Jak pokolenie Z radzi sobie ze stresem? Badacze o zjawisku „euforii zakupowej”

Na decyzje zakupowe ma wpływ wiele czynników. Które z nich są decydujące? Temu tematowi poświęcili czas autorzy raportu przygotowanego na zlecenie platformy internetowej Rakuten.

Publikacja: 17.12.2024 11:12

Z badania wynika, że głównym czynnikiem wpływającym na to, co i jak kupują ankietowani, jest stres,

Z badania wynika, że głównym czynnikiem wpływającym na to, co i jak kupują ankietowani, jest stres, który starają się zwalczyć właśnie dzięki zakupom.

Foto: Bianca Lucas Unsplash

„Pieniądze szczęścia nie dają. Dopiero zakupy” – miała powiedzieć Marilyn Monroe. To powiedzenie nabiera dość niepokojącego wymiaru, bo coraz częściej  zakupy to dla wielu osób sposób na rozładowanie stresu. Z nowego badania wynika, że do takiego sposobu robienia zakupów – zwłaszcza w internecie – przyznaje się co czwarty respondent.

Stres wpływa na decyzje zakupowe. Nowe wyniki badania

Zakupy dla wielu osób są sposobem na poprawę nastroju. Często wystarczy kupno niedrogiego drobiazgu, aby poczuć się lepiej i choć na chwilę zapomnieć o zmartwieniach. Z najnowszego badania wynika, że zjawisko zyskuje coraz większą skalę.

Takie wnioski płyną z raportu pod tytułem „State of Shopping and Saving Report” przygotowanego dla internetowej platformy e-commerce Rakuten. Raport definiuje najważniejsze trendy dotyczące decyzji zakupowych konsumentów oraz stojących za nimi motywacji.

Ankiety w gronie ponad dwóch tysięcy dorosłych mieszkańców Stanów Zjednoczonych zrealizowano we wrześniu we współpracy z firmą The Harris Poll, zajmującą się badaniami rynku. Respondentów pytano między innymi o to, kiedy i w jaki sposób robią zakupy, a także co wpływa na ich decyzje zakupowe.

Czytaj więcej

Pokolenie Z wskazało trendy na 2025 rok. Castlecore, moto boho i „styl rybacki”

Badanie co prawda dotyczy Amerykanów, jednak jego wyniki z powodzeniem można przełożyć również na Europejczyków – w tym Polaków. Styl życia przedstawicieli społeczeństw po obu stronach Atlantyku pod wieloma względami niewiele się różni, w podobnym też stopniu dotyczą ich turbulencje w globalnej gospodarce.

Z badania wynika, że głównym czynnikiem wpływającym na to, co i jak kupują ankietowani, jest stres, który starają się zwalczyć właśnie dzięki zakupom. Dotyczy to zwłaszcza zakupów online. Aż co czwarty respondent przyznał się do częstego kupowania czegoś pod wpływem impulsu.

„Zakupowe szaleństwo” jako sposób na radzenie sobie ze stresem

Okazuje się tez, że większość ankietowanych kupuje w nocy, bo nie może zasnąć. Przyznało się do tego aż 73 procent respondentów z pokolenia Z i nieco mniej milenialsów.

Co kupują bezsenni konsumenci? Badacze ustalili, że najpopularniejsze kategorie to obuwie, sprzęt elektroniczny, biżuteria i akcesoria, jedzenie, a także… zwierzęta.

Autorzy raportu porównują uczucie towarzyszące kompulsywnym zakupom do stanu upojenia, kiedy wydzielają się hormony szczęścia. Owo poczucie szczęścia jest z kolei tym większe, jeżeli uda nam się kupić coś w promocji. Jak bowiem podkreślają badacze, większość respondentów przede wszystkim poszukuje korzystnych okazji cenowych.

Liczby mówią same za siebie. Ponad połowa millenialsów (51 procent) oraz 62 procent „Zetek” porównała moment rozładowania stresu podczas udanych zakupów do euforii, jaką odczuwa się w trakcie intensywnej aktywności fizycznej.

Co ciekawe, dla ponad połowy ankietowanych (56 procent) zakupy mają charakter społeczny. Ponad 30 procent przedstawicieli pokolenia Z stwierdziło, że lubi robić zakupy pod wpływem trendów, jakie podsuwają im marki lub sklepy.

Takie postawy nie powinny dziwić. Trwający kryzys ekonomiczny negatywnie odbija się na sytuacji wielu ludzi. Zakupy, w trakcie których udaje się kupić coś taniej, daje poczucie, że w tych pełnych zawirowań czasach ma się przynajmniej częściową kontrolę nad swoim życiem.

„Pieniądze szczęścia nie dają. Dopiero zakupy” – miała powiedzieć Marilyn Monroe. To powiedzenie nabiera dość niepokojącego wymiaru, bo coraz częściej  zakupy to dla wielu osób sposób na rozładowanie stresu. Z nowego badania wynika, że do takiego sposobu robienia zakupów – zwłaszcza w internecie – przyznaje się co czwarty respondent.

Stres wpływa na decyzje zakupowe. Nowe wyniki badania

Pozostało 89% artykułu
Społeczeństwo
Nowy symbol statusu wśród miliarderów. Hobby kolekcjonerów niepokoi naukowców
Społeczeństwo
W jaki sposób zademonstrować zamożność? Nowe zjawisko w świecie dóbr luksusowych
Społeczeństwo
Milionerzy jak pokolenie Z. Eksperci o zjawisku, które zmienia definicję luksusu
Społeczeństwo
Zamożni klienci marek luksusowych „głosują nogami”. Nowy kłopot gigantów branży
Społeczeństwo
Tinder podsumowuje rok. Nanorelacje, Loud Looking: nadchodzą nowe typy związków
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10