Japończycy wyślą na orbitę „kosmiczne kosmetyki”. Mają służyć astronautom

Astronauci z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej niebawem będą mogli przetestować nowe kosmetyki, które powstały z myślą o osobach pracujących na orbicie okołoziemskiej, w warunkach braku grawitacji. Nowe produkty trafią też do sklepów.

Publikacja: 04.09.2023 13:28

Kosmetyki z japońskiej serii „Cosmology” będą używane na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

Kosmetyki z japońskiej serii „Cosmology” będą używane na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Foto: NASA/Roscosmos, domena publiczna, Wikimedia Commons

Pola Inc oraz ANA Holdings Inc, japońscy producenci kosmetyków, zaprezentowali nowe produkty do pielęgnacji skóry, które używane będą przez astronautów Japońskiej Agencji Kosmicznej na orbicie okołoziemskiej.

Płyn do mycia twarzy i balsam z linii „Cosmology” opracowanej przez japońską markę Pola we współpracy z ANA Holdings w 2024 roku trafią na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Czym różnią się „kosmiczne” kosmetyki od ich standardowych odpowiedników?

Japońskie kosmetyki dla astronautów na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

Kosmetyki, które trafią w przyszłym roku na ISS, zaprojektowano tak, by sprawdzały się w przestrzeni kosmicznej, gdzie zasoby są ograniczone, a siła grawitacji jest niewielka w porównaniu z grawitacją Ziemi. Co to oznacza? 

Czytaj więcej

Ochrona przed słońcem. Jak dobrać kosmetyki, które zadbają o skórę latem?

Płyn do oczyszczania twarzy można niezwykle łatwo usunąć ze skóry – to pozwala oszczędzać wodę, która na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej jest na wagę złota. Balsam z kolei ma formę żelu który, jak twierdzą twórcy, wsiąka w skórę, dzięki czemu maleje ryzyko rozlania w warunkach braku grawitacji. Ze względu na to, że przestrzeń kosmiczna jest wyjątkowo suchym środowiskiem, oba produkty zawierają składniki intensywnie nawilżające. 

Praca nad tymi produktami rozpoczęła się w 2020 roku. Jak pisze japońska agencja prasowa Kyodo, celem projektu o nazwie „CosmoSkin” jest „zwiększenie komfortu i zachowanie piękna w środowisku kosmicznym”. Testy produktów prowadzone były między innymi na pokładzie samolotów – stosowały je stewardessy podczas lotów linii lotnicznych All Nippon Airways, która należy do ANA 

Czytaj więcej

Nowa teoria spiskowa robi furorę tego lata. „Kremy z filtrem UV są toksyczne”

Japończycy wyślą na orbitę kosmetyki stworzone z myślą o astronautach

Kosmiczne kosmetyki wypróbować będą mogli nie tylko astronauci na ISS, ale także konsumenci na Ziemi. Produkty kupić będzie można w japońskich sklepach. Pierwszym astronautą, który wypróbuje je w przestrzeni kosmicznej będzie Japończyk Kimiya Yui, który w 2024 roku będzie brał udział w ekspedycji na ISS.

Ekspedycje, w ramach których astronauci wysyłani są na Międzynarodową Stację Kosmiczną, trwają zazwyczaj około sześciu miesięcy. Oznacza to, że zespoły badawcze spędzają pół roku w warunkach zupełnie innych od tych, do których są przyzwyczajeni i do których przystosowany jest ludzki organizm. Tak proste czynności jak mycie zębów, układanie się do snu czy pielęgnacja twarzy na ISS wymagają specjalnych procedur, które uwzględnią znacznie zmniejszoną grawitację. Kosmiczne kosmetyki mogą więc pomóc astronautom normalnie funkcjonować i żyć w komfortowych warunkach.

Coraz częściej zdarzają się przypadki, w których firmy przygotowują swoje produkty z myślą o astronautach. Niedawno na ISS dostarczony został między innymi ekspres do kawy włoskiej firmy Lavazza. Urządzenie o nazwie ISSpresso miało sprawić, by astronauci mogli posmakować kawy choć częściowo przypominającej w formie i smaku tę, którą można zamówić w kawiarniach.

Eksploracja kosmosu przyniosła szereg wynalazków, z których korzystamy dzisiaj na co dzień. Wystarczy wspomnieć o rzepach, które NASA zastosowała w misjach załogowych, bo dzięki nim w warunkach nieważkości w łatwy sposób można było przymocować przedmioty. Słuchawki bezprzewodowe to także zasługa eksploracji kosmosu – astronauci potrzebowali systemów komunikacji, które nie wymagają użycia kabli. Także systemy uzdatniania wody, folia termiczna, czujniki dymu to technologie, których upowszechnienie zawdzięczamy orbitalnym i księżycowym misjom załogowym.

Pola Inc oraz ANA Holdings Inc, japońscy producenci kosmetyków, zaprezentowali nowe produkty do pielęgnacji skóry, które używane będą przez astronautów Japońskiej Agencji Kosmicznej na orbicie okołoziemskiej.

Płyn do mycia twarzy i balsam z linii „Cosmology” opracowanej przez japońską markę Pola we współpracy z ANA Holdings w 2024 roku trafią na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Czym różnią się „kosmiczne” kosmetyki od ich standardowych odpowiedników?

Pozostało 89% artykułu
Kosmetyki
Regeneracja skóry po lecie pełnym słońca. Od czego zacząć?
Kosmetyki
Nowa strategia marki Avon. Współpraca z najpopularniejszą drogerią w Polsce
Kosmetyki
Rabanne Million Gold For Her: kwiatowa rewolucja i połysk złota
Kosmetyki
Rabanne Beauty wchodzi do Polski. Pionierska siła marki i innowacyjne formuły
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kosmetyki
Nadchodzi nowy „efekt szminki”. Co kupujemy, by osłodzić sobie czas kryzysu?