Nadchodzi powolna śmierć trendów? Producenci ubrań mają problem z generacją Z

Z najnowszego raportu wynika, że młodzi konsumenci już nie chcą podążać za trendami w modzie. Wolą kupować ponadczasowe, uniwersalne ubrania.

Publikacja: 19.04.2024 17:22

Ponad połowa badanych zadeklarowała, że nie zamierza w tym roku podążać za trendami w modzie.

Ponad połowa badanych zadeklarowała, że nie zamierza w tym roku podążać za trendami w modzie.

Foto: Hannah Busing Unsplash

O „fashion victims”, czyli „ofiarach mody” zwykle mówi się w kontekście przedstawicieli najmłodszych pokoleń. Tymczasem badanie z Wielkiej Brytanii, a także inne raporty wskazują na to, że konsumenci z pokolenia Z i młodsze grono milenialsów coraz rzadziej podążają za nieustannie zmieniającymi się trendami w modzie.

Generacja Z ma dość trendów w modzie

Być może obserwujemy właśnie istotny zwrot w tym, jak młodzi ludzie kupują ubrania. Okazuje się bowiem, że młodzi konsumenci – przynajmniej ci z Wielkiej Brytanii – są najwyraźniej przesyceni ilością trendów i mikrotrendów w modzie, które zmieniają się jak w kalejdoskopie.

Takie są wnioski z badania, które zrealizowali eksperci z brytyjskiej firmy odzieżowej Blakely Clothing. Ankiety przeprowadzono w gronie dwóch tysięcy Brytyjczyków w wieku od 18 do 35 lat, a więc wśród przedstawicieli generacji Z oraz młodych milenialsów.

Czytaj więcej

Król „cichego luksusu” kwitnie w czasach kryzysu. Doskonałe wyniki

Ponad połowa respondentów (58 procent) zadeklarowała, że nie zamierza w tym roku podążać za najgorętszymi trendami w modzie. Jeszcze więcej, bo aż 75 procent stwierdziło, że bardzie ceni sobie jakość i ponadczasowy charakter ubrań, a nie to, że są modne.

78 procent badanych stwierdziło, że są gotowi wydać większe kwotą na ubranie pod warunkiem, że będzie lepszej jakości. Z kolei 67 procent wyraziło chęć zainwestowania w ponadczasowe klasyki – zamiast kupowania modnych ubrań. Wreszcie 77 procent respondentów przyznało, że bardziej liczy się dla nich trwałość ubrania niż to, że podąża za najgorętszymi trendami.

Młodzi konsumenci chcą też ubierać się bardziej komfortowo – i niekoniecznie tak, aby wyglądać modnie. Aż 85 procent uczestników badania preferuje ubieranie się w wygodne ubrania, co autorzy raportu uzasadniają wzrostem zainteresowania odzieżą w stylu athleisure, jaki zauważyli na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy.

Eksperci podkreślają jednocześnie, że bardzo wpływowi w kreowaniu stylu młodych ludzi są influecerzy. Około 60 procent badanych przyznało, że modowe inspiracje czerpią oni z mediów społecznościowych.

Konsumenci z generacji Z wolą ponadczasowe ubrania

Co kieruje takim, a nie innym podejściem młodych konsumentów do kupowania ubrań? Oprócz chęci ubierania się komfortowo, a także zmęczenia szybko zmieniającymi się trendami, niebagatelne znaczenie mają względy ekonomiczne.

Potwierdza to nowy raport firmy analitycznej McKinsey Company pod tytułem „An update on European consumer sentiment: Mixed feelings remain”. Publikacja pojawiła się w styczniu tego roku.

Z badania, które przeprowadzono wśród mieszkańców kilku europejskich krajów, wynika, że 48 procent z nich zamierza zaoszczędzić między innymi właśnie na ubraniach. Zamiast częstego wydawania pieniędzy na tańsze rzeczy, Europejczycy wolą trochę oszczędzać przez jakiś czas i później kupić sobie coś droższego.

Jedną z ciekawych oznak zjawiska redukowania nadmiernej konsumpcji w sferze mody jest tak zwana reguła pięciu ubrań, która od ponad roku zdobywa coraz większą popularność. Ten „antytrend” polega na kupowaniu w ciągu roku maksymalnie pięciu ubrań. Ma to być sposób na odchudzenie garderoby i wypełnienie jej rzeczami, do których będzie się regularnie wracało – i których nie wyrzuci się zbyt szybko.

Oczywiście moda nie znosi stagnacji i nowe trendy – lub kreatywne reinterpretacje tych dotychczasowych – z pewnością nadal będą pojawiać się na wybiegach i sklepowych półkach. Możliwe jednak, że w kolejnych sezonach będziemy zauważać coraz powolniejszą rotację sezonów, a co za tym idzie – kolejnych, nowych trendów

O „fashion victims”, czyli „ofiarach mody” zwykle mówi się w kontekście przedstawicieli najmłodszych pokoleń. Tymczasem badanie z Wielkiej Brytanii, a także inne raporty wskazują na to, że konsumenci z pokolenia Z i młodsze grono milenialsów coraz rzadziej podążają za nieustannie zmieniającymi się trendami w modzie.

Generacja Z ma dość trendów w modzie

Pozostało 91% artykułu
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Moda
Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku