Sprzedaż dżinsów rośnie. Powód? Nadwaga po pandemii

Pandemia zmieniła bardzo wiele rzeczy w naszym życiu. Jedną z nich jest… waga. Lockdown i kolejne fale pandemii sprawiły, że zyskaliśmy dodatkowe kilogramy. To przekłada się na rynek mody.

Publikacja: 19.05.2021 10:42

Sprzedaż dżinsów rośnie. Powód? Nadwaga po pandemii

Foto: Fot: Cottonbro/ Pexels

Dżinsy w ostatnich miesiącach nie miały łatwego czasu. Czas pandemii sprawił, że doceniliśmy zalety luźnych ubrań, w rezultacie mamy renesans spodni dresowych i całego segmentu casual. Dżinsy na jakiś czas odeszły w cień, o czym pisaliśmy obszernie w jednym z artykułów (do przeczytania poniżej).

Czytaj też: Czy dżinsy poradzą sobie w erze dresów i powszechnej wygody?

To nie koniec zmian na rynku, bo w ostatnim czasie spodnie „rurki” nieodzowny element mody ostatnich 10 lat, tracą na popularności. Do łask wracają dużo luźniejsze kroje, popularne w latach 80. i 90. O przyszłość spodni dżinsowych można jednak być spokojnym.

Maria Rugolo, dyrektor segmentu odziezowego w firmie analitycznej NPD Group, powołując się na nowe badania i ankiety konsumenckie pisze, że prawie 2 miliony Amerykanów w ubiegłym roku z różnych powodów nie kupiło sobie żadnego nowego elementu garderoby, co dodatkowo napędza zjawisko kupowania rewanżowego. Wyniki producentów mówią same za siebie – sprzedaż marki Levi’s wzrosła o 25% w porównaniu z ubiegłym rokiem, znacznie poprawiły się też wyniki innych producentów. „Wciąż jeszcze tkwimy w pandemii, ale kiedy minie ostatecznie, możemy spodziewać się nadejścia szalonych lat 20” – powiedział Jay Schottenstein, dyrektor generalny American Eagle Outfitters, w rozmowie z CNBC.

Z badań, na które powołuje się Rugolo wynika, że choć spodnie „rurki” notują 6% spadek udziału w całym segmencie, to nadal cieszą się dużym zainteresowaniem wśród różnych grup konsumentów – po pandemii zamierza kupić je co druga Amerykanka między 18. i 34. rokiem życia. W kategorii wszystkich kobiet powyżej 18 roku życia najpopularniejsze będą jednak modele o prostym kroju (straight). Rugolo wspomina przy tym o czynniku, który łatwo zbagatelizować, a który może mieć istotny wpływ na sprzedaż spodni w najbliższym okresie i ich rozmiarowe urozmaicenie – a więc dodatkowe kilogramy, które zyskaliśmy w czasie pandemii.

Wg danych NPD w Stanach Zjednoczonych zmianę rozmiaru ubrań po pandemii deklaruje 40% kobiet (z czego 25% z nich – na większy) i 30% mężczyzn. Polskie badania z kolei pokazują, że pod tym względem nie różnimy się od Amerykanów. W niedawnej ankiecie większą wagę po pandemii zadeklarowało 44% Polaków, z czego 39% twierdziło, że ich przyrost wagi pomiędzy mieści się w zakresie 4-6 kg. Stres, frustracja i inne „negatywne odczucia” związane z pracą zdalną i niepewnością, mogą powodować chęć odreagowania poprzez zakupy i wymianę części garderoby.

Angela Velasquez z serwisu „Sourcing Journal” zauważa w komentarzu do artykułu Marii Rugolo, że wzrost wagi może przełożyć się także na sprzedaż „jegginsów, zgodnie z nazwą łączących zalety dżinsów z elastycznością legginsów. Znajduje to odzwierciedlenie w nowych kolekcjach takich marek jak Zara, Frame czy Good American, a także w szerszym ujęciu – wg raportu platformy Edited z marca, liczba nowych modeli jegginsów wprowadzonych do sprzedaży w 2020 roku wzrosła o 13% w porównaniu z rokiem wcześniejszym.

Dżinsy w ostatnich miesiącach nie miały łatwego czasu. Czas pandemii sprawił, że doceniliśmy zalety luźnych ubrań, w rezultacie mamy renesans spodni dresowych i całego segmentu casual. Dżinsy na jakiś czas odeszły w cień, o czym pisaliśmy obszernie w jednym z artykułów (do przeczytania poniżej).

Czytaj też: Czy dżinsy poradzą sobie w erze dresów i powszechnej wygody?
Pozostało 87% artykułu
Styl
Jak przetrwać upały? Innowacyjna tkanina, która chłodzi, może być przełomem
Styl
Pierpaolo Piccioli odchodzi z Valentino. To on uratował słynny włoski dom mody
Styl
Rośnie fala „przyjaznych oszustw” w e-sklepach. To problem przed Black Friday
Styl
Barbara M. Roberts, czyli Barbie. Kto wymyślił najsłynniejszą lalkę świata?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Styl
Jak się ubrać na koronację króla? Karol III zmienia wielowiekowe zasady