„Moda recesyjna”. Gwiazdy rezygnują z biżuterii, chcą wyglądać skromnie

Czy luksusowa biżuteria przestała być modna? Jeśli przyjrzeć się temu, co dzieje się ostatnio „na czerwonym dywanie”, można zauważyć, że drogie naszyjniki poznikały z dekoltów gwiazd. Czy to reakcja na kryzysowe czasy i drożyznę?

Publikacja: 06.02.2023 11:24

Pokaz Haute Couture domu mody Christian Dior podczas tygodnia mody w Paryżu w styczniu 2023 roku.

Pokaz Haute Couture domu mody Christian Dior podczas tygodnia mody w Paryżu w styczniu 2023 roku.

Foto: Cyril Marcilhacy/Bloomberg

W trakcie tegorocznych tygodni mody czy najgłośniejszych wydarzeń w świecie showbiznesu, dał się zauważyć pewien zaskakujący trend. Zdecydowana większość gwiazd prezentujących najnowsze kolekcje czołowych domów mody nie miała na szyi bogato zdobionego naszyjnika, choć jeszcze niedawno były niemal nieodzownym akcesorium na „czerwonym dywanie”. Skąd ta zmiana?

Biżuteria w czasach kryzysu

Ceremonie rozdania nagród, premiery filmów czy pokazy mody od prawie stu lat stanowią dla producentów luksusowej biżuterii doskonały moment na to, aby wypromować swoje najnowsze projekty. W ostatnich miesiącach nie uświadczyliśmy jednak na szyjach znanych kobiet zbyt wiele blasku.

Skrzące się złotem, srebrem i szlachetnymi kamieniami kolie poznikały z szyi wielu popularnych aktorek, co można było zauważyć chociażby na niedawnych na ceremoniach rozdania Złotych Globów czy Critics’ Choice Awards. Co prawda w designerskich kreacjach, ale za to bez bogatej biżuterii wystąpiły między innymi takie popularne aktorki jak Margot Robbie, Olivia Wilde, Katie Holmes, Jennifer Lawrence czy Zoe Kravitz.

Czytaj więcej

Adidas tworzy nową markę, pierwszą od 50 lat. Tak ma się ubierać Generacja Z

Z naszyjników Cartiera czy Tiffany zrezygnowały też takie gwiazdy młodego pokolenia jak Selena Gomez, Hailiey Bieber, Taylor Swift, czy Kylie Jenner. Zamiast obfitych, wysadzanych drogocennymi kamieniami naszyjników, styliści celebrytek stawiają na kolczyki czy pierścionki, które nie rzucają się w oczy tak bardzo jak naszyjniki.

Użytkownicy TikToka ukuli już nawet na to zjawisko konkretną nazwę: „recession-core”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza po prostu „modę recesyjną”. Jak widać, udzieliła się ona również celebrytkom. Najwyraźniej postanowiły nie epatować aż tak bardzo swoim bogactwem i denerwować milionów swoich fanek piekielnie drogimi błyskotkami — nawet jeżeli tylko wypożyczyły je na „wielkie wyjście”.

Podobnym tropem w trakcie swoich pokazów poszły również takie czołowe domy mody jak Loewe, Dior, Chanel czy Giambattista Valli. Bardziej oszczędnie niż dotychczas biżuterii użyto nawet na pokazach Valentino czy Schiaparelli — marek, dla których luksusowy maksymalizm jest częścią ich DNA.

Zmierzch luksusowej biżuterii? Czas na „modę recesyjną”

Czy to tylko moda na minimalizm? Być może, bo — obserwując najnowsze kolekcje wielu domów mody — część obserwatorów odtrąbiła niedawno śmierć maksymalizmu i powrót do bardziej „konserwatywnych” fasonów ubrań. Ich zdaniem to samo dotyczy biżuterii. Wydaje się jednak, że to tylko jeden z paru powodów, które stoją za rezygnacją stylistów z bogatych naszyjników.

Cofnijmy się do początków pandemii. Zatęskniliśmy wtedy za wyrazistymi, kolorowymi ubraniami, a także masywną, obfitą biżuterią. Moda na maksymalizm wybuchła pomimo niełatwej sytuacji ekonomicznej, która stała się udziałem wielu ludzi na całym świecie. Szybko podchwycili to czołowi projektanci mody. Na wybiegach pojawiały się odważne, ekstrawaganckie kreacje, szalone printy i feeria barw, którym towarzyszyła adekwatna biżuteria.

Rok 2022 przyniósł wojnę i pogłębienie globalnego kryzysu, z którego nie zdążyliśmy się wydostać. Koszty życia wzrosły i wielu ludzi ograniczyło swoje wydatki do tych najbardziej podstawowych. Zabawy modą zeszły na dalszy plan. Nie uszło to uwadze światu wielkiej mody i showbiznesu.

Rezygnacja masywnej biżuterii w połączeniu z ubraniem to zresztą cenna lekcja stylu, jaką dają nam właśnie styliści. Inspirują się w tym zresztą modą lat 90., kiedy w centrum uwagi znajdowały się same kreacje. Nie ma przecież sensu zestawiać dobrej, doskonale zaprojektowanej sylwetki z biżuterią, która mogłaby przyćmić tę pierwszą.

W trakcie tegorocznych tygodni mody czy najgłośniejszych wydarzeń w świecie showbiznesu, dał się zauważyć pewien zaskakujący trend. Zdecydowana większość gwiazd prezentujących najnowsze kolekcje czołowych domów mody nie miała na szyi bogato zdobionego naszyjnika, choć jeszcze niedawno były niemal nieodzownym akcesorium na „czerwonym dywanie”. Skąd ta zmiana?

Biżuteria w czasach kryzysu

Pozostało 90% artykułu
Biżuteria
Największy na świecie producent biżuterii robi rewolucję. Koniec złota z kopalni
Biżuteria
Wyjątkowy design i szlachetne rzemiosło: najlepsza oprawa dla diamentów
Biżuteria
Polacy w czołówce narodów, które kochają biżuterię. Przegrywamy tylko z Czechami
Biżuteria
Światowy potentat rezygnuje z diamentów laboratoryjnych. Są zbyt tanie
Biżuteria
Rosjanie wydobyli rekordowo duży diament. Należy do firmy objętej sankcjami
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?