Jeszcze kilka lat temu, gdy boom na dobra luksusowe trwał w najlepsze, a dyrektorem kreatywnym marki Valentino był charyzmatyczny Pierpaolo Piccioli, słynny włoski dom mody był w świetnej kondycji. Teraz jednak sytuacja całkowicie się zmieniła.
Kłopoty domu mody Valentino. Prezes idzie na zwolenienie
W 2023 roku francuski koncern Kering, jedna z europejskich potęg na rynku dóbr luksusowych, kupił 30 procent udziałów w Valentino od katarskiego fundusz Mayhoola. Do 2028 roku miał nastąpić wykup pozostałych 70 procent. Wówczas sytuacja włoskiego domu mody wydawała się stabilna i bardzo dobra. Od tego czasu sporo się jednak zmieniło. W 202X ze stanowiskiem dyrektora kreatywnego pożegnał się Pierpaolo Piccioli. Z Valentino był związany od wielu lat i zdaniem wielu ekspertów to jego decyzjom dotyczącym oblicza kolekcji, włoski dom mody zawdzięczał swój sukces – artystyczny i finansowy.
Zmiana dyrektora kreatywnego oznacza najczęściej głęboką modyfikację stylistyki domu mody – i takiej zmiany oczekiwano wraz z przyjściem do Valentino w 2024 roku Alessandro Michele, wieloletniego dyrektora kreatywnego domu mody Gucci, współautora sukcesów tej marki.
Czytaj więcej
Koncern H&M rozwija swoją markę premium H&M o nazwie Adorables. Szwedzi chcą powalczyć o nowy seg...
Ta zmiana, która oznacza de facto całkowicie nowe otwarcie dla marki nałożyła się na postępujące spowolnienie na rynku dóbr luksusowych, co widać w wynikach Valentino – w 2024 roku firma zanotowała spadek przychodów i zysku, ten ostatni wskaźnik spadł o 22 procent w stosunku do roku poprzedniego.