Kłopoty słynnego włoskiego domu mody. Spadek przychodów, prezes idzie na L4

Spowolnienie na rynku dóbr luksusowych nie oszczędza wielkich marek. Kłopoty ma także Valentino, słynny włoski dom mody. Do problemów natury biznesowej doszły także kłopoty kadrowe.

Publikacja: 15.07.2025 12:19

Markę Valentino zamierza przejąć francuski koncern Kering, jeden ze światowym liderów w branży dóbr

Markę Valentino zamierza przejąć francuski koncern Kering, jeden ze światowym liderów w branży dóbr luksusowych.

Foto: Jose Sarmento Matos/Bloomberg

Jeszcze kilka lat temu, gdy boom na dobra luksusowe trwał w najlepsze, a dyrektorem kreatywnym marki Valentino był charyzmatyczny Pierpaolo Piccioli, słynny włoski dom mody był w świetnej kondycji. Teraz jednak sytuacja całkowicie się zmieniła.

Kłopoty domu mody Valentino. Prezes idzie na zwolenienie

W 2023 roku francuski koncern Kering, jedna z europejskich potęg na rynku dóbr luksusowych, kupił 30 procent udziałów w Valentino od katarskiego fundusz Mayhoola. Do 2028 roku miał nastąpić wykup pozostałych 70 procent. Wówczas sytuacja włoskiego domu mody wydawała się stabilna i bardzo dobra. Od tego czasu sporo się jednak zmieniło. W 202X ze stanowiskiem dyrektora kreatywnego pożegnał się Pierpaolo Piccioli. Z Valentino był związany od wielu lat i zdaniem wielu ekspertów to jego decyzjom dotyczącym oblicza kolekcji, włoski dom mody zawdzięczał swój sukces – artystyczny i finansowy.

Zmiana dyrektora kreatywnego oznacza najczęściej głęboką modyfikację stylistyki domu mody – i takiej zmiany oczekiwano wraz z przyjściem do Valentino w 2024 roku Alessandro Michele, wieloletniego dyrektora kreatywnego domu mody Gucci, współautora sukcesów tej marki.

Czytaj więcej

H&M stawia na nową markę premium. Sklep w luksusowym domu towarowym

Ta zmiana, która oznacza de facto całkowicie nowe otwarcie dla marki nałożyła się na postępujące spowolnienie na rynku dóbr luksusowych, co widać w wynikach Valentino – w 2024 roku firma zanotowała spadek przychodów i zysku, ten ostatni wskaźnik spadł o 22 procent w stosunku do roku poprzedniego. 

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Pierpaolo Piccioli odchodzi z Valentino. To on uratował słynny włoski dom mody

To dla Keringa, który w ciągu kilku najbliższych lat miałby stać się jedynym właścicielem domu mody Valentino, zła wiadomość. Tym gorsza, że firma boryka się z własnymi kłopotami – przede wszystkim z zadłużeniem wynikającym z agresywnej strategii przejęć, która miała pomóc zmniejszyć uzależnienie od wyników marki Gucci, flagowego okrętu w portfolio Keringa. Taka polityka okazała się niewłaściwa w sytuacji postępującego spowolenienia na rynku dóbr luksusowych i spadku przychodów czołowych marek z tego segmentu.

Uzupełnieniem obrazu sytuacji w domu mody Valentino jest informacja o tym, że obecny CEO, Jacopo Venturini, miałby rozstać się z firmą. Poproszeni o komentarz przedstawiciele katarskiego funduszu Mayhoola, kontrolujący markę Valentino, przekazali dziennikarzom agencji Reuters, że Venturini, który objął funkcję w 2020 roku, przebywa na zwolnieniu lekarskim. Włoskie media informują, że miałby niebawem pożegnać się Valentino.

Valentino: historia domu mody

Dom mody Valentino został założony w 1960 roku w Rzymie przez włoskiego projektanta Valentino Garavaniego. Marka szybko zdobyła uznanie dzięki eleganckim sylwetkom i charakterystycznemu odcieniowi czerwieni, znanemu jako „Valentino Red”.

W 2008 roku, po odejściu Valentino Garavaniego, stery w domu mody objęli wspólnie włoscy projektanci Maria Grazia Chiuri i Pierpaolo Piccioli. Od 2016 roku Piccioli samodzielnie prowadził markę, dzięki niemu zyskała ona ogromną popularność w ostatnich latach, a estetyka proponowana przez Picciolego stała się punktem odniesienia dla całej branży mody.

W marcu 2024 roku Piccioli, wspólnie z przedstawicielami marki Valentino, ogłosił swoje odejście. Jego nowym miejscem pracy będzie dom mody Balenciaga,, którym przez ostatnie lata kierował gruziński projektant Demna – obecnie dyrektor kreatywny domu mody Gucci.

Reklama
Reklama

Jeszcze kilka lat temu, gdy boom na dobra luksusowe trwał w najlepsze, a dyrektorem kreatywnym marki Valentino był charyzmatyczny Pierpaolo Piccioli, słynny włoski dom mody był w świetnej kondycji. Teraz jednak sytuacja całkowicie się zmieniła.

Kłopoty domu mody Valentino. Prezes idzie na zwolenienie

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Moda
Kim Kardashian chce naśladować Apple'a. Nadchodzi globalna ekspansja marki Skims
Moda
Ulubione marki luksusowe Polaków z drugiej ręki. Co wybierają polscy mężczyźni?
Moda
Eksperyment H&M w nowej kampanii reklamowej. „Cyfrowe bliźniaki” zamiast modelek
Moda
Kłopoty w imperium słynnego projektanta mody. Dwucyfrowy spadek zysku
Moda
Jonathan Anderson w nowej roli. Debiutancka kolekcja dla domu mody Dior
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama