Nowy rodzaj perfum robi furorę. Zapachy „neo-gourmand” będą trendem 2025 roku

Producenci perfum wracają do sprawdzonej formuły, ale w nowym, bardziej wytrawnym wydaniu. To może być hit nadchodzących miesięcy.

Publikacja: 04.12.2024 12:07

Producenci zapachów neo-gourmand stawiają na nuty wytrawne, często zaskakujące i niecodzienne.

Producenci zapachów neo-gourmand stawiają na nuty wytrawne, często zaskakujące i niecodzienne.

Foto: Akio Kon/Bloomberg

Swego czasu furorę zrobiły perfumy z kategorii zwanej gourmand – „smakowite” zapachy przywodzące na myśl skojarzenia z słodyczami, soczystymi owocami czy wyrazistymi przyprawami. Teraz na arenę wkraczają produkty, o których można powiedzieć, że są rozwinięciem trendu gourmand – to perfumy, które branżowi eksperci określili jako kategorię neo-gourmand. Czym się wyróżniają te zapachy?

Czym są perfumy neo-gourmand?

Od pewnego czasu można zaobserwować rosnącą popularność zapachów jako kategorii kosmetyków – to obecnie jeden z najszybciej rozwijających się segmentów kategorii beauty. Zapachy cieszą się szczególnie dużą popularnością zwłaszcza wśród przedstawicieli pokolenia Z.

Zapachy, również te z górnej półki, kupują ci, którzy pragną doświadczenia luksusu za stosunkowo niewielkie pieniądze, a przy okazji – chcą poprawić sobie nastrój i podkreślić swój indywidualny styl. Zjawisko, które nasiliło się w okresie pandemii, wciąż nie słabnie.

Czytaj więcej

Pokolenie Z odkryło dla siebie zapomniany rodzaj perfum. Eksplozja popularności

Jedną z najpopularniejszych kategorii zapachów od paru lat są „apetyczne” zapachy typu gourmand. Początki popularności tego typu zapachów sięgają lat 90. ubiegłego stulecia. Mowa o zapachach, które pachną np. ciastem czekoladowym, crème brûlée, szampanem albo lodami z owocami i bitą śmietaną – a to tylko kilka z bardzo wielu kompozycji, które stworzyli – i nadal tworzą – perfumiarze.

Od niedawna uwaga branży, a także miłośników zapachów, kieruje się w stronę równie „smacznych”, ale mniej oczywistych, a czasem całkiem zaskakujących nut zapachowych. Mowa o zapachach typu neo-gourmand.

Rośnie popularność zapachów neo-gourmand

Kategoria, do której z czasem przylgnęła nazwa „neo-gourmand”, zyskuje coraz większe grono zwolenników. Wspólną cechą tych zapachów jest przywoływanie przyjemnych wspomnień i skojarzeń wiążących się z jedzeniem.

W odróżnieniu od kompozycji wpisujących się w kategorię gourmand, w których najczęściej przewijają się słodkie nuty wanilii, karmelu czy marcepanu, perfumy neo-gourmand są bardziej wyrafinowane i złożone. Ich twórcy starają się osiągnąć wielowarstwowy, intrygujący efekt – inaczej niż w przypadku zapachów gourmand, którym niektórzy zarzucają wręcz infantylność.

Jakie nuty zapachowe można znaleźć w zapachach typu neo-gourmand? To między innymi aromaty mleka, sezamu, przypieczonej nad ogniem pianki albo orzechów. Twórcy perfum chętnie sięgają też po aromaty mniej popularnych owoców, nie boją się także bardziej „wytrawnych” i niecodziennych nut, które dodają kompozycji dodatkowego wymiaru.

W kompozycjach neo-gourmand można wyczuć na przykład sól morską albo nuty skórzaste, dymne czy drzewne. Akcenty te stanowią kontrapunkt dla „typowej”, słodkiej bazy, co sprawia, że perfumy neo-gourmand stają się wielowarstwowe.

Przykłady? W styczniu 2025 roku zadebiutują pachnące solą morską perfumy marki Issey Miyake o nazwie „Le Sel d’Issey”, a także „Bois Talisman” – nowy zapach Diora łączący nuty cedru i… kostek cukru.

Od pewnego czasu w sprzedaży jest też nowa, intensywniejsza odsłona „Devotion” marki Dolce & Gabbana, w której dominuje orzech laskowy (z waniliową bazą). Mugler wypuścił niedawno zapach „Fantasm” – wariacja na temat kultowego „Angel” podkręconego nutą piña colady, z kolei marka Glossier stworzyła perfumy „You Rêve” z nutami śliwki i kremu maślanego. Jak widać, możliwości jest bardzo wiele, zaś fantazja perfumiarzy nie zna granic.

Swego czasu furorę zrobiły perfumy z kategorii zwanej gourmand – „smakowite” zapachy przywodzące na myśl skojarzenia z słodyczami, soczystymi owocami czy wyrazistymi przyprawami. Teraz na arenę wkraczają produkty, o których można powiedzieć, że są rozwinięciem trendu gourmand – to perfumy, które branżowi eksperci określili jako kategorię neo-gourmand. Czym się wyróżniają te zapachy?

Czym są perfumy neo-gourmand?

Pozostało 89% artykułu
Zdrowie & uroda
Nowy „czarny koń” branży luksusowej. Rekordowa wartość rynku i świetne prognozy
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
Zdrowie & uroda
Otwarta konferencja Wellbeing Summit już 2 października
Zdrowie & uroda
Moda na rezonans magnetyczny: nowy symbol statusu i bogactwa
Zdrowie & uroda
Generacja Z nie chce się zestarzeć. „Anti-aging” to nowy, zaskakujący trend
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Zdrowie & uroda
Król Karol III wybrał osobistego lekarza. To specjalista od homeopatii
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska