Reklama

Nadchodzi powolna śmierć trendów? Producenci ubrań mają problem z generacją Z

Z najnowszego raportu wynika, że młodzi konsumenci już nie chcą podążać za trendami w modzie. Wolą kupować ponadczasowe, uniwersalne ubrania.

Publikacja: 19.04.2024 17:22

Ponad połowa badanych zadeklarowała, że nie zamierza w tym roku podążać za trendami w modzie.

Ponad połowa badanych zadeklarowała, że nie zamierza w tym roku podążać za trendami w modzie.

Foto: Hannah Busing Unsplash

O „fashion victims”, czyli „ofiarach mody” zwykle mówi się w kontekście przedstawicieli najmłodszych pokoleń. Tymczasem badanie z Wielkiej Brytanii, a także inne raporty wskazują na to, że konsumenci z pokolenia Z i młodsze grono milenialsów coraz rzadziej podążają za nieustannie zmieniającymi się trendami w modzie.

Generacja Z ma dość trendów w modzie

Być może obserwujemy właśnie istotny zwrot w tym, jak młodzi ludzie kupują ubrania. Okazuje się bowiem, że młodzi konsumenci – przynajmniej ci z Wielkiej Brytanii – są najwyraźniej przesyceni ilością trendów i mikrotrendów w modzie, które zmieniają się jak w kalejdoskopie.

Takie są wnioski z badania, które zrealizowali eksperci z brytyjskiej firmy odzieżowej Blakely Clothing. Ankiety przeprowadzono w gronie dwóch tysięcy Brytyjczyków w wieku od 18 do 35 lat, a więc wśród przedstawicieli generacji Z oraz młodych milenialsów.

Czytaj więcej

Król „cichego luksusu” kwitnie w czasach kryzysu. Doskonałe wyniki

Ponad połowa respondentów (58 procent) zadeklarowała, że nie zamierza w tym roku podążać za najgorętszymi trendami w modzie. Jeszcze więcej, bo aż 75 procent stwierdziło, że bardzie ceni sobie jakość i ponadczasowy charakter ubrań, a nie to, że są modne.

Reklama
Reklama

78 procent badanych stwierdziło, że są gotowi wydać większe kwotą na ubranie pod warunkiem, że będzie lepszej jakości. Z kolei 67 procent wyraziło chęć zainwestowania w ponadczasowe klasyki – zamiast kupowania modnych ubrań. Wreszcie 77 procent respondentów przyznało, że bardziej liczy się dla nich trwałość ubrania niż to, że podąża za najgorętszymi trendami.

Młodzi konsumenci chcą też ubierać się bardziej komfortowo – i niekoniecznie tak, aby wyglądać modnie. Aż 85 procent uczestników badania preferuje ubieranie się w wygodne ubrania, co autorzy raportu uzasadniają wzrostem zainteresowania odzieżą w stylu athleisure, jaki zauważyli na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy.

Eksperci podkreślają jednocześnie, że bardzo wpływowi w kreowaniu stylu młodych ludzi są influecerzy. Około 60 procent badanych przyznało, że modowe inspiracje czerpią oni z mediów społecznościowych.

Konsumenci z generacji Z wolą ponadczasowe ubrania

Co kieruje takim, a nie innym podejściem młodych konsumentów do kupowania ubrań? Oprócz chęci ubierania się komfortowo, a także zmęczenia szybko zmieniającymi się trendami, niebagatelne znaczenie mają względy ekonomiczne.

Potwierdza to nowy raport firmy analitycznej McKinsey Company pod tytułem „An update on European consumer sentiment: Mixed feelings remain”. Publikacja pojawiła się w styczniu tego roku.

Z badania, które przeprowadzono wśród mieszkańców kilku europejskich krajów, wynika, że 48 procent z nich zamierza zaoszczędzić między innymi właśnie na ubraniach. Zamiast częstego wydawania pieniędzy na tańsze rzeczy, Europejczycy wolą trochę oszczędzać przez jakiś czas i później kupić sobie coś droższego.

Reklama
Reklama

Jedną z ciekawych oznak zjawiska redukowania nadmiernej konsumpcji w sferze mody jest tak zwana reguła pięciu ubrań, która od ponad roku zdobywa coraz większą popularność. Ten „antytrend” polega na kupowaniu w ciągu roku maksymalnie pięciu ubrań. Ma to być sposób na odchudzenie garderoby i wypełnienie jej rzeczami, do których będzie się regularnie wracało – i których nie wyrzuci się zbyt szybko.

Oczywiście moda nie znosi stagnacji i nowe trendy – lub kreatywne reinterpretacje tych dotychczasowych – z pewnością nadal będą pojawiać się na wybiegach i sklepowych półkach. Możliwe jednak, że w kolejnych sezonach będziemy zauważać coraz powolniejszą rotację sezonów, a co za tym idzie – kolejnych, nowych trendów

O „fashion victims”, czyli „ofiarach mody” zwykle mówi się w kontekście przedstawicieli najmłodszych pokoleń. Tymczasem badanie z Wielkiej Brytanii, a także inne raporty wskazują na to, że konsumenci z pokolenia Z i młodsze grono milenialsów coraz rzadziej podążają za nieustannie zmieniającymi się trendami w modzie.

Generacja Z ma dość trendów w modzie

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Moda
Jak przekonać pokolenie Z do małżeństw? Nowy plan giganta rynku sukni ślubnych
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Moda
Rusza flagowy sklep Uniqlo w Warszawie. Debiut innowacyjnej usługi Re.Uniqlo
Moda
Nowy projekt buntowników świata mody. Te ubrania pielęgnują skórę jak kosmetyki
Moda
Zara zastrzegła swój nowy znak towarowy. Składa się wyłącznie z cyfr
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Moda
Słynna marka luksusowa wymyka się Włochom z rąk. Rząd w Rzymie jest bezradny
Materiał Promocyjny
ESG w działaniu – obliczenia emisji, GOZ i pozyskiwanie danych środowiskowych
Reklama
Reklama