Generacja Z nie chce się zestarzeć. „Anti-aging” to nowy, zaskakujący trend

Przedstawicielki generacji Z mają dwadzieścia parę lat, ale martwią się starzeniem. Nie chcą wyglądać staro, więc na potęgę kupują kosmetyki anti-aging – wynika z raportów podsumowujących trendy dotyczące urody i pielęgnacji.

Publikacja: 14.12.2023 11:02

Wśród przedstawicieli pokolenia Z dużym powodzeniem cieszą się kosmetyki opóźniające efekty starzeni

Wśród przedstawicieli pokolenia Z dużym powodzeniem cieszą się kosmetyki opóźniające efekty starzenia się skóry.

Foto: Wesley Tingey Unsplash

W dobie ciałopozytywności i naturalności, która obejmuje także proces starzenia, wśród młodych kobiet popularność zyskuje zupełnie inne – i dość niepokojące zjawisko. Dotyczy ono nie tylko osób po dwudziestce, ale również nastolatek. Coraz więcej z nich sięga po kosmetyki przeciwstarzeniowe i korzysta z zabiegów mających zapewnić im jak najdłużej młody wygląd.

Generacja Z nie chcą wyglądać staro. Wydaje fortunę na kosmetyki anti-aging

Na przestrzeni ostatniej dekady w sferze mody i urody ciałopozytywność stała się jednym z najbardziej nośnych haseł. W szerokim rozumieniu tego słowa odnosi się ono nie tylko do wyglądu samej sylwetki, ale również do kondycji twarzy i włosów.

Zgodnie z przekonaniem wpisującym się ciałopozytywność, wszelkie naturalne niedoskonałości są jak najbardziej w porządku. W zasadzie nie nazywa się ich niedoskonałościami, tylko przyrodzonymi cechami, które odróżniają nas od innych i świadczą o naszej indywidualności.

Czytaj więcej

Polska wśród najszczęśliwszych krajów Europy. Nieoczekiwany lider zestawienia

Jedynym, co powinnyśmy fundować swojemu ciału, jest pielęgnacja nastawiona na łagodne oczyszczanie, nawilżanie i ujędrnianie. Od pewnego czasu popularność zyskało również oswajanie starości, czego wyrazem były kampanie reklamowe z udziałem sędziwych celebrytów czy furora, jaką zrobiła aktorka Andie MacDowell, która zrezygnowała z malowania swoich siwych włosów.

Na fali popularności hasła „grey is OK” przez chwilę wśród młodych dziewczyn i kobiet zapanowała nawet moda na malowanie włosów na odcienie szarości. Z kolei jeszcze nie tak dawno celebrytka Julia Fox ogłosiła, że pozwie do sądu każdą markę, która wypuści na rynek produkt z określeniem „anti-aging” na etykiecie.

Manifestowi Julii Fox przyklasnęły obserwatorki z całego globu – zwłaszcza że jedną z charakterystycznych cech pokolenia Z jest stawianie na autentyczność i samoakceptację. Okazało się jednak, że w gronie młodych dziewczyn to wszystko było jedynie krótkotrwałym trendem.

Ciałopozytywność w erze Generacji Z

Tak naprawdę przedstawicielki generacji Z (czyli urodzone w latach 1997-2012) wcale nie chcą wyglądać staro. W najmniejszym stopniu nie akceptują one tego, co nieuchronne: że w pewnym momencie na ich twarzach zaczną pojawiać się zmarszczki.

W ostatnich miesiącach media społecznościowe zalały poradniki, jak oddalić od siebie ten przerażający proces. Ich autorkami są młode dziewczyny – również nastolatki – o nieskazitelnych cerach, polecające kosmetyki przeciwstarzeniowe. Furorę robią maseczki, sera, kremy, peelingi czy masaże obiecujące zapewnić cerze zdrowy, świetlisty wygląd.

100 lat Konkursu Chopinowskiego
z „Rzeczpospolitą”

CZYTAJ WIĘCEJ

Młode konsumentki coraz częściej sięgają też po kosmetyki kolorowe zawierające takie składniki jak retinol, witaminy C i E czy filtry UV. Rosnącą popularnością cieszą się też profesjonalne zabiegi odmładzające w gabinetach kosmetycznych – zarówno te nieinwazyjne, jak i te z użyciem igły.

W momencie pisania tego tekstu treści z hasztagiem #antiageing miały na TikToku prawie osiem miliardów odsłon. Z kolei na Instagramie pojawiło się już prawie półtora miliona postów z tym hasztagiem.

Joan Kennedy z CNN przytacza dane platformy analitycznej Trendalytics, dotyczące całego zjawiska. Liczba wyszukań takich fraz jak „botoks”, „wypełniacze” czy „retinol” wzrosła w tym roku o 63 procent, z kolei na przestrzeni ostatnich dwóch lat kategoria produktów anti-anging powiększyła się o dziesięć procent. Wydaje się więc, że cały trend przeczy dążeniu przedstawicielek najmłodszych pokoleń do autentyczności wyglądu, która świadczyłaby o ich samoakceptacji, zaś ageism nadal ma się świetnie.

W dobie ciałopozytywności i naturalności, która obejmuje także proces starzenia, wśród młodych kobiet popularność zyskuje zupełnie inne – i dość niepokojące zjawisko. Dotyczy ono nie tylko osób po dwudziestce, ale również nastolatek. Coraz więcej z nich sięga po kosmetyki przeciwstarzeniowe i korzysta z zabiegów mających zapewnić im jak najdłużej młody wygląd.

Generacja Z nie chcą wyglądać staro. Wydaje fortunę na kosmetyki anti-aging

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Zdrowie & uroda
Czy dania wegańskie są zdrowe? Przebadano restauracje na trzech kontynentach
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Zdrowie & uroda
Nowy rodzaj perfum robi furorę. Zapachy „neo-gourmand” będą trendem 2025 roku
Zdrowie & uroda
Nowy „czarny koń” branży luksusowej. Rekordowa wartość rynku i świetne prognozy
Zdrowie & uroda
Otwarta konferencja Wellbeing Summit już 2 października
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Zdrowie & uroda
Moda na rezonans magnetyczny: nowy symbol statusu i bogactwa
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście