Najpierw Balenciaga, teraz Gucci. Harry Styles w kontrowersyjnej kampanii

Znane marki luksusowe nie mają szczęścia do udanych kampanii reklamowych. Po skandalu z reklamą Balenciagi, teraz włoski dom mody Gucci zmaga się z krytyką z powodu zdjęć z udziałem Harry'ego Stylesa, brytyjskiego aktora i muzyka.

Publikacja: 20.12.2022 17:25

Harry Styles podczas koncertu na stadionie Wembley w Londynie w czerwcu 2022 roku.

Harry Styles podczas koncertu na stadionie Wembley w Londynie w czerwcu 2022 roku.

Foto: Lily Redman, CC BY 2.0, Wikimedia Commons

Zdaniem niektórych Gucci przekroczyło granicę dobrego smaku. Do sieci trafiły właśnie zdjęcia z kampanii kolekcji Gucci, którą Alessandro Michele, były już dyrektor kreatywny Gucci, przygotował wspólnie z piosenkarzem i aktorem Harrym Stylesem.

Gucci: kontrowersyjna kampania z udziałem Harry'ego Stylesa

„Zabawa tkwi głęboko w sercu” — tak niewinnie brzmi hasło kampanii promującej najnowszą kolekcję „Ha Ha Ha”, kolejną odsłonę współpracy domu mody Gucci z Harrym Stylesem. Dlaczego wzbudziła ona poruszenie?

W sesji zdjęciowej wziął udział Harry Styles, od kilku sezonów jest „twarz” marki Gucci. Artysta ma na sobie t-shirt z pluszowym misiem, a cała sesja utrzymana jest w pastelowej kolorystyce. Największe zdziwienie wzbudził jeden rekwizyt, z którym pozuje Styles — materac, którego niewielkie wymiary sugerują, że jest przeznaczony do łóżeczek dla dzieci.

Co dziecięcy materac robi w kampanii reklamowej marki luksusowej? Zdaniem niektórych może to budzić skojarzenia pedofilskie na co branża reklamowa i modowa, po aferze ze skandaliczną kampanią reklamową Balenciagi, jest teraz szczególnie wyczulona.

Kampanię skrytykowała Alexandra Gucci Zarini, prawnuczka Guccio Gucciego i aktywistka działająca na rzecz praw dzieci. „Dlaczego ktoś postanowił stworzyć »performans« z wykorzystaniem materaca dla niemowlęcia oraz dorosłym mężczyzną? — zapytała Zarini. Dodała też, że dostrzega istnienie pewnej wspólnej ideologii wśród domów mody należących do francuskiego koncernu Kering. Balenciaga i Gucci są jednymi z nich.

Czytaj więcej

Balenciaga o krok od bojkotu. Były przeprosiny, będzie pozew o odszkodowanie

„Gucci powstało jako jedna z najbardziej eleganckich marek produktów najwyższej jakości. Kierunek, który teraz obiera, jest niepokojący. Ochrona dzieci powinna być priorytetem i nie może być obiektem drwin” — oświadczyła za pośrednictwem mediów społecznościowych Alexandra Gucci Zarini.

Kampania reklamowa Gucci: o krok za daleko?

Swoją najnowszą kolekcję marka Gucci określiła jako efekt przyjacielskiej współpracy między Harrym Stylesem a Alessandro Michele. Nieco infantylna i utrzymana w pastelowych barwach, ma być ucieleśnieniem dziecięcych wizji obydwu artystów na temat ich „garderoby marzeń”.

Niestety, owa „wymarzona” kolekcja wzbudziła więcej krytyki niż zachwytów. Gdyby nie listopadowy skandal z Balenciagą w roli głównej, być może mało kto zauważyłby cokolwiek niestosownego w najnowszej sesji zdjęciowej Gucci. Ta ostatnia bowiem w dużo subtelniejszy sposób sugeruje związki ze światem dzieci.

Przypomnijmy, że potężny kryzys wizerunkowy Balenciagi spowodowała szokująca sesja z udziałem kilkuletnich chłopców i dziewczynek. Wśród towarzyszących dzieciom rekwizytów znajdowały się torebki w kształcie misiów ubranych w podartą siatkę i skórzane paski, a także kieliszki i akcesoria kojarzące się z sadomasochizmem. Po fali krytyki kampania znikła z mediów. Podobne reakcje na najnowszą kampanię Gucci świadczą o tym, że obserwatorzy są najwyraźniej znacznie bardziej wyczuleni na wszelkie treści, które choć trochę zbliżają się do granicy, której nie wolno przekraczać.

W odróżnieniu jednak od Balenciagi, problematyczne zdjęcia nie znikły z kanałów Gucci. Być może więc marki potrzebują jeszcze czasu, aby zrezygnowały w swoich kampaniach z jakichkolwiek motywów, które choćby w najmniejszym stopniu kojarzyły się z pedofilią.

Społeczeństwo
Pokolenie Z narzuca swoje zasady w pracy. „Office ghosting” zmorą pracodawców
Społeczeństwo
Firmy znalazły sposób, jak zarabiać na naszym niewyspaniu. Rośnie nowa branża
Społeczeństwo
Kolejna branża zagrożona przez „Efekt Ozempiku”. Potentaci boleśnie to odczują
Społeczeństwo
Czy uroda pomaga w karierze? Raport z badania wśród 43 tysięcy osób z MBA
Społeczeństwo
Sondaż: Zmiany w 800+ dla Ukraińców mają ponadpartyjne poparcie