W jaki sposób zademonstrować zamożność? Nowe zjawisko w świecie dóbr luksusowych

W co inwestują pieniądze najzamożniejsi klienci? Eksperci z międzynarodowej grupy The Independents zrzeszającej analityków z wielu krajów, przeanalizowali trendy dotyczące preferencji konsumentów dóbr luksusowych.

Publikacja: 14.12.2024 11:17

Eksperci przebadali 900 zamożnych konsumentów i konsumentek z Chin, Francji, Włoch, Zjednoczonych Em

Eksperci przebadali 900 zamożnych konsumentów i konsumentek z Chin, Francji, Włoch, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.

Foto: Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Branża luksusowa zmienia swoje oblicze, a motorem tych zmian są klienci, których preferencje kształtują ten sektor. W swoim najnowszym raporcie eksperci z grupy The Independents zauważają zwrot ku kolekcjonowaniu kosztem „konsumowania”.

Zamiast luksusowej torebki, fotografia lub mebel

Jesteśmy świadkami znaczących z mian w branży luksusowej. Zauważają to między innymi eksperci zw grupy The Independents w swoim najnowszym raporcie pod wiele mówiącym tytułem „Luxury’s Great Shift”, podsumowującym najważniejsze zjawiska w tym sektorze.

Raport powstał na bazie kwestionariuszy, które przeprowadzono w gronie 900 zamożnych konsumentów z Chin, Francji, Włoch, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Pytania dotyczyły między innymi tego, na co wydawali oni swoje pieniądze na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. Wyniki ankiet wsparto wywiadami z kilkudziesięcioma ekspertami działającymi w branży luksusowej.

Czytaj więcej

Arcydzieło przepadło na ponad 130 lat. Teraz znów można je podziwiać

Jednym z najciekawszych zjawisk, jakie zauważyli eksperci, jest wyraźny odwrót klientów z górnej półki od kupowania wyrobów luksusowych dla zamanifestowania swojego statusu i pozycji społecznej. To jedna z przyczyn trwającego właśnie spowolnienia na rynku dóbr luksusowego, jakiego doświadcza wiele marek, o czym zresztą wielokrotnie pisaliśmy.

Na co wolą wydawać swoje pieniądze zamożni klienci? Z raportu wynika, że coraz chętniej inwestują oni w sztukę, kolekcjonerską fotografię, a także w elementy wystroju wnętrz.

Na podstawie danych z ostatnich lat autorzy publikacji spodziewają się, że do 2027 roku branża sztuki i fotografii wzrośnie o prawie 9,5 procenta, z kolei branża wystroju wnętrz — o ponad 8,4 procenta. „Pokazuje to zwrot podejścia konsumentów dóbr luksusowych — od konsumpcji do kolekcjonowania” — komentują wyniki autorzy raportu.

Zamożni klienci wolą inwestować w swoje wnętrza

Z czego wynika taka zmiana preferencji? Zdaniem autorów raportu przyczynili się do tego między innymi projektanci znanych marek modowych, którzy śmiało wkraczają w świat sztuki — czy to za sprawą własnej kreatywności, czy kolaboracji z instytucjami i firmami działającymi w sferze sztuki. W rezultacie sztuka staje się elementem branży luksusowej.

Niedawno pisaliśmy o „kolekcjonerach doświadczeń” w kontekście raportu firm konsultingowych Havas Media Lux oraz Evolve OOH. Autorzy publikacji zauważają, że kluczową motywacją, która kieruje zamożnymi klientami, jest pragnienie przeżycia niezwykłych i niezapomnianych doświadczeń, zwłaszcza w trakcie podróży i na wakacjach.

Nowy raport grupy The Independents dopełnia ten obraz o kolejny, materialny aspekt. Zamożnym konsumentom przyświeca eksplorowanie nowych, interesujących obszarów, które mogą wnieść w ich codzienne życie nową jakość — na dłużej niż jeden sezon.

Sztuka i design świetnie zaspokajają tę potrzebę. Zdaniem ekspertów z The Independents potwierdza to fakt, że takie wydarzenia jak na przykład Biennale w Wenecji, Art Basel, Photo Paris czy Salone del Mobile w Mediolanie z roku na rok konsekwentnie cieszą się coraz większym zainteresowaniem miłośników sztuki i designu.

Branża luksusowa zmienia swoje oblicze, a motorem tych zmian są klienci, których preferencje kształtują ten sektor. W swoim najnowszym raporcie eksperci z grupy The Independents zauważają zwrot ku kolekcjonowaniu kosztem „konsumowania”.

Zamiast luksusowej torebki, fotografia lub mebel

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Społeczeństwo
Pokolenie Z znalazło sposób na karierę zawodową. Nowy raport obala popularny mit
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Społeczeństwo
„Terapeutyczne lenistwo” będzie trendem 2025 roku. Pokolenie zmęczonych ma dość
Społeczeństwo
Pokolenie Z na celowniku hakerów. Globalny raport pokazuje skalę problemu
Społeczeństwo
Soft quitting: nowe zjawisko wśród pracowników. Pracodawcy mają kłopot
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Społeczeństwo
Pokolenie Z stawia na zakupowy detoks. Radykalny trend noworoczny podbija sieć
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej