W jaki sposób zademonstrować zamożność? Nowe zjawisko w świecie dóbr luksusowych

W co inwestują pieniądze najzamożniejsi klienci? Eksperci z międzynarodowej grupy The Independents zrzeszającej analityków z wielu krajów, przeanalizowali trendy dotyczące preferencji konsumentów dóbr luksusowych.

Publikacja: 14.12.2024 11:17

Eksperci przebadali 900 zamożnych konsumentów i konsumentek z Chin, Francji, Włoch, Zjednoczonych Em

Eksperci przebadali 900 zamożnych konsumentów i konsumentek z Chin, Francji, Włoch, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.

Foto: Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Branża luksusowa zmienia swoje oblicze, a motorem tych zmian są klienci, których preferencje kształtują ten sektor. W swoim najnowszym raporcie eksperci z grupy The Independents zauważają zwrot ku kolekcjonowaniu kosztem „konsumowania”.

Zamiast luksusowej torebki, fotografia lub mebel

Jesteśmy świadkami znaczących z mian w branży luksusowej. Zauważają to między innymi eksperci zw grupy The Independents w swoim najnowszym raporcie pod wiele mówiącym tytułem „Luxury’s Great Shift”, podsumowującym najważniejsze zjawiska w tym sektorze.

Raport powstał na bazie kwestionariuszy, które przeprowadzono w gronie 900 zamożnych konsumentów z Chin, Francji, Włoch, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Pytania dotyczyły między innymi tego, na co wydawali oni swoje pieniądze na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. Wyniki ankiet wsparto wywiadami z kilkudziesięcioma ekspertami działającymi w branży luksusowej.

Czytaj więcej

Arcydzieło przepadło na ponad 130 lat. Teraz znów można je podziwiać

Jednym z najciekawszych zjawisk, jakie zauważyli eksperci, jest wyraźny odwrót klientów z górnej półki od kupowania wyrobów luksusowych dla zamanifestowania swojego statusu i pozycji społecznej. To jedna z przyczyn trwającego właśnie spowolnienia na rynku dóbr luksusowego, jakiego doświadcza wiele marek, o czym zresztą wielokrotnie pisaliśmy.

Na co wolą wydawać swoje pieniądze zamożni klienci? Z raportu wynika, że coraz chętniej inwestują oni w sztukę, kolekcjonerską fotografię, a także w elementy wystroju wnętrz.

Na podstawie danych z ostatnich lat autorzy publikacji spodziewają się, że do 2027 roku branża sztuki i fotografii wzrośnie o prawie 9,5 procenta, z kolei branża wystroju wnętrz — o ponad 8,4 procenta. „Pokazuje to zwrot podejścia konsumentów dóbr luksusowych — od konsumpcji do kolekcjonowania” — komentują wyniki autorzy raportu.

Zamożni klienci wolą inwestować w swoje wnętrza

Z czego wynika taka zmiana preferencji? Zdaniem autorów raportu przyczynili się do tego między innymi projektanci znanych marek modowych, którzy śmiało wkraczają w świat sztuki — czy to za sprawą własnej kreatywności, czy kolaboracji z instytucjami i firmami działającymi w sferze sztuki. W rezultacie sztuka staje się elementem branży luksusowej.

Niedawno pisaliśmy o „kolekcjonerach doświadczeń” w kontekście raportu firm konsultingowych Havas Media Lux oraz Evolve OOH. Autorzy publikacji zauważają, że kluczową motywacją, która kieruje zamożnymi klientami, jest pragnienie przeżycia niezwykłych i niezapomnianych doświadczeń, zwłaszcza w trakcie podróży i na wakacjach.

Nowy raport grupy The Independents dopełnia ten obraz o kolejny, materialny aspekt. Zamożnym konsumentom przyświeca eksplorowanie nowych, interesujących obszarów, które mogą wnieść w ich codzienne życie nową jakość — na dłużej niż jeden sezon.

Sztuka i design świetnie zaspokajają tę potrzebę. Zdaniem ekspertów z The Independents potwierdza to fakt, że takie wydarzenia jak na przykład Biennale w Wenecji, Art Basel, Photo Paris czy Salone del Mobile w Mediolanie z roku na rok konsekwentnie cieszą się coraz większym zainteresowaniem miłośników sztuki i designu.

Branża luksusowa zmienia swoje oblicze, a motorem tych zmian są klienci, których preferencje kształtują ten sektor. W swoim najnowszym raporcie eksperci z grupy The Independents zauważają zwrot ku kolekcjonowaniu kosztem „konsumowania”.

Zamiast luksusowej torebki, fotografia lub mebel

Pozostało 92% artykułu
Społeczeństwo
Milionerzy jak pokolenie Z. Eksperci o zjawisku, które zmienia definicję luksusu
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Zamożni klienci marek luksusowych „głosują nogami”. Nowy kłopot gigantów branży
Społeczeństwo
Tinder podsumowuje rok. Nanorelacje, Loud Looking: nadchodzą nowe typy związków
Społeczeństwo
Biznesowe imperium Gwyneth Paltrow zmienia formułę. Pozew i zwolnienia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Społeczeństwo
Brytyjczycy wybrali słowo roku. Młodzież w Polsce używa go regularnie