Milionerzy jak pokolenie Z. Eksperci o zjawisku, które zmienia definicję luksusu

Na co wydają pieniądze najbogatsi ludzie na świecie? Autorzy nowego raportu zwracają uwagę na zmianę motywacji osób bardzo zamożnych. Coraz rzadziej chodzi im o kupno przedmiotów, które mają podkreślać status majątkowy właściciela.

Publikacja: 06.12.2024 14:39

Rzymska Via Condotti, przy której mieszczą butiki marek luksusowych we włoskiej stolicy.

Rzymska Via Condotti, przy której mieszczą butiki marek luksusowych we włoskiej stolicy.

Foto: Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Jakie motywacje stoją za kupowaniem przez najbogatsze osoby różnego rodzaju dóbr luksusowych? Nowe badanie w gronie najzamożniejszych klientów luksusowych marek udowadnia, że nie przyświeca im chęć podkreślenia swojego wysokiego statusu. Raport z badania rzuca nowe światło na współczesną definicję luksusu.

Na co najbogatsi najchętniej wydają pieniądze?

Czym jest prawdziwy luksus, na który współcześni zamożni klienci są gotowi wydawać swoje pieniądze? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza raport z badania brytyjskich firm konsultingowych Havas Media Lux oraz Evolve OOH.

W badaniu, które omawiają serwisy The Fashion Network oraz Marketing Beat, wzięło udział ponad 200 mieszkańców Wielkiej Brytanii, Chin i krajów Bliskiego Wschodu, zarabiających co najmniej 250 tysięcy funtów rocznie oraz/lub posiadających ponad milion funtów w aktywach płynnych.

Przez wiele lat panowało przekonanie, że za chęcią kupowania dóbr luksusowych stoi potrzeba manifestowania swojego wysokiego statusu majątkowego. Okazuje się jednak, że znacząca część najbogatszych klientów ma zupełnie inne cele.

Czytaj więcej

Nowy biznes Wojciecha Amaro. Słynny polski szef kuchni tworzy własną markę

Około 41 procent zamożnych respondentów przyznało, że kluczową motywacją, która kieruje nimi przy wydawaniu pieniędzy na luksus, jest pragnienie przeżycia czegoś niezwykłego i niezapomnianego. Jednocześnie do zakupu dóbr luksusowych 44 procent respondentów zachęca „wyjątkowa kreatywność” reklam, a aż 84 procent — reklamy, które stanowią w ich oczach formę sztuki.

Raport: Ludzie zamożni to „kolekcjonerzy wspomnień”

Dotychczas uważano, że poszukiwanie doświadczeń to domena przeważnie młodych konsumentów z pokolenia Z i millenialsów. Wyniki badania pokazują, że do grona łowców niezapomnianych przeżyć należą przede wszystkim ci drudzy, a także jeszcze starsza generacja — pokolenie X.

Autorzy raportu zauważają, że wśród ankietowanych konsumentów największą popularnością cieszą się doświadczenia związane z podróżami i wypoczynkiem. W przeciągu ostatniego roku na rozrywki tego typu swoje pieniądze wydało 70 procent badanych.

Eksperci zwracają jednocześnie uwagę, że „tradycyjne” reklamy dóbr luksusowych, do których marki angażują celebrytów i influencerów, zaczynają nudzić osoby zamożne, do których są one kierowane. Taki pogląd wyraziło 36 procent badanych.

Jaki wniosek z raportu Havas Media Lux oraz Evolve OOH płynie dla marek z górnej półki? Zdaniem autorów nie wystarczy już, aby marki oferowały swojej zamożnej klienteli wyroby, które wyróżnia „tylko” wyrafinowany design i wyjątkowa jakość. Współcześni klienci, również ci ze starszych pokoleń, pragną czegoś więcej. Marki muszą więc jeszcze bardziej postarać się, aby sprostać ich oczekiwaniom.

Aby zdobyć serca nowych klientów, a także utrzymać tych dotychczasowych, marki muszą zaoferować im wciągającą historię, innowacje i kreatywność w tworzeniu swoich dóbr i usług. Wszystko po to, aby konsument otrzymał niezapomniane wspomnienia oraz poczucie przynależności.

Owymi nowymi, nietradycyjnymi oczekiwaniami najbogatszych konsumentów wobec marek luksusowych badacze tłumaczą obecne spowolnienie w branży dóbr i usług z najwyższej półki, o którym świadczą niezbyt dobre wyniki finansowe szeregu marek i kontrolujących je koncernów. Zdaniem autorów raportu podejście wielu marek luksusowych nie pokrywa się z oczekiwaniami klientów.

Autorzy raportu podkreślają, że pomimo globalnego kryzysu ekonomicznego najzamożniejsze grono klientów wciąż jest gotowe wydawać znaczne kwoty na wyjątkowe, luksusowe doświadczenia. Około połowy badanych przyznało, że na luksus wydaje obecnie więcej niż przed pandemią.

Społeczeństwo
Pokolenie Z znalazło sposób na karierę zawodową. Nowy raport obala popularny mit
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Społeczeństwo
„Terapeutyczne lenistwo” będzie trendem 2025 roku. Pokolenie zmęczonych ma dość
Społeczeństwo
Pokolenie Z na celowniku hakerów. Globalny raport pokazuje skalę problemu
Społeczeństwo
Soft quitting: nowe zjawisko wśród pracowników. Pracodawcy mają kłopot
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Społeczeństwo
Pokolenie Z stawia na zakupowy detoks. Radykalny trend noworoczny podbija sieć
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej