Bolesny upadek Balenciagi. Wyleciała z listy najbardziej pożądanych marek świata

Kilka nieostrożnych decyzji kierownictwa słynnego domu mody Balenciaga ma bolesne skutki. Marka zniknęła z czołowej dziesiątki najbardziej pożądanych marek świata mody. Co wywołało kryzys wizerunkowy Balenciagi?

Publikacja: 03.02.2023 13:34

Bolesny upadek Balenciagi. Wyleciała z listy najbardziej pożądanych marek świata

Foto: Alvaro Varas Martinez Pixabay

Międzynarodowa platforma sprzedażowa Lyst co kwartał publikuje swój raport dotyczący rynku mody i świata marek luksusowych. W ostatnich latach Lyst Index, bo taką nosi nazwę, stał się barometrem branży. Analitycy Lyst, podpierając się big data, sprawdzają, co interesuje klientów i klientki i jakie marki są najbardziej poszukiwane, a więc – pożądane.

Lyst opublikował raport podsumowujący ostatni kwartał 2022 roku. W czołowej dziesiątce najbardziej pożądanych marek widać niewielkie przetasowania. Jedna rzecz uderza: w top 10 brakuje Balenciagi. Słynny dom mody wypadł z czołówki po raz pierwszy od początku istnienia Lyst Index.

Lyst Index: upadek Balenciagi

Analitycy Lysta opracowują swoje zestawienie na podstawie aktywności internautów. Pod uwagę bierze się frazy, jakich w badanym kwartale szukało ponad 200 milionów użytkowników Lysta, a także jakie produkty przeglądali i kupowali. Istotne jest też to, jak wiele osób mówiło o danej marce w mediach społecznościowych, a także wchodziło z nią w interakcje.

Czytaj więcej

Najpierw Balenciaga, teraz Gucci. Harry Styles w kontrowersyjnej kampanii

Śmiało można powiedzieć, że zdecydowanie największym przegranym aktualnego rankingu jest Balenciaga. Przypomnijmy, że w listopadzie mediami — nie tylko zresztą tymi branżowymi — wstrząsnęły kontrowersyjne kampanie Balenciagi z udziałem kilkuletnich dzieci.

Większy od Balenciagi spadek w zestawieniu Lysta zaliczyły tylko marki Diesel i Ugg, które przesunęły się o osiem pozycji w dół. Trudno jednak porównywać je do Balenciagi, bo pozycja tych marek nigdy nie była w świecie mody tak silna, jak ta, którą przez wiele sezonów cieszył się hiszpański dom mody.

Balenciaga: historia upadku

Nie ma wątpliwości, że spektakularny spadek Balenciagi w rankingu Lysta jest skutkiem świątecznych kampanii, które w połowie listopada ubiegłego roku zszokowały międzynarodową opinię publiczną. Zdjęcia dzieci w otoczeniu niestosownych przedmiotów wywołały ostrą krytykę rzesz fanów marki, a cała sprawa skończyła się w sądzie.

Przypomnijmy, że kampanijne zdjęcia przedstawiały dzieci trzymające pluszowe misie w „strojach” kojarzonych ze sklepami z bielizną erotyczną. Towarzyszyły im kieliszki, łańcuchowa biżuteria, torebki i inne akcesoria z logiem Balenciagi, a nawet dokumenty sądowe dotyczące spraw o rozpowszechnianie dziecięcej pornografii.

Balenciaga szybko usunęła kontrowersyjne zdjęcia, opublikowała też oficjalne oświadczenia i przeprosiny. Wystosował je również Demna Gvasalia, uwielbiany przez branżę i miłośników mody dyrektor kreatywny Balenciagi. Nie pomogło to jednak marce wydostać się z wizerunkowego dołka.

Mówiąc o awansach, wart odnotowania jest fakt, że po raz pierwszy w historii rankingu Lysta na pierwszym miejscu znalazła się Prada, strącając z niego markę Gucci. Mocno w górę skoczył również Moncler — aż o 14 pozycji, lądując na trzecim miejscu. Do góry pną się również marki MiuMiu, Bottega Veneta, Loewe, Dolce & Gabanna, Saint Laurent, Nike, Burberry, Ugg i Coach.

Warto dodać, że dwie ostatnie marki właśnie zadebiutowały w rankingu. Jak widać, kultowe już „uggsy”, które okrzyknięto swego czasu najbrzydszymi butami na świecie, cieszą się rosnącą popularnością. Podobnie jest z torbami marki Coach, których ceny są znacznie bardziej przystępne niż torby większości marek z rankingu Lysta.

Zdaniem analityków platformy szczególnie warte uwagi są też marki Mugler, Alaïa i Arlington, które jeszcze nie dostały się do najgorętszej dwudziestki. Autorzy raportu podkreślają jednak, że skupiają one na sobie uwagę rosnącego grona miłośników mody i w najbliższych sezonach będzie o nich coraz głośniej.

Międzynarodowa platforma sprzedażowa Lyst co kwartał publikuje swój raport dotyczący rynku mody i świata marek luksusowych. W ostatnich latach Lyst Index, bo taką nosi nazwę, stał się barometrem branży. Analitycy Lyst, podpierając się big data, sprawdzają, co interesuje klientów i klientki i jakie marki są najbardziej poszukiwane, a więc – pożądane.

Lyst opublikował raport podsumowujący ostatni kwartał 2022 roku. W czołowej dziesiątce najbardziej pożądanych marek widać niewielkie przetasowania. Jedna rzecz uderza: w top 10 brakuje Balenciagi. Słynny dom mody wypadł z czołówki po raz pierwszy od początku istnienia Lyst Index.

Pozostało 85% artykułu
Moda
Nadchodzi powolna śmierć trendów? Producenci ubrań mają problem z generacją Z
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Moda
Król „cichego luksusu” kwitnie w czasach kryzysu. Doskonałe wyniki
Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich