Słynna brytyjska marka w tarapatach. Przegrała z modą na „cichy luksus”?

„Cichy luksus”, trend, który zawładnął branżą mody w ostatnich kilkunastu miesiącach, wielu markom pozwolił zwiększyć sprzedaż. Okazuje się jednak, że są takie, które przegrały z trendem „quiet luxury”.

Publikacja: 20.05.2024 11:20

Symbolem Burberry jest rycerz na koniu trzymający w dłoni proporzec, na którym widnieje łacińskie sł

Symbolem Burberry jest rycerz na koniu trzymający w dłoni proporzec, na którym widnieje łacińskie słowo Prorsum, co należy tłumaczyć jako „Naprzód”.

Foto: Jason Alden: Bloomberg Finance LP

Licząca ponad 150 lat historii marka Burberry to jeden z najsłynniejszych towarów eksportowych Wielkiej Brytanii. Od dekad to też marka charakterystyczna dla brytyjskiego stylu. Niestety, Burberry przeżywa obecnie trudny okres.

Burberry: legendarna brytyjska marka

W 1856 roku Thomas Burberry, angielski sukiennik i przedsiębiorca, założył firmę, którą nazwał własnym nazwiskiem i która z czasem stała się synonimem brytyjskiego stylu. Twórcy Burberry przyświecało szycie eleganckich i praktycznych ubrań, mających dawać ochronę ich użytkownikom przy typowej brytyjskiej pogodzie – deszczowej i wietrznej.

Czytaj więcej

Najbogatszy człowiek świata sprzedaje słynny dom mody? Stał się za mało luksusowy

Thomas Burberry był między innymi wynalazcą gabardyny, tkaniny odpornej na deszcz. Ten materiał wykorzystano między innymi do produkcji płaszczy dla brytyjskich żołnierzy walczących podczas I wojny światowej. 

Flagowym produktem Burberry stał się beżowy trencz, które w swojej ofercie mają dziesiątki marek odzieżowych z całego świata. Znakiem rozpoznawczym Burberry jest też charakterystyczna krata (tzw. haymarket check), jeden z najczęściej kopiowanych znaków towarowych na świecie.

Wzór ten – na klasycznej torebce – pojawił się również w jednej ze scen w serialu „Sukcesja”. Ci, którzy oglądali tę produkcję, z pewnością dobrze pamiętają, że sporych gabarytów torebkę Burberry miała przy sobie na jednym ze spotkań rodziny Royów postać Bridget, dziewczyna Grega Hirscha, postaci granej przez Nicholasa Brauna.

Serialowy Tom Wambsgans, grany przez Matthew Macfadyena, wyśmiał tę torebkę jako niepasującą jego zdaniem do stylu miliarderów w duchu „cichego luksusu” (ang. quiet luxury”).

Czy ta kontrowersyjna scena z „Sukcesji” przyczyniła się do obecnych spadków sprzedaży Burberry? Eksperci są zgodni co do tego, że sytuacja jest bardziej złożona.

Liczby mówią same za siebie. „Financial Times”, cytujący dane, które przedstawiła brytyjska marka, informuje, że roczny zysk Burberry przed opodatkowaniem do marca 2024 roku spadł do 383 milionów funtów – z 634 milionów w roku poprzedzającym. W ostatnim kwartale 2023 roku sprzedaż spadła o 12 procent, zaś na dzień 15 maja 2024 roku wartość akcji Burberry spadła na początku notowań o prawie dwa i pół procenta.

Burberry przegrywa z „cichym luksusem”

Marka Burberry jeszcze na początku tego roku ostrzegała, że nie będzie on łatwy, choć w celu poprawienia swoich wyników na stanowisku dyrektora kreatywnego zatrudniono utalentowanego brytyjskiego projektanta, Daniela Lee. Niestety, wkrótce akcje Burberry poszły w dół.

W środowej wypowiedzi dla mediów prezes brytyjskiej marki Jonathan Akeroyd oznajmił, że pomimo niezadowalających wyników Burberry nie zrezygnuje ona ze swojej „brytyjskości”. Akeroyd zapowiedział jednocześnie większy nacisk na sprzedaż wyrobów skórzanych, obuwia i akcesoriów Burberry z wyższej półki cenowej, celując w osiągnięcie wartości sprzedaży na poziomie pięciu miliardów funtów – w dłuższej perspektywie.

Jak informuje „Financial Times”, Burberry mimo to spodziewa się spadku zysków o 30 milionów funtów z powodu wahań kursów walut. Przewiduje też, że skorygowany zysk operacyjny wyniesie 20 milionów funtów.

Eksperci są sceptyczni co do tego, czy brytyjskiej marce uda się osiągnąć swoje cele i w krótkim czasie wrócić na falę wznoszącą. Wśród przeszkód wymieniają przede wszystkim spowolnienie na rynku dóbr luksusowych.

Znacznie mniej wyrobów Burberry kupują zwłaszcza klienci ze Stanach Zjednoczonych i Chin – ten drugi kraj od dawna był dla brytyjskiej marki szczególnie ważny. Wielu dotychczasowych klientów rezygnuje z zakupów wyrobów luksusowych, co zmusza marki – również Burberry – do skupienia się przede wszystkim na najbogatszej klienteli.

Licząca ponad 150 lat historii marka Burberry to jeden z najsłynniejszych towarów eksportowych Wielkiej Brytanii. Od dekad to też marka charakterystyczna dla brytyjskiego stylu. Niestety, Burberry przeżywa obecnie trudny okres.

Burberry: legendarna brytyjska marka

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Moda
Pieniądze nie mają dla nich znaczenia. Klienci VIC: nadzieja branży luksusowej
Moda
Nowa najbardziej pożądana marka na świecie. Za jej sukcesem stoi film z Zendayą
Moda
Słynna marka luksusowa powraca. Wznowi produkcję po 12 latach nieobecności
Moda
Adidas pozywa znanego projektanta mody. Wojna o prawa do motywu pasków
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Moda
Śledztwo we Włoszech: ujawniono, ile kosztuje produkcja luksusowych torebek