„Cichy luksus” ma następcę. To efekt serialu HBO, który stawia na styl „korpo”

Na fali powrotów do biur do łask powraca styl typowy dla wielkich korporacji. Do wzrostu jego popularności przyczynił się także popularny serial HBO. Tej firmie zawdzięczamy też wielką karierę trendu „quiet luxury”, znanego też jako „cichy luksus”.

Publikacja: 10.09.2024 13:25

Kit Harington, znany z „Gry o tron” jest jedną z gwiazd serialu „Branża”.

Kit Harington, znany z „Gry o tron” jest jedną z gwiazd serialu „Branża”.

Foto: Simon Ridgway/HBO

Już na początku tego roku eksperci wróżyli, że w 2024 roku corpcore stanie się jednym z wiodących trendów w modzie. Nie mylili się. W dobie powakacyjnych powrotów do biur do wzrostu popularności tego typowo korporacyjnego stylu przyczynił się między innymi hitowy serial.

Corpcore – trend, który zastąpi „cichy luksus”?

O tym, że po wielu sezonach królowania swobodniejszych stylizacji, w których przychodzimy do pracy, nastąpi powrót bardziej formalnych uniformów, pisaliśmy na łamach „Sukcesu” już w styczniu, cytując ekspertów z firmy analitycznej Edited. Wydaje się, że ich prognozy właśnie się spełniają, a istnieją ku temu co najmniej dwie przesłanki.

Pierwsza jest dość oczywista. Jest wrzesień, wakacje się skończyły i wielu z nas odświeża swoją garderobę, kupując garsonki, blezery, krawaty, klasyczne bluzki i eleganckie buty.

Czytaj więcej

Warszawski bar z tytułem najładniejszego na świecie. Sukces polskich architektów

Drugi czynnik wpływający na wzrost popularności stylu corpcore ma związek z ogromnym wpływem, jaki na pojawianie się (i znikanie) trendów w modzie wywierają seriale na popularnych serwisach streamingowych. Po takich produkcjach jak „Seks w wielkim mieście”, „Euforia” czy „Emily w Paryżu" sporo szumu zrobiła „Sukcesja”, której bohaterki i bohaterowie ubierali się w duchu „cichego luksusu”.

Nie trzeba było długo czekać, aby stylizacje utrzymane w minimalistycznym „stylu na milionera” zalały media społecznościowe i największe światowe wybiegi. Furorę zrobiły takie marki jak Zegna czy Brunello Cucinelli, które „wystąpiły” w „Sukcesji”, i które do dziś cieszą się ogromną popularnością.

Obserwatorzy trendów w modzie zauważają tymczasem, że po ubiorze „na milionera” przyszła moda na ubiór „na pracownika korporacji”. Trend corpcore już zresztą na początku tego roku podchwyciły czołowe domy mody.

W tym sezonie pałeczkę po „Sukcesji” przejmuje serial „Branża”, który można zresztą oglądać na tej samej platformie streamingowej, czyli Max. Bohaterowie „Branży” modelowo prezentują to, czym jest corpcore.

„Branża”.  Serial HBO promuje trend corpcore

Nadejście nowej mody było widać w wiosenno-letnich kolekcjach na 2024 rok takich marek jak Maison Margiela, Bally, Miu Miu, Prada, Bottega Veneta czy Loewe. Biurową estetykę podchwyciły też celebrytki, na przykład siostry Hadid, Kim Kardashian, Billie Eilish, czy Elle Fanning, Jodie Foster, Kate Middleton czy Meghan Markle.

Do trendu corpcore nawiązuje kolekcja jesień/zima 2024 marki Hugo Boss. Jedną z jej gwiazd jest Davi

Do trendu corpcore nawiązuje kolekcja jesień/zima 2024 marki Hugo Boss. Jedną z jej gwiazd jest David Beckham.

Materiały prasowe

Redakcja branżowego serwisu Fashion United zwraca z kolei uwagę na to, że również w wielu międzysezonowych kolekcjach motywem przewodnim były elementy charakterystyczne dla corpcore. Klasycznych płaszczy, garsonek ze spódnicami za kolano lub do kostek oraz garniturowych kompletów nie zabrakło w kolekcjach takich marek jak Hemut Lang, Daniel Del Core, Victoria Beckham czy – co bardziej oczywiste – Burberry.

W kampanii Hugo Boss wzięła też udział topmodelka Gisele Bündchen.

W kampanii Hugo Boss wzięła też udział topmodelka Gisele Bündchen.

Materiały prasowe

Warto dodać, że w 2024 roku corpcore nie powiela utartych schematów i jest odrobinę autoironiczna. Na pierwszy plan wysuwa się wygoda i nieoczywista kolorystyka, odbiegająca od tej typowo biurowej. Jak jednak zauważa „The Telegraph”, do łask wraca wybitnie klasyczny, vintage’owy element w postaci mocno zarysowanej linii ramion marynarek, które przywodzą na myśl efekt „power dressingu”.

Po styl w duchu corpcore sięgnęły takie gwiazdy jak Cate Blanchett, Jenna Ortega, Blake Lively, występując na czerwonych dywanach od Wenecji po Nowy Jork. Te i wiele innych znanych kobiet często stawiało w ostatnich miesiącach na garniturowe kreacje od Giorgio Armaniego, Moschino, Paula Smitha czy Johna Galliano, łączące nonszalancję i szyk godne Marleny Dietrich.

Już na początku tego roku eksperci wróżyli, że w 2024 roku corpcore stanie się jednym z wiodących trendów w modzie. Nie mylili się. W dobie powakacyjnych powrotów do biur do wzrostu popularności tego typowo korporacyjnego stylu przyczynił się między innymi hitowy serial.

Corpcore – trend, który zastąpi „cichy luksus”?

Pozostało 92% artykułu
Moda
Nowa najbardziej pożądana marka luksusowa na świecie. Dominacja na rynku wtórnym
Moda
Nowy trend z Tik Toka opanowuje lotniska na świecie. Władze zabrały głos
Moda
Zalando szykuje zmianę wizerunku. Słynny amerykański aktor w kampanii reklamowej
Moda
Wraca ulubiona marka odzieżowa milenialsów. Do życia przywrócił ją H&M
Moda
Trend „Balmoral” święci triumfy w świecie mody. Czy to tęsknota za Elżbietą II?