Reklama

Bogaci klienci mają „dość”. Eksperci o nowym zjawisku na rynku dóbr luksusowych

Producenci dóbr luksusowych stopniowo tracą klientów. Zdaniem ekspertów wynika to ze zbyt wysokich cen tych akcesoriów. Zjawisko dotyczy przede wszystkim jednego segmentu rynku, na którym regularne podwyżki okazały się zbyt dotkliwe nawet dla najbogatszych klientów.

Publikacja: 16.12.2024 13:16

Analitycy internetowej platformy Joor przebadali transakcje zakupu luksusowych torebek z ostatnich k

Analitycy internetowej platformy Joor przebadali transakcje zakupu luksusowych torebek z ostatnich kilku lat.

Foto: SeongJoon Cho/Bloomberg

Marki luksusowe, które w ostatnich latach prowadziły politykę stopniowego podnoszenia cen swoich produktów, boleśnie odczuwają skutki takiej strategii. Analitycy branży dóbr luksusowych zauważają, że zamożni klienci coraz mniej chętnie kupują luksusowe torebki, chętniej stawiając na używane, w bardziej przystępnych cenach.

Jest za drogo: Klienci coraz mniej chętnie kupują luksusowe torebki

Dla wielu klientów ceny luksusowych torebek osiągnęły już zbyt wysoki pułap. Do takich wniosków doszli eksperci z internetowej platformy sprzedażowej Joor na podstawie analizy globalnego rynku torebek.

Swoje obserwacje eksperci zawarli w najnowszym raporcie podsumowującym kluczowe trendy na rynku wyrobów luksusowych. Na potrzeby publikacji przeanalizowano kilkaset tysięcy transakcji na platformie Joor, których dokonano na przestrzeni ostatnich trzech lat.

Czytaj więcej

W jaki sposób zademonstrować zamożność? Nowe zjawisko w świecie dóbr luksusowych

Analitycy zauważyli, że w analizowanym okresie sukcesywnie malała liczba transakcji zakupu torebek w cenie wyższej niż 500 dolarów. Największy z kolei spadek sprzedaży zanotowano w przypadku torebek kosztujących powyżej tysiąca dolarów.

Reklama
Reklama

W 2021 roku te ultraluksusowe torebki z najwyższej półki stanowiły siedem procent wszystkich produktów tego typu, dostępnych na platformie Joor. W roku 2024 ich udział wynosił już tylko trzy procent.

Jeżeli klienci decydowali się na zakup torebki kosztującej powyżej tysiąca dolarów, to były to wyroby marek europejskich. W 2024 roku 90 procent wszystkich torebek, które kupiono na platformie, pochodziło od marek z regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.

Region ten stanowi też największy rynek torebek z najwyższej półki. Dziesięć procent tych wyrobów to torebki kosztujące powyżej tysiąca dolarów, z kolei ceny 35 procent torebek wynoszą powyżej 500 dolarów.

Luksusowych torebek nie pragną już nawet najzamożniejsi klienci

Autorzy raportu podkreślają jednocześnie, że rośnie grono klientów, którzy chętniej rozglądają się za tańszymi torebkami w cenie między 250-500 dolarów. Ich liczba wzrosła w ciągu ostatnich trzech lat z 63 do 70 procent wszystkich klientów kupujących torebki na platformie Joor.

Największe rynki torebek ze średniej półki to Ameryka Północna oraz region Azji i Pacyfiku. W Ameryce Północnej udział torebek w cenie między 250 a 500 dolarów w całej ofercie tych wyrobów na platformie Joor wynosi 84 procent, z kolei w regionie Azji i Pacyfiku aż 57 procent to torebki kosztujące poniżej 250 dolarów.

Oprócz trwającego spowolnienia w sektorze dóbr luksusowych dodatkowym tłem całego zjawiska są zmiany preferencji zamożnego grona klientów. Analitycy zauważają, że konsumenci chętniej wydają swoje pieniądze na podróże, wystrój swoich domów i szeroko pojęte doświadczenia.

Reklama
Reklama

Zdaniem autorów raportu ci z zamożnych klientów, którzy wciąż kupują wyroby luksusowe — w tym torebki — coraz częściej priorytetowo traktują odpowiednią relację ich ceny do jakości. Wydatnie przyczyniły się do tego wspomniane podwyżki cen tych akcesoriów.

Co więcej — zauważają eksperci — wzrostowi cen towarzyszył jednoczesny spadek jakości niektórych torebek. W rezultacie wielu klientów i klientek rezygnuje z wizyty w firmowych butikach marek luksusowych na rzecz zakupów na takich platformach internetowych jak Vestiaire Collective czy The RealReal, gdzie można znaleźć te same produkty, ale z drugiej ręki — i w znacznie niższych cenach.

Marki luksusowe, które w ostatnich latach prowadziły politykę stopniowego podnoszenia cen swoich produktów, boleśnie odczuwają skutki takiej strategii. Analitycy branży dóbr luksusowych zauważają, że zamożni klienci coraz mniej chętnie kupują luksusowe torebki, chętniej stawiając na używane, w bardziej przystępnych cenach.

Jest za drogo: Klienci coraz mniej chętnie kupują luksusowe torebki

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Moda
Zara zastrzegła swój nowy znak towarowy. Składa się wyłącznie z cyfr
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Moda
Słynna marka luksusowa wymyka się Włochom z rąk. Rząd w Rzymie jest bezradny
Moda
Jonathan Anderson pisze nowy rozdział historii Diora. Debiut w Paryżu
Moda
Nazwa domu mody zbyt popularna, by ją zastrzec? Zdecyduje Sąd Najwyższy
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Moda
Bytom prezentuje kolekcję na jesień i zimę 2025. Powrót do korzeni
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama