Nowe prawo zakazujące potencjalnie szkodliwych dla nastolatków reklam to pokłosie rosnącej liczby operacji plastycznych wykonywanych u dziewcząt poniżej 18. roku życia. Nowe zasady mają zapobiec prezentowaniu nastolatkom treści, które mogłyby wywołać chęć poprawienia natury, gdy jest na to stanowczo za wcześnie.

Zakaz reklam zabiegów medycyny estetycznej skierowanych do nastolatek

Mało która nastolatka jest zadowolona ze swojego wyglądu. Również media społecznościowe, choć otwierają się na ciałopozytywność, wciąż promują idealne ciało.

Sytuację pogarszają reklamy operacji plastycznych, które zalewają wszystkie środki masowego przekazu: nie tylko radio i telewizję, ale również social media. To przede wszystkim właśnie z tych ostatnich korzystają młodzi ludzie.

Operacje plastyczne są obecnie na porządku dziennym, również w Wielkiej Brytanii. W ręce chirurgów plastycznych oddają się zwłaszcza młode dziewczyny.

Wrażliwe na opinie otoczenia i dążące do nierealnego ideału piękna, poddają się operacjom twarzy, piersi i innych części ciała. Wszystkie te procedury wykonywane u pacjentów w tak młodym wieku mogą wywołać szereg groźnych dla zdrowia komplikacji – mimo że w wielu reklamach zabiegi te wyglądają zupełnie niewinnie, a ich efekty – imponująco.

Czytaj więcej

Upada mit słynnej diety śródziemnomorskiej: połowa Włochów cierpi na otyłość

Operacje piersi i okolic oczu, lifting twarzy, wstrzykiwanie botoksu i wypełniaczy, korekty nosa, odsysanie tłuszczu oraz wybielanie zębów – reklamy wszystkich tych i wielu innych zabiegów kosmetycznych nie mogą już pojawiać się ani brytyjskich rozgłośniach radiowych, ani w tamtejszej telewizji. Dotyczy to wszystkich kanałów, których obiorcami mogą być osoby niepełnoletnie.

Nieco inaczej sytuacja będzie wyglądać w przypadku innych środków masowego przekazu, na przykład mediów społecznościowych. Tam publikowanie reklam operacji plastycznych i zabiegów kosmetycznych będzie zakazane w treściach, których adresatami są osoby niepełnoletnie lub wszędzie tam, gdzie stanowią one więcej niż 25 procent odbiorców.

Nowe prawo weszło w życie w Wielkiej Brytanii 25 maja 2022 roku.

Autopromocja
TYLKO U NAS

Ambasador Chin w Polsce Sun Linjiang o nowej ofercie współpracy Pekinu z Warszawą

CZYTAJ

Jakie ryzyko wiąże się z operacjami plastycznymi?

Choć wielu dorosłych jest świadomych ryzyka, młodzież często nie widzi w operacjach plastycznych niczego złego. W końcu poddają się im niemal wszyscy celebryci i wyglądają świetnie. Efektami wizyt u chirurga plastycznego często chwalą się również bardzo młodzi influencerzy i influencerki.

Salony kosmetyczne i kliniki medycyny estetycznej wykorzystywały natomiast dotychczasową lukę prawną, reklamując i wykonując zabiegi, którym poddawała się coraz większa liczba nastolatek.

O problemie niskiej samooceny u młodych ludzi i „wolnej amerykanki” w reklamowaniu operacji plastycznych mówiło się w Wielkiej Brytanii już od wielu lat. Brytyjskie Stowarzyszenie Chirurgów Plastycznych wielokrotnie apelowało do salonów kosmetycznych i klinik medycyny estetycznej, aby nie umieszczały w przestrzeni publicznej reklam swoich usług.

Powołując się na wyniki szeregu badań, w 2021 roku przedstawiciele organizacji The Committee of Advertising Practice i The Advertising Standards Authority, brytyjskich odpowiedników polskiej Rady Reklamy, zwrócili uwagę, że negatywna percepcja własnego wyglądu u młodzieży obniża poziom pewności siebie i dobrego samopoczucia, pogarsza też zdrowie psychiczne. W pod koniec listopada ostatecznie zadecydowano o konieczności wprowadzenia nowego prawa, które właśnie weszło w życie.