Szukaj

Nowe buty Diadora: powrót do korzeni

Diadora, włoska marka znana z odzieży sportowej, powróci do jednego z projektów, który zapewnił jej ważną pozycję wśród tastemakerów i subkultur lat 80. i 90. – Diadora B.Elite.

Model zaprojektowano dla tenisisty Bjorna Borga w 1978 roku. Trzy lata później buty trafiły do sprzedaży, którą wspierał odnoszący sukcesy na korcie ambasador. Borg o kilka lat wyprzedził innych wybitnych sportowców, którzy związali się z marką, takich jak Marco Van Basten, Roberto Baggio, Francesco Totti czy Roy Keane.

Dla kiboli i dandysów

Zainteresowanie marką w tamtym okresie wiązało się też z fenomenem Paninaro, czyli młodymi, znanymi z zamiłowania do luksusu i drogich projektantów mediolańczykami, a także Casuals, subkulturą brytyjskich chuliganów. Już pod koniec lat 70. kibole zaczęli pojawiać się na stadionach w drogich ubraniach dla odwrócenia uwagi policji – podobnie jak dzieje się to dziś w przypadku skrajnej amerykańskiej prawicy.

B.Elite zwracały uwagę swoją ekskluzywnością, a każda para posiadała numerowany certyfikat. Również reedycja z 2011 roku, przygotowana we współpracy ze sklepem Foot Patrol, trafiła tylko do setki wybranych. W przypadku nowej wersji będzie inaczej – nielimitowane sneakersy można zamawiać na stronie producenta, a ich cena to 160 funtów (ok. 795 zł).

Renesans włoskich marek sportowych

Diadora to nie jedyna włoska marka sportowa, która w ostatnich latach przeżywa renesans popularności w kontekście stylu, a nie tylko sportu. W ostatnich latach na wybiegach prezentowano projekty, które nawiązywały do identyfikacji wizualnej i kultowych modeli takich marek, jak Kappa czy Fila.

Kluczowe dla ich renesansu jest nieustające zainteresowanie streetwearem i sneakersami (oraz ich bogatą historią). Nostalgiczny powrót do lat 80. i 90. to też zasługa Goshy Rubchinskiy’ego i innych projektantów kojarzonych z estetyką soviet chic.

Zamknij
Zamknij