Perfumy „mistyczne” to nowy fenomen. Niszowe zapachy luksusowe rosną w siłę

Ostatnie lata to dynamiczny rozwój kategorii perfum niszowych – zapachów kontrowersyjnych, budzących skrajne opinie, produkowanych z myślą o wymagających odbiorcach i odbiorczyniach. Coraz większą popularność zyskuje też nowa kategoria perfum, które eksperci nazywają „magicznymi”, „mistycznymi” czy „ezoterycznymi”. Z czego wynika ten fenomen?

Publikacja: 10.01.2025 04:01

Rosnąca popularność niszowych perfum „mistycznych” to w dużym stopniu zasługa milenialsów i pokoleni

Rosnąca popularność niszowych perfum „mistycznych” to w dużym stopniu zasługa milenialsów i pokolenia Z.

Foto: Fazil Babashov Unsplash

W dobie rosnącej popularności horoskopów i, szerzej, ezoteryki, branżowi eksperci dostrzegli pojawienie się nowej kategorii perfum. Zdaniem ich producentów mają nie tylko pięknie pachnieć, ale też pomóc w osiągnięciu równowagi duchowej, a nawet – jak przekonują ich twórcy –  w realizacji konkretnych życiowych celów.

Perfumy „mistyczne”: nowa kategoria zapachów

Perfumy od zawsze silnie oddziaływały na emocje – zarówno tych, którzy ich używają, jak i ludzi dookoła. Mieszanki aromatycznych olejków i ekstraktów były i są wciąż wykorzystywane podczas ceremonii religijnych. W wielu kulturach wierzy się zresztą, że to właśnie zmysł zapachu umożliwia człowiekowi kontakt z istotami boskimi.

Liczący kilka tysięcy lat historii mistyczny aspekt zapachów znów stał się aktualny, za sprawą pokolenia Z i milenialsów. Uwaga młodych ludzi zaczęła kierować się w stronę nowej kategorii „ezoterycznych” perfum, które mają, zdaniem ich twórców, oddziaływać na naszą aurę, czakry i głębsze warstwy świadomości, co ma rzekomo pozwolić osiągnąć wewnętrzną harmonię i odmienić swoje życie.

Czytaj więcej

Pokolenie Z walczy z wypaleniem zawodowym. Pomóc ma nowy trend: „mikroemerytura”

Producenci tych mistycznych zapachów reklamują swoje produkty przede wszystkim dobrze sformułowaną obietnicą wyniesienia duchowego aspektu naszego bytu na wyższy poziom. Mogą to być na przykład specjalne kompozycje nut zapachowych, dodatek dobrze znanych w perfumiarstwie feromonów lub takie widoczne elementy jak naturalne kamienie, które umieszcza się w przeźroczystym flakonie.  

Od niedawna w gronie obserwatorów branży perfumiarskiej i w społeczności młodych miłośniczek kolekcjonowania zapachów coraz więcej mówi się też o perfumach „dla czarownic” (ang. witchy perfumes). Perfumy, które nawet niektórzy producenci określają jako „witchy”, to współczesne zaklęcia, mające w magiczny sposób odmienić nasze wnętrze, a nawet „zaczarować” rzeczywistość wokół nas.

Rośnie zainteresowanie ezoteryką 

W ostatnim czasie na rynku przybyło całkiem sporo perfum otoczonych mistyczną aurą. Wiosną 2024 roku idolka pokolenia Z, modelka Bella Hadid uruchomiła swoją nową markę o nazwie Orbella, zawierającą linię zapachów, które mają „wzmacniać aurę”.

Opakowania perfum marki Orbella opatrzone są tak zwanymi anielskimi liczbami. Są to ciągi tych samych cyfr, których rolą jest — jeśli wierzyć zwolennikom ezoteryki — ochrona oraz zapewnianie szczęścia, harmonii i spełnienia w życiu.

Swoim nazwiskiem magiczne perfumy sygnuje też starsza koleżanka po fachu Belli Hadid, Kate Moss. Do portfolio produktów jej marki kosmetycznej Cosmoss dołączyły niedawno perfumy o nazwie „Sacred Mist” (ang. „Święta Mgiełka”). Ich zadaniem również jest pozytywne oddziaływanie na aurę noszącej je osoby.

Linię perfum o silnym ezoterycznym ładunku wprowadziła też do sprzedaży popularna brytyjska marka kosmetyczna Charlotte Tilbury. Ich nazwy — jak chociażby „Cosmic Power” czy „Magic Energy” — mówią wszystko.

Rosnąca popularność tych ezoterycznych zapachów można wiązać ze wzrostem zainteresowania ezoteryką, na przykład astrologią, medycyną alternatywną czy rzekomo magiczną mocą naturalnych kamieni. Nic w tym dziwnego: czasy są chaotyczne, a przyszłość niepewna — i ludzie w tej sytuacji na różne sposoby próbują zaprowadzić w swoim życiu jako taki ład i osiągnąć przynajmniej względny spokój ducha.

W dobie rosnącej popularności horoskopów i, szerzej, ezoteryki, branżowi eksperci dostrzegli pojawienie się nowej kategorii perfum. Zdaniem ich producentów mają nie tylko pięknie pachnieć, ale też pomóc w osiągnięciu równowagi duchowej, a nawet – jak przekonują ich twórcy –  w realizacji konkretnych życiowych celów.

Perfumy „mistyczne”: nowa kategoria zapachów

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Kosmetyki
Regeneracja skóry po lecie pełnym słońca. Od czego zacząć?
Kosmetyki
Nowa strategia marki Avon. Współpraca z najpopularniejszą drogerią w Polsce
Kosmetyki
Rabanne Million Gold For Her: kwiatowa rewolucja i połysk złota
Kosmetyki
Rabanne Beauty wchodzi do Polski. Pionierska siła marki i innowacyjne formuły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=78448410;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kosmetyki
Nadchodzi nowy „efekt szminki”. Co kupujemy, by osłodzić sobie czas kryzysu?