Siostrzana marka Zary zmienia oblicze. Rewolucyjne logo i „cichy luksus”

Hiszpańska marka Massimo Dutti zmienia swój wizerunek. Nowe logo całkowicie różni się od dotychczasowego, ale to nie koniec zmian. Dotyczą one też kolekcji.

Publikacja: 21.03.2024 13:05

Firma Massimo Dutti powstała w 1985 roku. Od 1991 roku jest częścią Inditex Group.

Firma Massimo Dutti powstała w 1985 roku. Od 1991 roku jest częścią Inditex Group.

Foto: Edwardx, CC BY-SA 4.0 , Wikimedia Commons

Massimo Dutti to, obok Zary, jedna z marek należących do hiszpańskiego koncernu odzieżowego Inditex. Doskonale znana w Polsce marka, skierowana do zamożniejszego grona klientów, odświeżyła właśnie swoje logo. A właściwie – dokonała rewolucji w tym zakresie.

Massimo Dutti ma nowe logo

Charakterystyczne, przypominające odręczne pismo logo marki Massimo Dutti było niezmienne i z pewnością zdążyło zapisać się w pamięci klientów. Zdecydowano jednak o jego rewolucyjnej zmianie. Nowe logo stało się podobne do bardzo wielu innych emblematów marek odzieżowych – zwłaszcza tych z wyższej półki.

Czytaj więcej

Powolna śmierć marek modowych dla „klasy średniej”. Znikają z miast Europy

Po liftingu logo Massimo Dutti wygląda bardziej nowocześnie: zawiera wielkie i małe bezszeryfowe litery. Przedstawiciele hiszpańskiej marki nie ukrywają, że zmiana loga wynika z aspiracji podniesienia jej rangi.

Przez wiele Massimo Dutti zaliczano do kategorii „masstige” (zlepek angielskich słów oznaczających „masowość” i „prestiż”), czyli do grona marek produkujących nieco bardziej luksusowe ubrania, ale w cenach, które wciąż są stosunkowo łatwo dostępne dla sporej grupy klientów. Wygląda jednak na to, że aspiracje hiszpańskiej marki są wyższe – i że chce ona zerwać z tym wizerunkiem.

Nowe logo Massimo Dutti.

Nowe logo Massimo Dutti.

Materiały prasowe

„Rebranding to próba podniesienia wizerunku marki oraz umieszczenia jej bliżej nowoczesnych standardów i cichego luksusu, przy zachowaniu jej tożsamości i rozpoznawalnego stylu” – informuje Massimo Dutti w oficjalnym komunikacie.

„Massimo Dutti dystansuje się od globalnych trendów i wyznacza nowe paradygmaty tożsamości w świecie mody, stawiając na wyróżniającą się, oryginalną estetykę, której elementem jest wyrafinowana typografia” – czytamy dalej w komunikacie, co nie pozostawia wątpliwości, że Massimo Dutti chce odciąć się od sfery „szybkiej mody”, z którą kojarzy się marki należące do Inditexu.

Ogłoszeniu nowego loga towarzyszy odświeżenie i ujednolicenie komunikacji wizualnej marki, a także wystroju sklepów Massimo Dutti, których wspólnym mianownikiem ma być „cichy luksus” i wyrafinowane, nowoczesne wzornictwo. Marka wypuściła też nową, limitowaną kolekcję ubrań dla kobiet i mężczyzn, która w intencji projektantów również ma wpisywać się w ten kierunek.

Massimo Dutti: siostrzana marka Zary jeszcze bardziej premium?

Zmieniając swoje dotychczasowe logo, Massimo Dutti poszła w ślady swoich siostrzanych marek z portfolio Inditexu. Kilka lat temu odświeżyła je również Zara, najbardziej dochodowa marka z portfolio Inditeksu, a ostatnio także Bershka i młodzieżowa Pull&Bear.

Massimo Dutti wpisała się też w trwający od szeregu lat trend, za którym pożądają przede wszystkim marki luksusowe, ale także takie, które aspirują do tego miana (w tym te należące do Inditexu). Niedawno swoje loga uprościły takie marki jak Burberry, Balenciaga, Balmain, Rimowa, Saint Laurent czy Zegna. Jak widać, niektóre skróciły również nazwy, usuwając imiona swoich założycieli.

Podobny do Massimo Dutti rebranding przeszła niedawno również włoska luksusowa marka Ferragamo (dawniej: Salvatore Ferragamo). W jej przypadku także zrezygnowano z charakterystycznego loga w formie odręcznego pisma na rzecz prostszego i bardziej czytelnego.

Niektórzy zarzucają nowym logom nijakość i brak oryginalności. Ukuto nawet pejoratywne określenie „blanding”, będące zlepkiem słów „brand” (ang. „marka”) oraz „blend in” (ang. „wmieszać się”).

Takie zmiany mają jednak praktyczne przyczyny. Wiele marek należy bowiem do tego samego koncernu, przez co konkurencja między innymi jest tylko pozorna. Prostsze logo to też odpowiedź na rozwój nowych kanałów sprzedaży, z których większość znajduje się w internecie, a zwłaszcza w mediach społecznościowych.

Massimo Dutti to, obok Zary, jedna z marek należących do hiszpańskiego koncernu odzieżowego Inditex. Doskonale znana w Polsce marka, skierowana do zamożniejszego grona klientów, odświeżyła właśnie swoje logo. A właściwie – dokonała rewolucji w tym zakresie.

Massimo Dutti ma nowe logo

Pozostało 92% artykułu
Moda
Sukcesja w imperium Giorgio Armaniego. Projektant ujawnił, jakie będą losy firmy
Moda
Nadchodzi powolna śmierć trendów? Producenci ubrań mają problem z generacją Z
Moda
Król „cichego luksusu” kwitnie w czasach kryzysu. Doskonałe wyniki
Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen