Porażka wizerunkowa Elona Muska. Najgłośniejsza marka mody rezygnuje z Twittera

Od chwili kupna przez Elona Muska, Twitter boryka się z problemami wizerunkowymi. Do odpływu reklamodawców i wysypu kont podszywających się pod znane marki trzeba dodać kolejny – rezygnację z Twittera przez znane marki, takie jak Balenciaga.

Publikacja: 14.11.2022 18:23

Balenciaga miała na Twitterze ok. milion obserwujących.

Balenciaga miała na Twitterze ok. milion obserwujących.

Foto: Oladimeji Odunsi

W ostatnim czasie wiele znanych osób i marek postanowiło zrezygnować z wykorzystywania Twittera jako medium. Do tego grona dołączyła właśnie Balenciaga, najgłośniejsza i najważniejsza dzisiaj marka świata mody, niezwykle odważnie i kreatywnie wykorzystująca dotąd media w swojej komunikacji. Z tego grona mediów wykluczony jednak został Twitter.

Balenciaga rezygnuje z konta na Twitterze

Od dwóch tygodni Twitter jest w rękach Elona Muska. W tym czasie zwolniono cały zarząd oraz tysiące pracowników różnego szczebla. Elon Musk zapowiedział też wprowadzenie nowego modelu płatnych subskrybcji, co ma pomóc uzdrowić kulejące finanse firmy. Musk chce też większej swobody wypowiedzi na Twitterze poprzez ograniczenie moderacji tweetów i komentarzy. Dla niektórych oznacza to większą wolność słowa, większość jednak obawia się, że zmiana zasad oznacza więcej hejtu i polaryzujących postów. 

Wiele marek zaczyna postrzegać Twittera w rękach Elona Muska jako ryzykowne medium, w którym trudno będzie prowadzić przewidywalną i odpowiedzialną komunikację, dlatego wolą wycofać się z tego serwisu. Do tego grona dołączył właśnie dom mody Balenciaga, jedna z najważniejszych i najodważniejszych obecnie marek świata mody.

Balenciaga miała w tym serwisie prawie milion obserwatorów, a Twitter był dla niej ważnym kanałem komunikacyjnym – mnóstwo ludzi tweetowało na temat kontrowersyjnych projektów marki. Jak to się odbije na przyszłości domu mody? Trudno powiedzieć. Pewne jest jednak, że reakcja najpopularniejszych użytkowników Twittera na decyzje Muska w sprawie tego, jak ma funkcjonować platforma, ma charakter niemal lawinowy.

Czytaj więcej

Wielkie logotypy znanych marek przestają być modne. Czas na dyskretną logomanię

Jedną z pierwszych osób, które swoim odejściem z Twittera zasygnalizowały sprzeciw wobec nowej polityki Muska, była słynna modelka, Gigi Hadid. „[Twitter] w coraz większym stopniu staje się szambem nienawiści i bigoterii, i to nie jest miejsce, które częścią chcę być” – napisała w swoim ostatnim tweecie Hadid. Z kolei piosenkarka Toni Braxton (wciąż aktywna na Twitterze) napisała na Twitterze: „Mowa nienawiści pod przykrywką wolności słowa jest nie do zaakceptowania”.

Swoje konta na Twitterze usunęły gwiazdy dużego i małego ekranu, między innymi Whoopi Goldberg, Amber Heard, a także popularny brytyjski aktor Stephen Fry. Na całą sytuację zareagowało również wiele firm. Takie przedsiębiorstwa jak Volkswagen, Pfizer, General Motors, United Airlines czy Dyson zawiesiły publikowanie reklam na Twitterze.

Coraz więcej ludzi odwraca się od Elona Muska

W świetle ostatnich wydarzeń decyzja Balenciagi o opuszczeniu Twittera wydaje się być naturalną konsekwencją poprzednich posunięć tej marki. Elon Musk słynie ze swoich prawicowych poglądów politycznych i wspierania Donalda Trumpa.

W momencie przejęcia przez niego Twittera w zarządzie Balenciagi pojawiły się wątpliwości, czy na zapowiadanej przez Muska „wirtualnej agorze”, jaką ma stać się Twitter, rzeczywiście będzie miejsce na wolność wypowiedzi, ale bez przyzwolenia na mowę nienawiści. Podobne wątpliwości zapewne pojawiły się u wielu innych użytkowników platformy.

Pewny tłem dla wszystkich tych wydarzeń jest wieloletnia przyjaźń Muska z Kanye Westem – artystą, z którym Balenciaga związana była przez wiele lat. Westowi dostało się w ostatnim czasie z powodu jego kontrowersyjnych poczynań, wśród których najbardziej szokujące były antysemickie i rasistowskie wypowiedzi, a także negowanie przyczyny głośnej śmierci Amerykanina George'a Floyda, którego zadusił policjant. W efekcie Balenciaga, Adidas, a wcześniej też Gap, zerwały współpracę z Westem.

Gwiazdy Muska i Westa wyraźnie przygasły. Czy obydwaj panowie zdecydują się przemyśleć przyczyny swoich ostatnich problemów wizerunkowych? Możliwe, że za jakiś czas pewnym bodźcem do tego stanie się niezbyt satysfakcjonujący stan konta.

W ostatnim czasie wiele znanych osób i marek postanowiło zrezygnować z wykorzystywania Twittera jako medium. Do tego grona dołączyła właśnie Balenciaga, najgłośniejsza i najważniejsza dzisiaj marka świata mody, niezwykle odważnie i kreatywnie wykorzystująca dotąd media w swojej komunikacji. Z tego grona mediów wykluczony jednak został Twitter.

Balenciaga rezygnuje z konta na Twitterze

Pozostało 90% artykułu
Internet
Kilimandżaro podłączone do internetu. Będzie łatwiej wrzucać zdjęcia z wypraw
Internet
Centralny rejestr influencerów. Arabia Saudyjska wprowadza nowe zasady w sieci
Internet
Gwiazdy reklamowały kryptowaluty. Po krachu na rynku spadł na nie hejt
Internet
Nie „e-sport”, a „jeu video de competition”. Francja przeciw anglicyzmom w grach
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Internet
Rosjanie próbują poznać prawdę o wojnie. Widać, czego szukają w Google'u