstawicieli niemieckiej marki, uzasadniając, że jest ona bezpodstawna. Wyrok Sądu Kasacyjnego zapadł jeszcze 26 czerwca, jednak informację na ten temat branżowe media podały dopiero teraz.

Adidas w obronie praw do trzech pasków

Adidas złożył pozew przeciw markom Isabel Marant i Sandro jeszcze w 2018 roku. Dwa lata później sąd pierwszej instancji rozstrzygnął konflikt na korzyść Adidasa. Było to jednak częściowe zwycięstwo i sprawa wylądowała w Sądzie Apelacyjnym.

Tym razem, 22 listopada 2022 roku, sąd uchylił apelację Adidasa, w dodatku zasądził mu karę pieniężną. Niemiecka marka musiała zapłacić Isabel Marant 40 tysięcy euro, natomiast Sandro — 20 tysięcy.

Przedstawiciele Adidasa po raz kolejny złożyli apelację, która miała swoje rozstrzygnięcie w czerwcu 2024 roku. Również i tym razem niemiecki gigant poniósł porażkę. Sąd uznał, że dowody na kopiowanie emblematycznych trzech pasków przez francuskie marki są niewystarczające.

Co więcej, sąd stwierdził, że nie może być mowy o pomyleniu wyrobów Isabel Marant i Sandro z produktami Adidasa. Obydwie francuskie marki są bowiem bardzo dobrze znane konsumentom i mają wystarczająco silną pozycję na rynku, toteż nawet przeciętny klient nie zostanie wprowadzony w błąd.

Sprawa Adidasa przeciwko dwóm francuskim markom to już kolejna batalia, którą wytoczył niemiecki gigant — i kolejna, którą przegrał. Przypomnijmy, że w lipcu Adidas ponownie pozwał znanego amerykańskiego projektanta mody Thoma Browne’a po tym, jak w 2023 roku sąd w Nowym Jorku rozstrzygnął na niekorzyść Adidasa batalię o charakterystyczne paski.

Nieco wcześniej, bo w maju tego roku, sąd w Niemczech rozstrzygnął podobny konflikt, w którym przeciwnikiem Adidasa był jego rywal na rynku odzieży sportowej, amerykański koncern Nike. Sąd uznał wtedy, że Nike może wykorzystywać motyw trzech pasków kilku swoich projektach.

Dobiegła końca trwająca sześć lat batalia, którą rozpoczęła niemiecka marka Adidas. Jak w przypadku wielu innych procesów sądowych, również i tym razem chodziło o trzy paski, które od kilkudziesięciu lat są firmowym emblematem Adidasa.

Tym razem niemiecki gigant przegrał z dwiema innymi znanymi markami — Isabel Marant i Sandro z Francji. Dlaczego Adidasowi nie udało się obronić swojego prawa do trzech pasków?

Pozostało 87% artykułu
Społeczeństwo
Milionerzy jak pokolenie Z. Eksperci o zjawisku, które zmienia definicję luksusu
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Zamożni klienci marek luksusowych „głosują nogami”. Nowy kłopot gigantów branży
Społeczeństwo
Tinder podsumowuje rok. Nanorelacje, Loud Looking: nadchodzą nowe typy związków
Społeczeństwo
Biznesowe imperium Gwyneth Paltrow zmienia formułę. Pozew i zwolnienia
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Społeczeństwo
Brytyjczycy wybrali słowo roku. Młodzież w Polsce używa go regularnie