Najbogatszy człowiek świata sprzedaje słynny dom mody? Stał się za mało luksusowy

Koncern LVMH kontrolowany przez Bernarda Arnault rozważa możliwość sprzedaży znanego dom mody Marc Jacobs – twierdzą media branżowe. Eksperci wskazują, że podjęto już pierwsze kroki w kierunku sprzedaży.

Publikacja: 13.05.2024 15:11

Butik Marc Jacobs w Hongkongu.

Butik Marc Jacobs w Hongkongu.

Foto: Yanghime Tadiwodoa Bbaew, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Nowojorski dom mody Marc Jacobs należy do portfolio koncernu LVMH od prawie trzech dekad. Media branżowe informują jednak, że Francuzi mogą chcieć sprzedać tę firmę. Gigant branży luksusowej opublikował oficjalne dementi w sprawie sprzedaży marki, ale branżowi insiderzy mają inne zdanie na ten temat – i, jak twierdzą, mają na to dowody.

Bernard Arnault: LVMH chce pozbyć się domu mody Marc Jacobs?

Nowojorski projektant mody Marc Jacobc założył markę, którą nazwał swoim własnym imieniem i nazwiskiem, w 1984 roku, mając zaledwie 21 lat. Charakterystyczny styl jego kolekcji, łączący luksusowe krawiectwo z modą uliczną, a także stosunkowo przystępne ceny, dość szybko przysporzyły marce wielu fanów, zwłaszcza wśród przedstawicieli młodszej klienteli.

Na fali popularności nowojorskiego domu mody w 1997 roku kupił go koncern LVMH należący do Bernarda Arnaulta – najbogatszego Europejczyka i jednego z najbogatszych ludzi na świecie. Wygląda jednak na to, że miliarder stracił zainteresowanie nowojorskim brandem.

6 maja „Bloomberg” poinformował, że koncern LVMH rozważa sprzedaż marki Marc Jacobs. Jak bowiem twierdzi redakcja „Bloomberga”, pojawił się szereg propozycji od jej potencjalnych kupców – zarówno wśród koncernów działających w handlu, jak i funduszy inwestycyjnych.

„Bloomberg” uważa, że LVMH zatrudnił zespół specjalistów, mających doradzać koncernowi w kwestii poszukiwania odpowiedniego kupca i ewentualnego procesu sprzedaży marki Marc Jacobs. Redakcja „Bloomberga” powołała się na osoby proszące o zachowanie anonimowości, ponieważ informacje te są niejawne.

Jeszcze tego samego dnia przedstawiciele LVMH za pośrednictwem agencji Reuters stanowczo zdementowali te doniesienia. Pojawiły się jednak nowe informacje na ten temat, a ich źródłem jest branżowy serwis internetowy Miss Tweed, zwykle bardzo dobrze poinformowany. Jego założycielką jest dziennikarka Astrid Wendlandt – ceniona paryska ekspertka branży mody.

Portal Miss Tweed podaje, że doradcą koncernu LVMH w kwestii potencjalnej sprzedaży marki Marc Jacobs jest amerykański bank inwestycyjny J.P. Morgan. Dowodem na prawdziwość tych informacji mają być dokumenty, do których dotarła redakcja Miss Tweed.

Marki luksusowe stają się jeszcze bardziej luksusowe

Ostatni raz, kiedy koncern LVMH uszczuplił portfolio swoich marek, miał miejsce w 2016 roku. Sprzedał wtedy dwie marki: Donnę Karan i DKNY.

Choć Bernard Arnault pozbywa się marek dość rzadko, to jego prawdopodobne plany co do pozbycia się domu mody Marc Jacobs nie powinny dziwić. Najwyraźniej bowiem sprzedaż produktów sygnowanych nazwiskiem amerykańskiego projektanta nie jest w stanie zapewnić odpowiedniego wzrostu dochodów rok do roku. Ceny wyrobów Marca Jacobsa są bowiem znacznie niższe w porównaniu do produktów takich marek z portfolio LVMH jak chociażby Louis Vuitton czy Dior.

Akcjonariusze domagają się wzrostu sprzedaży i przychodów, a od lat trwa rywalizacja między gigantami branży luksusowej – LVMH i jego największego rywala, firmy Kering. Aby zapewnić sobie pozycję lidera w tym wyścigu, koncerny coraz częściej starają się skupiać na najbardziej zamożnych klientach, bo ci są najbardziej skłonni do zakupów.

W efekcie koncerny regularnie podwyższają ceny swoich najbardziej poszukiwanych modeli, a także tworzą nowe, ultraluksusowe i ekskluzywne punkty sprzedaży dla najcenniejszych klientów. Zdały sobie bowiem sprawę, że tylko dzięki produktom i usługom z najwyższej półki oraz wąskiemu, ale bardzo zamożnemu gronu klientów są one w stanie zapewnić sobie maksymalny zysk.

Nowojorski dom mody Marc Jacobs należy do portfolio koncernu LVMH od prawie trzech dekad. Media branżowe informują jednak, że Francuzi mogą chcieć sprzedać tę firmę. Gigant branży luksusowej opublikował oficjalne dementi w sprawie sprzedaży marki, ale branżowi insiderzy mają inne zdanie na ten temat – i, jak twierdzą, mają na to dowody.

Bernard Arnault: LVMH chce pozbyć się domu mody Marc Jacobs?

Pozostało 88% artykułu
Moda
Pieniądze nie mają dla nich znaczenia. Klienci VIC: nadzieja branży luksusowej
Moda
Nowa najbardziej pożądana marka na świecie. Za jej sukcesem stoi film z Zendayą
Moda
Słynna marka luksusowa powraca. Wznowi produkcję po 12 latach nieobecności
Moda
Adidas pozywa znanego projektanta mody. Wojna o prawa do motywu pasków
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Moda
Śledztwo we Włoszech: ujawniono, ile kosztuje produkcja luksusowych torebek