Bardzo elegancki miliarder: Tom Ford sprzedał modowe imperium i został krezusem

Amerykański projektant Tom Ford ostatnich 17 lat poświęcił na budowanie od podstaw swojej marki w świecie mody. Teraz pora na żniwa - Amerykanin sprzedaje swoją firmę koncernowi kosmetycznemu Estée Lauder. Ta transakcja uczyni z niego miliardera.

Publikacja: 16.11.2022 15:39

Tom Ford powołał do życia swoją markę w 2005 roku.

Tom Ford powołał do życia swoją markę w 2005 roku.

Foto: Nicogenin, CC BY-SA 2.0, Wikimedia Commons

Trudno powiedzieć, czy sprzedaż marki, której Tom Form nadał własne imię i nazwisko, jest zwieńczeniem i podsumowaniem jego błyskotliwej kariery w świecie mody (zapewne nie). Można jednak z całą pewnością stwierdzić, że 61-letni Teksańczyk jest nie tylko świetnym projektantem, ale też bardzo niezwykle utalentowanym biznesmenem, który zrezygnował z pewnej i bezpiecznej kariery w świecie wielkich domów mody, by zbudować swój własny. To przedsięwzięcie mu się udało, a transakcja z Estée Lauder opiewająca na kwotę 2,8 miliarda dolarów to potwierdza.

Tom Ford sprzedaje firmę koncernowi Estée Lauder

Gigant branży kosmetycznej, koncern Estée Lauder, ogłosił we wtorek, że podpisał z Tomem Fordem porozumienie w sprawie kupna marki, której jest twórcą i szefem. Transakcja będzie opiewała na 2,8 miliarda dolarów.

To będzie największa jak dotąd transakcja zakupu w historii koncernu Estée Lauder. Jak czytamy w oficjalnym komunikacie na stronie Estée Lauder, pod egidą koncernu Tom Ford pozostanie na stanowisku „kreatywnego wizjonera” swojej marki do końca 2023 roku.

Czytaj więcej

Porażka wizerunkowa Elona Muska. Najgłośniejsza marka mody rezygnuje z Twittera

Dziennikarze „Forbesa” szacują, że po odjęciu podatków na konto Toma Forda trafi nieco ponad miliard dolarów. Projektant dołączy tym samym do wąskiego grona projektantów-miliarderów, do których należą między innymi Miuccia Prada, Giorgio Armani, Ralph Lauren, Stefano Gabbana i Valentino Garavani.

Jako projektant Ford wypracował swój własny, rozpoznawalny styl. Jego projekty są wyraziste i czasem kontrowersyjne – podobnie zresztą jak reklamy jego marki. Zawsze jednak prowokacyjnym rozwiązaniom towarzyszy szyk i perfekcyjne krawiectwo. Wszystko to sprawiło, że Fordowi w ciągu kilkunastu lat udało się zbudować znakomicie prosperujące imperium produkujące dobra luksusowe i posługujące się marką znaną na całym świecie.

Tom Ford – projektant, reżyser i biznesmen

Thomas Carlyle Ford urodził się 27 sierpnia 1961 roku w Austin w stanie Teksas. Studiował historię sztuki i architekturę na nowojorskich i paryskich wydziałach Parsons School of Design. Pierwsze kroki w branży mody stawiał między innymi w dziale PR marki Chloé i w pracowni projektantki Cathy Hardwick, specjalizującej się w odzieży sportowej.

W 1990 roku Ford został projektantem domu mody Gucci. Choć długo pozostawał w cieniu Maurizio Gucciego – medialnej twarzy włoskiego domu mody – to właśnie talent Teksańczyka pomógł wydostać się znanej włoskiej marce z finansowych tarapatów. W 1994 roku zajął stanowisko dyrektora kreatywnego marki.

Rok 2009. Tom Ford w towarzystwie swoich aktorów, Julianne Moore i Colina Firtha podczas premiery fi

Rok 2009. Tom Ford w towarzystwie swoich aktorów, Julianne Moore i Colina Firtha podczas premiery filmu „Samotny mężczyzna” na festiwalu w Cannes.

Nicolas Genin, CC BY-SA 2.0, Wikimedia Commons

W 2000 roku Ford został dyrektorem kreatywnym domu mody Yves Saint Laurent, odświeżając styl marki. Wkrótce jednak postanowił „pójść na swoje”.

W kwietniu 2005 roku powstała marka Tom Ford, którą projektant stworzył do spółki z byłym prezesem Gucci, Domenico De Sole. W tym samym roku Amerykanin nawiązał współpracę z niemiecką firmą Marcolin, produkującą luksusowe okulary. Wkrótce akcesoria sygnowane marką Tom Ford zyskały światową popularność.

Również w 2005 roku Ford wszedł we współpracę z Estée Lauder. W taki sposób powstała kosmetyczna marka Tom Ford Beauty, której ikonicznymi produktami są takie zapachy jak „Oud Wood”, „Fucking Fabulous” czy „Ombre Leather”. W roku 2018 powstała pierwsza kolekcja zegarków i bielizny marki sygnowanej nazwiskiem projektanta.

W międzyczasie Ford spróbował (z sukcesem) swoich sił w filmie – wyreżyserował i napisał scenariusze do dwóch filmów. Za swój debiut, świetnie przyjętego „Samotnego mężczyznę” z 2009 roku, otrzymał między innymi nagrodę BAFTA i nagrodę podczas festiwalu filmowego w Wenecji, a także kilka nominacji do Oscara i Złotego Globu. Druga produkcja – „Zwierzęta nocy” z 2016 roku – przyniosła Fordowi Złoty Glob i kolejne nagrody w Wenecji, choć film zebrał bardzo skrajne recenzje krytyków.

Trudno powiedzieć, czy sprzedaż marki, której Tom Form nadał własne imię i nazwisko, jest zwieńczeniem i podsumowaniem jego błyskotliwej kariery w świecie mody (zapewne nie). Można jednak z całą pewnością stwierdzić, że 61-letni Teksańczyk jest nie tylko świetnym projektantem, ale też bardzo niezwykle utalentowanym biznesmenem, który zrezygnował z pewnej i bezpiecznej kariery w świecie wielkich domów mody, by zbudować swój własny. To przedsięwzięcie mu się udało, a transakcja z Estée Lauder opiewająca na kwotę 2,8 miliarda dolarów to potwierdza.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Mark Zuckerberg uratuje słynną markę? Media o nowej inwestycji twórcy Facebooka
Biznes
Potentaci branży luksusowej dostali po kieszeni. Wyparowało 17 miliardów dolarów
Biznes
Najbogatszy Europejczyk inwestuje w arcyrywala. „Wilk w kaszmirze” powraca?
Biznes
Gigant branży luksusowej inwestuje w gastronomię. Nowa żyła złota?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Biznes
Rekord na Wielkiej Aukcji Charytatywnej TOP CHARITY 2024. Zebrano 47,7 mln zł