Słynna marka z lat 90. wraca do świata mody. Chce zerwać z dawnym wizerunkiem

Marka Calvin Klein rozpoczyna nowy rozdział swojej historii. Po 5-letniej przerwie w firmie ponownie zatrudniono dyrektorkę kreatywną – zapowiedziano także powrót na modowe wybiegi. To ma być nowy początek – i odejście od wizerunku, który utrwalił się w latach 90 i stał się dla firmy ciężarem.

Publikacja: 04.06.2024 09:58

Marka Calvin Klein powstała w 1968 roku w USA.

Marka Calvin Klein powstała w 1968 roku w USA.

Foto: Brent Lewin: Bloomberg Finance LP

Amerykańska marka odzieżowa Calvin Klein chce odmienić swój wizerunek i otworzyć nowy rozdział w swojej historii. Powołanie nowej dyrektorki kreatywnej i zapowiedź powrotu na wybiegi z nową kolekcją, to znak, że słynna marka ma w planach nowy początek. Co przyniesie ta zmiana?

Calvin Klein wraca na wybiegi z nową kolekcją

Marka Calvin Klein powstała w 1968 roku w Nowym Jorku, jej założycielami byli projektant Calvin Klein i jego przyjaciel, Barry K. Schwartz. Okres, w którym amerykańska marka ugruntowała swój wizerunek, który przetrwał do dziś, przypada na lata 90.

Na sławę CK zapracowały przed wszystkim prowokacyjne i nierzadko kontrowersyjne kampanie reklamowe z udziałem czołowych modelek i celebrytów. W latach 90. i późniejszych minimalistyczne kreacje marki często też gościły na czerwonych dywanach – by wymienić chociażby słynną jasnoróżową jedwabną sukienkę, którą na gali Oscarów w 1996 roku miała na sobie Gwyneth Paltrow.

Czytaj więcej

Słynna brytyjska marka w tarapatach. Przegrała z modą na „cichy luksus”?

Mimo to flagowym produktem Calvina Kleina stała się przede wszystkim bielizna z charakterystycznym logiem w pasie. I to właśnie ona stała się przedmiotem pożądania kobiet i mężczyzn w dosłownie każdym wieku.

Najnowsze wieści z frontu nowojorskiej marki wskazują jednak na to, że nie chce ona być już kojarzona wyłącznie z bielizną. Jej właściciel, koncern PVH, ogłosił w ubiegłym tygodniu wskrzeszenie linii luksusowych ubrań Calvina Kleina o nazwie „Collection”.

W 2018 roku zdecydowano o wstrzymaniu tworzenia kolejnych kolekcji w ramach tej linii. Ma ona ponownie ujrzeć światło dzienne na pokazie, który odbędzie się w przyszłym roku.

W tym samym komunikacie koncern PVH ogłosił również powołanie nowej dyrektor kreatywnej Calvina Kleina. Jest nią Veronica Leoni, która w poprzednich latach projektowała dla takich marek jak Jil Sander, Celine, Moncler czy The Row. Co ciekawe, 41-letnia projektantka jest pierwszą w liczącej 56 lat historii marki kobietą na tym stanowisku.

Calvin Klein: nowy początek?

Ostatni pokaz ubrań w ramach linii „Collection” zaprezentowano w 2018 roku, zlikwidowano wtedy też linię wieczorowych kreacji „By Appointment”. W tym samym roku stanowisko dyrektora kreatywnego opuścił projektant Raf Simons (wcześniej projektujący dla Diora, obecnie – dla Prady).

Od tamtej pory Calvin Klein nie miał dyrektora kreatywnego i nie zorganizował ani jednego pokazu mody. Marka zniknęła też z kalendarza nowojorskich tygodni mody i rzadko pojawiała się na innych imprezach.

Można powiedzieć, że w latach 90., kiedy w modzie królował minimalizm, Calvin Klein był jedną z czołowych marek, które zaadaptowały szalenie modny obecnie „cichy luksus” – jeszcze na długo przed wymyśleniem nazwy tej estetyki. Mimo to przez kolejne dekady kampanie reklamowe CK koncentrowały się przede wszystkim na bieliźnie.

Tak było również w ostatnich latach. Niedawno furorę zrobiła kampania CK ze znanym z serialu „The Bear” Jeremy’m Allenem Whitem, oprócz niego w reklamach marki występowały w ostatnich latach takie znane nazwiska jak Justin Biebier czy Kate Moss.

Być może na fali mody na estetykę sprzed trzech dekad oraz na pozbawiony logomanii „cichy luksus” marce Calvin Klein uda się w wielkim stylu wrócić na wybiegi – i poprawić swoje wyniki finansowe. W 2023 roku firma zanotowała zaledwie trzyprocentowy wzrost zysków.

Misję zrewitalizowania marki powierzono projektantce, która zebrała już spore doświadczenie w tworzeniu ubrań wpisujących w charakterystyczny dla CK minimalizm. Próba wskrzeszenia „Collection” ma więc realne szanse na to, aby odnieść sukces.

Amerykańska marka odzieżowa Calvin Klein chce odmienić swój wizerunek i otworzyć nowy rozdział w swojej historii. Powołanie nowej dyrektorki kreatywnej i zapowiedź powrotu na wybiegi z nową kolekcją, to znak, że słynna marka ma w planach nowy początek. Co przyniesie ta zmiana?

Calvin Klein wraca na wybiegi z nową kolekcją

Pozostało 91% artykułu
Moda
Adidas przegrał spór o prawa do motywu pasków. „Dawid pokonał Goliata”
Moda
Słynna włoska marka odzieżowa w tarapatach. W planach 500 sklepów do zamknięcia
Moda
„Zmęczenie luksusem”. Eksperci o nowym zjawisku, które wywoła rewolucję na rynku
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska