Jak pokolenie Z radzi sobie ze stresem? Badacze o zjawisku „euforii zakupowej”

Na decyzje zakupowe ma wpływ wiele czynników. Które z nich są decydujące? Temu tematowi poświęcili czas autorzy raportu przygotowanego na zlecenie platformy internetowej Rakuten.

Publikacja: 17.12.2024 11:12

Z badania wynika, że głównym czynnikiem wpływającym na to, co i jak kupują ankietowani, jest stres,

Z badania wynika, że głównym czynnikiem wpływającym na to, co i jak kupują ankietowani, jest stres, który starają się zwalczyć właśnie dzięki zakupom.

Foto: Bianca Lucas Unsplash

„Pieniądze szczęścia nie dają. Dopiero zakupy” – miała powiedzieć Marilyn Monroe. To powiedzenie nabiera dość niepokojącego wymiaru, bo coraz częściej  zakupy to dla wielu osób sposób na rozładowanie stresu. Z nowego badania wynika, że do takiego sposobu robienia zakupów – zwłaszcza w internecie – przyznaje się co czwarty respondent.

Stres wpływa na decyzje zakupowe. Nowe wyniki badania

Zakupy dla wielu osób są sposobem na poprawę nastroju. Często wystarczy kupno niedrogiego drobiazgu, aby poczuć się lepiej i choć na chwilę zapomnieć o zmartwieniach. Z najnowszego badania wynika, że zjawisko zyskuje coraz większą skalę.

Takie wnioski płyną z raportu pod tytułem „State of Shopping and Saving Report” przygotowanego dla internetowej platformy e-commerce Rakuten. Raport definiuje najważniejsze trendy dotyczące decyzji zakupowych konsumentów oraz stojących za nimi motywacji.

Ankiety w gronie ponad dwóch tysięcy dorosłych mieszkańców Stanów Zjednoczonych zrealizowano we wrześniu we współpracy z firmą The Harris Poll, zajmującą się badaniami rynku. Respondentów pytano między innymi o to, kiedy i w jaki sposób robią zakupy, a także co wpływa na ich decyzje zakupowe.

Czytaj więcej

Pokolenie Z wskazało trendy na 2025 rok. Castlecore, moto boho i „styl rybacki”

Badanie co prawda dotyczy Amerykanów, jednak jego wyniki z powodzeniem można przełożyć również na Europejczyków – w tym Polaków. Styl życia przedstawicieli społeczeństw po obu stronach Atlantyku pod wieloma względami niewiele się różni, w podobnym też stopniu dotyczą ich turbulencje w globalnej gospodarce.

Z badania wynika, że głównym czynnikiem wpływającym na to, co i jak kupują ankietowani, jest stres, który starają się zwalczyć właśnie dzięki zakupom. Dotyczy to zwłaszcza zakupów online. Aż co czwarty respondent przyznał się do częstego kupowania czegoś pod wpływem impulsu.

„Zakupowe szaleństwo” jako sposób na radzenie sobie ze stresem

Okazuje się tez, że większość ankietowanych kupuje w nocy, bo nie może zasnąć. Przyznało się do tego aż 73 procent respondentów z pokolenia Z i nieco mniej milenialsów.

Co kupują bezsenni konsumenci? Badacze ustalili, że najpopularniejsze kategorie to obuwie, sprzęt elektroniczny, biżuteria i akcesoria, jedzenie, a także… zwierzęta.

Autorzy raportu porównują uczucie towarzyszące kompulsywnym zakupom do stanu upojenia, kiedy wydzielają się hormony szczęścia. Owo poczucie szczęścia jest z kolei tym większe, jeżeli uda nam się kupić coś w promocji. Jak bowiem podkreślają badacze, większość respondentów przede wszystkim poszukuje korzystnych okazji cenowych.

Liczby mówią same za siebie. Ponad połowa millenialsów (51 procent) oraz 62 procent „Zetek” porównała moment rozładowania stresu podczas udanych zakupów do euforii, jaką odczuwa się w trakcie intensywnej aktywności fizycznej.

Co ciekawe, dla ponad połowy ankietowanych (56 procent) zakupy mają charakter społeczny. Ponad 30 procent przedstawicieli pokolenia Z stwierdziło, że lubi robić zakupy pod wpływem trendów, jakie podsuwają im marki lub sklepy.

Takie postawy nie powinny dziwić. Trwający kryzys ekonomiczny negatywnie odbija się na sytuacji wielu ludzi. Zakupy, w trakcie których udaje się kupić coś taniej, daje poczucie, że w tych pełnych zawirowań czasach ma się przynajmniej częściową kontrolę nad swoim życiem.

„Pieniądze szczęścia nie dają. Dopiero zakupy” – miała powiedzieć Marilyn Monroe. To powiedzenie nabiera dość niepokojącego wymiaru, bo coraz częściej  zakupy to dla wielu osób sposób na rozładowanie stresu. Z nowego badania wynika, że do takiego sposobu robienia zakupów – zwłaszcza w internecie – przyznaje się co czwarty respondent.

Stres wpływa na decyzje zakupowe. Nowe wyniki badania

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Społeczeństwo
Enklawa luksusu obok rezydencji Trumpa. Miliarder przejmuje nieruchomości
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Społeczeństwo
„Brytyjski zgryz” podbija szołbiznes. Hollywoodzki uśmiech w odwrocie
Społeczeństwo
Najszczęśliwsze kraje na świecie. Polska rekordowo wysoko, USA rekordowo nisko
Społeczeństwo
Ile trzeba mieć, by czuć się bogatym w Polsce? Pokolenie Z mówi jednym głosem
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Społeczeństwo
Jak pokolenie Z wydaje pieniądze? Nowy raport: Ma być drogo i luksusowo
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście