Korea Południowa to dziś prawdziwy inkubator trendów, które po sukcesie w tym kraju zaczynają podbijać globalne rynki, do tej pory chętnie spoglądające w kierunku Stanów Zjednoczonych, a dziś bardziej niż kiedykolwiek otwarte na zjawiska z Azji Wschodniej. K-popowy boysband BTS okazuje się ambasadorem, o jakim marzyła największa grupa luksusowa świata, koreańskie jedzenie podbija ulice i kuchnie widmo, a po sukcesie uhonorowanego do Oscarów filmu „Minari” do głosu dochodzi kolejny towar eksportowy z tego kraju – czyli „newtro”.
Czytaj też: Czemu świat uwiebia kuchnię koreańską? Zaczęło się od k-popu
To właśnie w filmie Isaaca Chunga, opowiadającym historię rodziny koreańskich imigrantów pragnących zacząć nowe życie w Stanach Zjednoczonych lat 80. „nowe retro” zostało pokazane z dbałością o detale. Klasyczna prostota koszul i konserwatywne kroje sukni, a także wzory nawiązujące zarówno do stylu lat 70., jak i nieco wcześniejszego, modowego odpowiednika stylu „mid-century modern” to zasługa Susanny Song, kostriumografki, która podczas pracy inspirowała się własnymi albumami rodzinnymi oraz najpopularniejszym serialem w historii Korei, czyli nadawanym od 2012 roku „Reply”.
Newtro: nowy trend z Korei
Koreańskie newtro ukształtowało się na styku kultur. W second handach w Korei Południowej dominują ubrania ze Stanów Zjednoczonych, na oblicze stylu wpłynęła też długa obecność wojsk amerykańskich w kraju po konflikcie koreańskim w latach 50., równie duży wpływ na to, jak ubierają się mieszkańcy Seulu i innych miast miało amerykańskie kino. Po sukcesie „Minari” Amerykanie mogą zobaczyć, jak styl znany z ich kraju został przefiltrowany przez wrażliwość odmienną od zachodniej.
Grzebanie w archiwach oraz sięganie po nowocześniejsze wzorce w przypadku filmu ma sens, bo newtro to jak najbardziej współczesny trend, który można dostrzec w popularnych dzielnicach Seulu, jak Hongdae czy Euljiro. Jego oddziaływanie nie ogranicza się jednak do mody. Hahna Yoon z „New York Timesa” oprócz butików z vintage’ową odzieżą wspomina również o innych zjawiskach świadczących o sile „newtro”, takich jak renesans trot, koreańskiej muzyki pop z lat 50., czy kawiarni nawiązujących wystrojem do wzornictwa z lat 70. Jak mówią badacze, trend bazujący na nostalgii to duża zmiana na rynku koreańskim, postrzeganym dotychczas jako napędzany przez innowacje.